verhuurder wil huurcontract studentenkamer opzeggen

jayjay15
Topic Starter
Berichten: 27

verhuurder wil huurcontract studentenkamer opzeggen

#1 , 05 feb 2010 15:55

Beste

Ik heb een huurcontract van bepaalde duur (1 jaar) voor een studentenkamer van 01/10/09 tot 31/09/10.
Ik weet niet of het contract werd geregistreerd, als ik mij niet vergis is dit aan de verhuurder om dit te doen?

Nu wil mijn kotbaas mij eruit zetten om de volgende reden:
een maand geleden begonnen de problemen met de elektriciteit, in het gebouw is er beneden de winkel en op het eerste verdiep mijn 'studio' en een appartementje van een dame. Sinds een maand als ik op hetzelfde ogenblik kook als de dame naast mij dan valt de elektriciteit uit, ook als we andere belastende dingen doen.
We hebben dit gemeld aan onze huisbaas en die heeft een elektricien laten komen, nu blijkt dat de elektriciteit verouderd is en MOET vernieuwd worden, daar het niet voldoed aan de wettelijke normen.
Mijn kotbaas wil absoluut die kosten niet maken en wil ons er dus uitzetten, het onbewoonbaar laten verklaren en de elektriciteit van het eerste verdiep uitleggen. En denkt daarmee probleem opgelost.
Maar ik dacht dat hij niet zomaar een contract van bepaalde duur kan opzeggen, hij zou mij een aangetekende brief sturen en 3 maand opzeg.
Ik vond via internet dat er bepaalde uitzonderingen zijn: bv. als hij er zelf persoonlijk zou gebruik van maken (maar als het onbewoonbaar verklaard wordt mag hij dit toch niet?) of wanneer hij grote werken/renovatie zou uitvoeren maar hij is niet van plan om dit te doen en ik kan dat dan bewijzen, toch?
Wat kan ik nu doen? Kan ik hem aanmanen om deze noodzakelijke en dringende herstellingen uit te voeren? Kan ik bv. de huur op een geblokkeerde rekening storten, om druk uit te oefenen?

Ik ben radeloos, ik zit eindelijk eens op een goede studentenkamer heb alles mooi ingericht, geschilderd, tapijt gelegd, meubels gekocht, .. Ik kan het echt niet maken om binnen 3 maand opnieuw te moeten verhuizen, alleen al om de examens dan voor de deur staan.

Wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor de hulp
Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 feb 2010 16:41

Is het een contract van bepaalde duur voor hoofdbewoning? of een kot verhuur?

Idem voor de buurvrouw?

jayjay15
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 05 feb 2010 16:47

Nee kotverhuur, hoofdverblijfplaats is nog steeds bij mijn ouders.
De buurvrouw wel, die heeft een langdurig contract, 9jaar ofzo, ze woont hier al veel langer. Maar zij is van plan om sowieso een ander appartement te zoeken, ze ziet die verbouwingen niet zitten en heeft al een jeugdtrauma van een huisbrand en wil dus eigenlijk zo snel mogelijk weg.
Zij is dan ook mijn kotbaas' 'hoofdsponsor' (zoals hij het noemt), en ik een pietleutigheidje dat hij er ook bij verhuurde.

Het is ook een hele ingewikkelde situatie, als mijn buurvrouw weggaat zal hij ook niet direct iemand vinden om opnieuw te huren want het moet iemand zijn dat hij kent of kan vertrouwen want we kunnen niet langs de winkel naar binnen we moeten langs de straat aan de achterkant van het gebouw en dan door zijn hele magazijn. Daarom wil hij het liever niet meer verhuren en de boel platleggen, denk ik.
Hij zegt dat hij het geld niet heeft en ook gewoon geen lening meer zou krijgen om de herstellingen te kunnen financiëren.

Reclame

jayjay15
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 05 feb 2010 16:48

Voor mij hoeven die verbouwingen niet, maar ik wil gewoon mijn contract uitdoen, dat ik er een jaar kan blijven en deze zomer dan iets nieuw ga zoeken.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 05 feb 2010 17:28

Is er geen kotdienst in de stad?

Deze contracten vallen immers niet onder de standaard huurwetgeving waardoor ook de klassieke opzeggingstermijnen voor hoofdbewoning niet van kracht zijn. In steden met een hogeschool of een universiteit vindt je meestal een stedelijk reglement terug met regels waaraan iedereen mbt tot kotverhuur zich dient te houden.

jayjay15
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 05 feb 2010 17:50

Ik las nochtans op een website van de staat dat studentencontracten onder het algemeen huurrecht (zijn dit de bepalingen uit het B.W.?) vallen en niet de woninghuurwet, maar ik vind er niet echt iets in terug...
Ik zal ook eens uitkijken hoe het zit met een kotdienst, mss even navraag doen bij de universiteit zelf

Bedankt

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 05 feb 2010 17:59

uhuh maar niet onder de huurwetgeving met betrekking tot huren met hoofdbewoning als doel. Het is deze specifieke wetgeving die een aantal vaste opzegtermijnen voorziet voor huurder en verhuurder.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 07 feb 2010 10:07

Zie : 4 FEBRUARI 1997. - Decreet houdende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers.

Studentenkamers vallen onder het GEMEEN huurrecht(=art.1708-1762bis Burgerlijk Wetboek).

“Art.1736.Onverminderd...wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand. De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan,eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is,zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien de huur bij geschrift is aangegaan voor een bepaalde tijd ,kan de verhuurder deze niet voortijdig opzeggen.

Onverminderd de kwaliteits- en veiligheidsnormen uit voornoemd decreet geldt inzake elektriciteit het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties 10/03/1981,B.S. 29 april 1981;gewijz. B.S.30 juni 2008).

“Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren. Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.”(Burgerlijk Wetboek).

‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege. Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis OP te SCHORTEN en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

‘De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen (art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).

‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

Maan uw verhuurder aangetekend aan de nodige herstellingen uit te voeren vóór een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Verwittig hem daarin tevens dat u daarna de betaling van de huur geheel of gedeeltelijk opschort. Hou met het bepalen van de omvang rekening met de ernst van de noodzakelijke herstellingen.

Opschorten houdt in dat het opgeschorte NA uitvoering van de herstellingen dient betaald. Indien u schadevergoeding eist wegens genotsderving dan dient u die desnoods bij de vrederechter te vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”