#7 , 14 sep 2009 12:16
Als de de overgrote meerderheid van de immokantoren niet werkte zoals het hoort, of binnen de mate van het accepteerbare, zou het geen boomende sector zijn.
Dat er nog steeds uitschot, cowboys en incompetenten tussen zitten is geweten. De wetgever vult langzaam maar zeker de gaatjes in de wetgeving op aangaande verloning, vereiste competenties en plant stappen om daar in te grijpen waar de sectororganisatie zelf weigert in te grijpen...
Discussies tussen huurders en verhuurders zullen er altijd blijven. Men mag immers niet vergeten dat huurders steeds mondiger worden en dat dit aan de ene kant wel een goede zaak is omdat er steeds meer echte misbruiken aan de kaak gesteld worden doch deze gunstige evolutie mag de keerzijde van de medaille niet verhullen dat steeds meer huurders de mening lijken te zijn toegedaan dat een verhuurder zich vereerd zou moeten voelen dat er van hem gehuurd wordt en dat deze dan ook maar beter alle wensen van zijn nieuwe huurders stante pede uitvoert; anders zal men wel eens gaan klagen bij controle organismes...
Trouwens laat ons ook eerlijk wezen, de meeste verhuurders stappen naar een immokantoor om te verhuren omdat ze de miserie met wanbetalende, afbrekende, immer reclamerende op niets huurders beu zijn en ze op deze wijze een buffer inbouwen. (Als we dan toch eventjes alle verhuurders en en immokantoren dienen te demoniseren wil ik wel een spiegeltje ter hand houden) Je zou voor minder blij zijn met een immokantoor...
Aan de kant van de verhuurders is de situatie reeds drastisch verbeterd, in de grootsteden zijn er reeds verscheidene tientallen met ruchtbaarheid voor huisjesmelkerij veroordeeld, zijn er jaarlijks verscheidene duizenden panden verbeurd, onbewoonbaar, gevaar voor publieke gezondheid en ongeschikt verklaard. Goed, deze stap was meer dan nodig en zal door de ernstige verhuurder enkel slechts toegejuicht worden. Maar scheer een scheur in behangpapier, een losse tegel of onvoldoende stopcontacten (maar nog steeds reglementair voldoende) niet over dezelfde kam als echte problemen.
Men hoeft hier echt niet elke verhuurder als een handenwrijvende maffioso af te beelden die enkel gediend is met malafide immokantoren...
Conflicten met immokantoren zullen er altijd blijven, net zoals er altijd discussies zullen blijven met garagisten, electrozaken, aannemers, architecten, loodgieters, tuinaanleggers, stroomleveranciers, IT zaken, advocaten, notarissen, enz, enz, ... zelfs met sinterklaas en de kerstman!
Kwestie blijft, tref je een laakbare situatie aan, ageer dan ipv . enkel te klagen.
Discriminerend immokantoor? ---> CGKD
Frauderend immokantoor? ---> BIV, lokaal vredegerecht, Econ. Inspectie, BBI, RVA, RSZ (heel het alfabet om erop af te zenden)
Pand effectief niet in orde? ---> Woningdienst, gemeente, vredegerecht.