Aangetekende zending + termijn antwoord

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

Aangetekende zending + termijn antwoord

#1 , 11 apr 2009 12:21

Volgende veronderstel ik dat wettelijk in orde is.
Ik stuur een aangetekende zending en merk daarin op dat als er niet binnen de 14 dagen, of voor een bepaalde datum gereageerd wordt via aangetekende zending, dat er dan automatisch mee akkoord gegaan wordt met het kwijtschelden van schulden van X.

Nu stel ik me daarbij nog volgende vragen:
-Hoe klein mag deze termijn zijn ?
-De aangetekende zending wordt niet getekend/afgehaald door de ontvanger, hoe zit het dan ?
-Houdt deze werkwijze misschien toch geen steek ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 apr 2009 17:02

U kan wel een reactie eisen binnen een bepaald tijdsbestek maar boudweg stellen dat bij gebrek aan een reactie binnen 14 dagen schulden worden kwijtgescholden lijkt me toch relatief onhoudbaar in een geding. Zeker als het enkel gaat om een aangetekend schrijven..

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 07 mei 2009 11:37

Volgende veronderstel ik dat wettelijk in orde is. Ik stuur een aangetekende zending en merk daarin op dat als er niet binnen de 14 dagen, of voor een bepaalde datum gereageerd wordt via aangetekende zending, dat er dan automatisch mee akkoord gegaan wordt met het kwijtschelden van schulden van X.
Spijtig genoeg kan U zelfs niet stellen of verplichten dat een tegenpartij die niet antwoord op uw AS met eender wat automatisch zou akkoord gaan met wat U in uw AS vermeld.

Veronderstel even dat U de volgende formule in uw AS zou plaatsen ....

"Indien ik binnen een redelijke termijn van 14d. geen antwoord van U krijg neem ik aan dat U akkoord gaat met ...."

Het hoeft hier zelfs nog niet eens over geldzaken te gaan.

Het enige wat U kan hopen is dat het weigeren van de tegenpartij om te antwoorden, als bezwarend zal beschouwd worden, indien het tot een rechtszaak komt.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 07 mei 2009 13:03

Inderdaad, het enige wat je kan koppelen aan het niet reageren binnen een bepaalde termijn, is het 'nemen van volgende stappen'.

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 07 mei 2009 13:41

Even de situatie kort schetsen.
Mijn vrouw zou een contract getekend hebben (zonder mijn medeweten) voor een dienst op ander adres dan het onze.
Voor deze dienst zijn betalingen gebeurd, echter geen enkele door mijn vrouw zelf, wel door de persoon die op het adres woonde. Er is gestop met betalen en dan komt er een brief van een incasso in ONZE bus....

Daar ik twijfel over het bestaan van een contract door haar getekend vraag ik een kopie met haar handtekening op van het contract dat ze getekend zou hebben.
Als dat klopt kan ik niets anders dan betalen of een regeling treffen.


Een afdruk van mijn aangetekende zending 1-4-2009:

Betreft: aansluiting xxx.

Bij mijn weten hebben we geen contract getekend op dat adres en hebben we er zeker nooit gewoond. Volgens jullie gegevens zou het gaan om accountnummer xxxxxxx.
Mijn vrouw, xx, is mentaal gehandicapt, zie bijlage.
Zij is niet in staat om de inhoud en impact van eender welk contract te begrijpen.
Gelieve, indien nog niet gebeurd, een afdruk te bezorgen, zoals via mail reeds gevraagd aan incasso x, van het contract waar de handtekening(en) van mijn vrouw opstaat(n).
Voor de zekerheid dienen alle contracten op naam van mijn vrouw, indien toch nog actief, met onmiddellijke ingang stopgezet te worden.
Hopelijk kunnen we deze vervelende situatie met een beetje wederzijds respect en begrip afronden zonder grote nutteloze financiële katers daar we nog steeds klant zijn bij jullie.

Tot nu toe heb ik nog steeds geen enkele reactie ontvangen en ook nog geen afdruk van het contract.
Daarom zou ik nog een aangetekende zending willen sturen waarin ik een reactie verwacht binnen x dagen. Kwestie dat ze binnen een jaar of nog veel later kunnen afkomen met een nog veel hoger bedrag dat dan nog wettelijk in orde zou zijn.
Ter info, het gaat om een bedrag van rond de 400€.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 07 mei 2009 13:56

Indien een incasso U tracht een achterstallig bedrag aan te rekenen heb je altijd het recht om de bewijzen voor die achterstallen op te vragen. Dit gaat dan over fakturen en contracten.

Als nog eens een aangtekend schrijven stuurt zou ik als ik U was daarin zeker volgende punten vermelden:

- korte samenvatting van de mails en brieven die u reeds heeft gezonden. (data erbij)

- Het feit dat u ondanks uw brieven en mails van datums X, Y en Z nog steeds geen rechtvaardiging in de vorm van een afschrift van de achterstallige facturen en een afschrift van het contract hebt ontvangen.

- Dat indien dit schrijven geen respons uitlokt binnen de 10 werkdagen na ontvangst u hen in gebreke stelt wegens het niet kunnen boekstaven van door hen aan u geëiste bedragen.

- Kijk ook eens na of de administratieve kosten van het incassobureau aan u worden aangerekend. Normaal gezien dienen deze gedragen te worden door eiser.

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 07 mei 2009 22:02

Ze, icasso, hebben wel gestuurd om welke maanden het gaat dat nog diende betaald te worden alsook een overzicht van de reeds betaalde facturen.
Gewoon in mail getijpt, dus geen bijzonder formulier ofzo.
Het totaalbedrag is 338€ en ze vroegen in hun eerste brief ongeveer 400€, dus volgens mij zitten daar wel administratieve kosten in.

Buzzer
Berichten: 73

#8 , 07 mei 2009 22:48

Als je vrouw mentaal gehandicapt is, dan mag ze wel een contract afsluiten, maar ze kan nooit in het nadeel gesteld worden. Hetzelfde met minderjarigen trouwens.

Teken NOOIT een schuldbekentenis bij het incassoburo. Ga NOOIT in op hun afbetalingsplan of voorstel voor rechtreekse inning bij je werkgever of gelijk wat.

Als je van plan bent om te betalen, betaal dan aan je schuldeiser maar nooit rechtstreeks één euro aan het incassoburo.
Je schuldeiser heeft een relatie met het incassoburo maar jij niet.
Als je bij het incassoburo iets tekent dan is dit een schuldbekentenis van het bestaan van je schuld en dan zul je MOETEN betalen, ook al ben je in je recht en zou je eigenlijk niets moeten betalen

chrisd
Berichten: 179

#9 , 08 mei 2009 06:49

dan mag ze wel een contract afsluiten, maar ze kan nooit in het nadeel gesteld worden.
Wat betekent dat in de praktijk voor dit geval??

Zou, als ik TS was, met het papier van het inkasso-buro z.s.m. tijdens openingstijd en onaangekondigd zelf bij de opdrachtgever van het buro binnenstappen en om opheldering vragen, het kontrakt willen zien, een kopie willen krijgen, wat is er veranderd, dat TS nu plotseling rekeningen krijgt, die eerst door een ander werden betaald?? er zullen nog wel meer dingen niet kloppen, etc.
Zie deze draad inklusief de laatste regel vandit bericht.
Met gewoon brieven sturen geeft TS tegenpartij m.i. voornamelijk materiaal in handen, dat door diens ervaren juristen, op, als TS verliest, uiteindelijk misschien wel diens eigen kosten, tegen hemzelf zal worden gebruikt.
Betalen kan TS altijd nog.
Laatst gewijzigd door chrisd op 10 mei 2009 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Zjef
Berichten: 156

#10 , 08 mei 2009 22:56

Als je vrouw mentaal gehandicapt is, dan mag ze wel een contract afsluiten, maar ze kan nooit in het nadeel gesteld worden. Hetzelfde met minderjarigen trouwens.
Waarop baseer je dit ?

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 12 jun 2009 18:59

In België hebben incassobureau GEEN enkele bevoegdheid. Een deurwaarder die optreedt als incasso ook niet trouwens en hij mag dan ook geen kosten aanrekenen.
U vraagt aan de schuldeiser dat zij u een copie kunnen opsturen van het origneel contract waar de handtekening enz van uw echtgenote opstaat.
U vraagt ook een copie van alle ontvangstborderelen waar de gegevens opstaan van de persoon die de gioederen in ontvangst heeft genomen.

Is dat niet hetzelfde of gelijkend of niet - Is zij het niet geweest dan ga je naar de politie en dien klacht in voor oplichting / valsheid in geschriften en gebruik ervan door onbekenden.
Die onbekende zijn dan diegene die op adres X de goederen in ontvangst hebben genomen.
Politie zal hier dan een onderzoek uitvoeren.
Aan de schuldeiser laat u de gegevens van het PV weten - u geeft hen het PV nr.

Uzelf laat u als slachtoffer registreren bij het parket zodat u later nog opsporingsopdrachten kunt vragen aan de procureur ( per brief of rechtstreeks) aan de politie.

In meer dan 90% van de gevallen zal de schuldeiser u niet meer lastig vallen.

Indien ze het toch doen laat gevolg Pv opstellen en met de melding dat de firma u lastig valt terwijl er een strafonderzoek lopende is.

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#12 , 13 jun 2009 01:57

Ze hebben me nog steeds niets gestuurd van kopie vh contract. Alleen incasso heeft nog eens iets gestuurd, namelijk kopies van de facturen die nog niet betaald zijn. Zolang ze me niet sturen wat ik gevraagd heb, doe ik toch niets verkerd met te wachten he ?

chrisd
Berichten: 179

#13 , 13 jun 2009 11:11

Ze hebben me nog steeds niets gestuurd van kopie vh contract. Alleen incasso heeft nog eens iets gestuurd, namelijk kopies van de facturen die nog niet betaald zijn. Zolang ze me niet sturen wat ik gevraagd heb, doe ik toch niets verkerd met te wachten he ?
Om te beginnen heb je een kontrakt, als dat er al is, niet mee-ondertekend en ben je misschien helemaal geen partij; waarom zou iemand jou wat dan ook toesturen??
Normaliter sturen ze je brief/ven door naar het inkasso-buro, waar jij ook al niet beter van wordt.

Mij lijkt overigens, dat je de beste bedoelingen heb, maar de wederpartij weet dat natuurlijk nooit zeker.
Kortom, het is gewoon niet handig; als je naar wederpartij toe gaat (natuurlijk niet naar het inkasso-buro), en een goed verhaal ophangt, verscheuren ze het kontrakt (in jouw bijzijn) misschien wel gewoon bij wijze van coulance.

Franciscus
Berichten: 38739

#14 , 13 jun 2009 11:23

Ik ben er natuurlijk vanuit gegaan dat de brief opgesteld zou zijn in naam van uw echtgenote en door haar getekend.
Gezien zij zogezegd de partij is die getekend heeft kan zij wel kopij vragen.

Indien geen reactie ... bel eens met die organisatie - neem het gesprek op is wettelijk toegestaan en schrijf dit daarna uit in een aangetekende brief aan die organisatie.
VERGEET NIET de naam van de persoon te vragen waarmee je belt.

Indien binnen 14 tal dagen geen antwoord -- stap je naar de politie en doet aangifte van.
In het opsporingsonderzoek zal de politie dan beslag leggen op de documenten bij de firma.

Gezien u schade hebt kan u ook eens via de familiale verzekering - rechtsbijstand gaan - mogelijk kan een advokaat dan de brieven eens schrijven.

Terug naar “Archief”