wagen gestolen door vorige verkoper

Panamera
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wagen gestolen door vorige verkoper

#1 , 08 jun 2016 15:35

Ik zit met een volgend probleem
over 2 maand kocht ik een wagen,samen met de verkoper verkoopsovereenkomst opgesteld met beide handtekeningen en cash betaald maar na een maand kwam de verkoper de wagen terugnemen (aangezien deze gewoon buiten stond geparkeerd met handelaarsplaten op)omdat hij zij zou beweren dat ik niet betaald zou hebben,heb er klacht voor neergelegd bij de politie en wagen werd ook aangetroffen bij die persoon thuis en werd in beslag genomen,wagen was wel nog niet ingeschreven op mijn naam,maar nu is de vraag hoelang kan het duren tegen dat ik mijn wagen terugheb?ik beschik nog over alle papieren van de wagen en de sleutels inclusief het verkoopsovereenkomst
of welke stappen kan ik hier ondernemen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 08 jun 2016 15:41

En hebt u een betalingsbewijs?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus

#3 , 08 jun 2016 22:32

Jaartje of twee voor rechtbank een uitspraak doet.
(Rekening houdende met verstek en verzet conclusietermijnen en gerechtelijke vakanties).

Reclame

Panamera
Topic Starter

#4 , 09 jun 2016 00:32

ja aankoopbewijs heb ik maar wagen is cash betaald,maar omdat de verkoper vond dat hij hem aan een lage prijs verkocht heeft is hij hem terug komen takelen met hulp van zijn familie,mijn gerief dat er nog in lag kon ik opahlen maar de wagen zelf is nog in bewarend beslag wat kan ik hier tegen doen om toch snel weer over mijn wagen te beschikken

berenod

#5 , 09 jun 2016 05:55

Het beste dat je kan hopen is dat je van de bank of aan een bankcontact het geld bent gaan afhalen.
Liefst zo kort mogelijk bij de datum van de verkoopovereenkomst, en liefst hetzelfde bedrag of er zeer kort bij.

Dat kan je gebruiken als bewijsmateriaal dat de wagen zou betaald kunnen zijn.

Heb je hem met de zwarte overuren, bewaard in je sok, betaald, dan wordt het wat lastiger!
Voor de rest, het gerecht werkt niet echt snel in België, dus je zal serieus wat tijd nodig hebben...

asperger

#6 , 09 jun 2016 11:47

Je zal alleszins moeten bewijzen dat je hem hebt betaald.
Zoniet moet je een tweede keer betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105

#7 , 09 jun 2016 12:20

Hoeveel heb je contant betaald? Weet dat het maximum voor contante betalingen is vastgelegd op 3.000,00 €.

Lanox

#8 , 09 jun 2016 12:25

Hoeveel heb je contant betaald? Weet dat het maximum voor contante betalingen is vastgelegd op 3.000,00 €.
... als je koopt van een handelaar. Dit geldt niet voor een autoverkoop van particulier aan particulier.

giserke

#9 , 09 jun 2016 12:33

Je hebt hem toch ergens laten tekenen op de verkoopsovereenkomst bij overdracht van het geld als 'voldaan' ?
Zo niet heb je een groot probleem.
Aantonen dat je het bedrag hebt afgehaald kan een beetje helpen bij de bewijsvoering, maar daar zou ik geen wonderen van verwachten.

Panamera
Topic Starter

#10 , 09 jun 2016 14:50

enkel verkoopsovereenkomst opgemaakt met beide handtekeningen en de prijs wagen werd dan onmiddelijk overhandigd met sleutels. en alle papieren en heb wel bewijzen van geldafhalingen maar niet van het volledige bedrag,

giserke

#11 , 09 jun 2016 15:17

Dan heb je een probleem zo simpel is het! Het bedrag die je afhaalde komt zelfs niet overeen met de verkoopsom van die wagen...
Het is toch de logica zelf dat je bij het overhandigen van een groot bedrag de tegenpartij laat tekenen voor ontvangst? Zeker voor een wagen.
Een verkoopovereenkomst is geen bewijs dat de koop vervolledigd is. Dat verklaard enkel dat je overeengekomen bent een auto te kopen voor een bepaalde prijs.

LeenW

#12 , 09 jun 2016 15:39

Je gaat moeten bewijzen dat je de wagen betaald hebt.. zoniet is de verkoper nog steeds eigenaar en kun jij gezien worden als dief van de papieren.

asperger

#13 , 09 jun 2016 15:59

Ik vermoedde het al!
Het is dus woord tegen woord maar jij trekt aan het kortste eind wagens geen bewijs.

Panamera
Topic Starter

#14 , 09 jun 2016 17:45

geen bewijs op basis van wat?
wagen is gestolen van mij,heb er een aangifte van,verkoopsovereenkomst geschreven door de verkoper en getekend!,grote deel van bedrag kwam van mijn rekening na ontvangst van een bankcheque van verkoop van vorige wagen.dat ik de wagen zal terugkrijgen weet ik maar hoelang dat was mijn vraag

asperger

#15 , 09 jun 2016 18:15

Maar dat is geen enkel bewijs dat u de wagen betaald hebt.
Een verkoopovereenkomst is geen bewijs van eigendom, enkel een verbintenis om een auto te leveren
in ruil voor een som geld.
Aan u dus te bewijzen dat u betaald hebt.
Dat bewijs is ofwel een bankoverschrijving, ofwel een kwitantie ondertekend door de verkoper.

Dat je geld hebt afgehaald of ontvangen van iemand anders is geen bewijs dat u de auto betaald hebt.
Misschien heb je het geld wel vergokt of weggegeven aan een maîtresse.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”