tweedehands computerwinkels

Mette
Topic Starter
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

tweedehands computerwinkels

#1 , 09 mar 2006 15:51

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing:


Sommige mensen hebben het niet zo breed, ook lagere scholen niet.
Om die reden kopen ze bij een tweede handszaak.

In ons west-vlaamse zonnebeke is er dergelijke winkel. Onze lokale school kocht er computers. Na korte tijd bleek er iets verkeerd met een toetsenbord.
De winkelier beloofde toen in garantie een toetsenbord op te sturen. Na maanden heen en weer te schrijven, bellen, mailen gaf de winkelverantwoordelijke eindelijk toe er nog niets voor te hebben gedaan. Uiteraard waren de PC's dan uit garantie.

De originele merken (Dell bijvoorbeeld) hebben hebben een systeem waarbij computers een "change of ownership" eisen.
Dit is voor de bewuste winkelverantwoordelijke geen enkel probleem, hij plaats (volgens zijn zeggen) de computers op zijn eigen naam. Wat zoveel betekent dat de scholen de pc wel betaald hebben, echter geen eigenaar zijn????

De school kan dus geen enkele aanspraak maken op een herstelling, omdat ze niet in het bezit zijn van computers!!! Pure diefstal, of zie ik het verkeerd?

Mails hieromtrent zijn in mijn bezit.

Wat kan er hier aan gedaan worden????? Bestaat er een "klachtenburo" voor oneerlijke praktijken.
Er zijn meerdere mensen die met dezelfde klachten zitten tegenover deze winkel.
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 09 mar 2006 19:15

Mette...een NIEUWE PC,(met 2 jaar garantie), AMD, 256 DDR Ram, 40 GB HD + Monitor 17 inch scherm...NIEUW te koop voor AMPER 300 Euro, WAAROM(??) nog knoeien bij een (louche??) tweedehands handelaar????

Mette
Topic Starter
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#3 , 09 mar 2006 22:39

Ik weet het ook niet waarom ze bij dergelijke handelaar hun computers gaan kopen, maarja ze zitten nu met dit probleem en het zou toch fijn zijn moest het opgelost geraken.
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 10 mar 2006 09:29

Lex, waar vindt je die nieuwe pc's met monitor voor 300??
Wat ik moet er ook nog twee hebben voor mijn kids en was van plan er tweede hands te komen wegens de prijs. heel weinig mensen weten dus van die pc's voor 300?. zelfs de minsters niet wat die gaan zorgen voor goedkope pc's vanaf 750?.
wat die verandering van eigenaar betreft, heb dat gaan vragen bij een paar verkopers van tweedehands pc's, dit gebeurt opdat veel mensen niet zelf de programma's windows en office kopen voor hun tweedehands pc. En microsoft zou deze pc's dan kunnen blokkeren volgens hen, maar iedereen die de programma's heeft en kan formateren en instaleren kan die naam veranderen.
Mette, een nieuw toetsbord kost 15? en kan zelfs bij Aldi of Colryut gekocht worden. passen allemaal je moet enkel op de inplug letten dat die juist is. grote of kleine plug.
Heb van deze handelaars ook te horen gekregen dat als zij de pc's zouden verkopen zoals het wettelijk moet, de mensen steeds ook de programma's moeten kopen en de meeste van hun klanten daar nu net het geld niet voor hebben.
En het zouden niet de hardware producenten, maar makers van de software zijn die de naam van de eigenaar willen weten. Om te kunnen nagaan wie er illegale programma's gebruikt.
Dus wat die tweede handsverkopers doen lijkt mij meer het helpen van hun klanten, maar wel tegelijk het oplichten van firma's als microsoft door pc's te verkopen met programma's waarvoor de nieuwe eigenaar geen gebruiksrecht heeft betaald.
Volgens de wet zouden de tweedehands pc's leeg moeten zijn en zou de nieuwe eigenaar alle programma's zelf moeten kopen. Dit heeft evenwel niets te maken met het feit dat die handelaar het vertikt om een ander toetsenbord te bezorgen, dat is hardware. De pc's die de school kocht zijn weldegelijk hun eigendom, dat is immers hardware. De programma's vallen onder de wet van bescherming van intulectuele koopwaar en zijn waaschijnlijk niet aangekocht, maar door de verkoper er gewoon opgezet.

Gast

#5 , 10 mar 2006 11:47

Het gaat om twee laptops, nergens (ook niet in het originele bericht) werd daarvan melding gemaakt.
We kunnen nu een polimiek starten over het waarom van laptops voor kleuterleidsters [Bedenk dat ook kleuterleidsters thuis (moeten) werken.]... Of over het gekozen merk, of over kleur of over het budget die ervoor werd uitgestoken. Praat tegen de vaak....
Mooi, echter wat is de school daar mee gebaat.

Mij gaat het over de hulp die de school NIET krijgt.

Je kan nu rustig stellen dat ik maar contact moet opnemen met Dell om dergelijke toestenborden te bestellen.
Helaas, Dell kan dit niet uitvoeren wegens hun procedure. Je moet eigenaar zijn van die PC's.
De verkoper claimt dat hij die bewuste formulieren heeft ingevuld op ZIJN naam.
Waar bij dus die pc nooit van de school kunnen zijn.

Op welke manier kan ik de winkel onder druk zetten om vooralsnog die pc in orde te krijgen?
Ik ben er vast van overtuigd dat dit kan.
Opgeven bestaat niet...

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 10 mar 2006 12:38

Ook laptops kunnen geformateerd en herprogrammeerd worden.
Dat is alles wat er mee moet gebeuren om ze in het programma van de school te maken.
Maar daar het hier gaat over een herstelling die moest uitgevoerd worden binnen de garantie en de verkoper hier mee heeft gewacht tot deze vervallen was. En er volgens gegevens mails van bestaan dat deze op de hoogte was voor de garantie verviel, zijn de extra kosten toch voor hem?

Welk toestel en welke merk die klant koopt heeft niets te maken met de garantie en service van een winkel. alleen zijn laptops minder makelijk te herstellen omdat alles is ingebouwd.

kan de school hiervoor niet dreigen met de handelsrechtbank. hebben die verkopers een gegronde angst voor.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 11 mar 2006 10:03

Lex, waar vindt je die nieuwe pc's met monitor voor 300??
Wat ik moet er ook nog twee hebben voor mijn kids en was van plan er tweede hands te komen wegens de prijs. heel weinig mensen weten dus van die pc's voor 300?. zelfs de minsters niet wat die gaan zorgen voor goedkope pc's vanaf 750?.
Pc's vanaf 215 Euro, CRT monitor 17 inch vanaf 79 Euro, bij Format C in Merksem. (exclusief randapparatuur)
Twee PC's dus voor de prijs van ??n ministeri?le, weer zo'n maatregel van 'willen maar niet kunnen'.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 11 mar 2006 10:57

en laptops voor 800? in zelfde winkel, ben gisteren gaan kijken.
maar dat lost nu het problee niet op he?
heb mail maar dell gestuurd om te vragen hoe je de pc's toch in orde kan krijgen. wachten tot zij antwoorden. zal dan door geven.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 11 mar 2006 12:06

Een laptop?

Ik heb een USB Stick in mijn handtas, en heb ook altijd en overal mijn werk mee!

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 11 mar 2006 12:48

ja, maar die school heeft nu die laptops gekocht en zal ze waarschijnlijk graag gebruiken nu. mijn kids gebruiken hun mp3's als usb stiks. die waren maar 25? in reclame.

Gast

#11 , 11 mar 2006 13:30

en laptops voor 800? in zelfde winkel, ben gisteren gaan kijken.
maar dat lost nu het problee niet op he?
heb mail maar dell gestuurd om te vragen hoe je de pc's toch in orde kan krijgen. wachten tot zij antwoorden. zal dan door geven.
Daar kan ik je zelf (van dell) een antwoord op geven:
Je kan geen herstelling uitvoeren zonder een bewijs van "change of ouwnership"


-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: nl_latitude_support [mailto:nl_latitude_support@dell.com]
Verzonden: woensdag 28 december 2005 5:02
Aan: Ivan Flo
Onderwerp: RE: transfer of ownership (KMM1609952I57L0KM)

Geachte heer Flo,


Ik zou u graag snel verder willen helpen.
Echter houden onze algemene voorwaarden dat tegen.
Mocht het bedrijf waar u de notebook heeft aangeschaft niet mee werken
dan kunt u daarvan altijd nog aangifte doen bij de politie.
Dit gezien u dan een gerede twijfel kunt hebben aan de eerlijkheid.
Iedere eigenaar van een systeem van Dell dat aangeschaft is bij Dell is
er van op de hoogte dat bij het verkopen daarvan gegevens meegegeven
dienen te worden om het systeem en de service over te dragen.

Bij deze alsnog een keer de link (nu juist):
http://www1.us.dell.com/content/topics/ ... e/transfer_
intl?c=us&cs=19&l=en&s=dhs

Nadat deze is ingevuld en is geaccepteerd (U krijgt hierover een
bevestiging), kunnen wij u verder helpen.


Met vriendelijke groet,

Johan_Bakker
Dell Technical Support

Telefoonnummer servicedesk Belgie: 02-4819288
Faxnummer servicedesk Belgie: 02-4819299

Openingstijden servicedesk: Maandag tot en met Vrijdag van 8.30 uur tot
17.00 uur.

Website: www.dell.be

Uw mening over de service die Dell verleent, vinden wij zeer belangrijk.
U kunt daarom per e-mail een klanttevredenheidsonderzoek ontvangen. Dit
onderzoek zal gericht zijn op de aan u verleende e-mail support. Wij
zullen uw antwoorden gebruiken om onze service nog meer aan uw wensen
aan te passen.


Original Message Follows:
------------------------
Geachte,

Helaas kan ik op deze site geen enkel document vinden voor een "change
of ownership".
Ondertussen heb ik het verkoopspunt gevonden, Ecubel (www.ecubel.be), en
is een firma gespecialiseerd in tweedehands informatica materiaal. Daar
heeft de basis school de laptops aangekocht.

Deze firma beweert dat ze de oorspronkelijke eigenaar niet wensen door
te geven, deze uitleg wordt door hen gesteund op hun privacy beleid.
Ik heb hen per mail gecontacteerd dat dit niet de geldende procedure is
van Dell. Iets waar ik totaal achter sta. Dit heeft, mijn inziens niets
te maken met privacy, enkel met dienst na verkoop.
Ik heb deze firma aangeraden om met jullie in contact te komen.
Wat ze waarschijnlijk niet zullen doen. Blijkbaar is hun verkoop
belangrijker dan service.
Wat de goede naam en faam van Dell uiteraard in het gedrang brengt.
Om die reden zou ik dan toch vragen om een manier te vinden om een
toetsenbord voor een dergelijke laptop in ons bezit te krijgen.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Met vele groeten,
Ivan Flo
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: nl_latitude_support [mailto:nl_latitude_support@dell.com]
Verzonden: vrijdag 23 december 2005 16:25
Aan: Ivan Flo
Onderwerp: transfer of ownership (KMM1598497I57L0KM)

Geachte heer Flo,


Hierbij stuur ik u de informatie waar u om vroeg. Deze link zal u verder
helpen met het systeem op u naam tezetten.

http://support.euro.dell.com/support/do ... uk&cs=ukbs
dt1&l=en&s=bsd&SystemID=LAT_PNT_PM_D410&os=WW1&osl=EN


Vriendelijke groeten,

Brian Bhagwandin

Dell Technical Support

Telefoonnummer servicedesk Nederland: 020-6744500
Faxnummer servicedesk Nederland: 020-6744766

Telefoonnummer servicedesk Belgie: 02-4819288
Faxnummer servicedesk Belgie: 02-4819299

Openingstijden servicedesk: Maandag tot en met Vrijdag van 8.30 uur tot
17.00 uur.

Email: Benelux_technical_support@dell.com
website: <<www.dell.nl>>


sperwer
Berichten: 1155

#12 , 11 mar 2006 13:39

heb aan dell gevraagt hoe ik een laptop van hun die op een rommelmarkt is gekocht kan herstellen en op de juiste naam kan zetten.
en dat de oude eigenaar niet bekent is. nu hopen dat ze dan wel antwoorden hoe het moet.

WhisperingWalker
Berichten: 11

#13 , 11 mar 2006 13:43

Een laptop?

Ik heb een USB Stick in mijn handtas, en heb ook altijd en overal mijn werk mee!
USB gaat niet.
Bepaalde programmatuur draait op een locale sql server. Eigen aan de school, aangekocht en niet copieerbaar.
Nogmaals dit zijn allemaal naast de kwestie, niets ter zake dioende antwoorden...

HOE KAN DE SCHOOL UIT DEZE IMPASSE GERAKEN

PS, dit forum is gebaseerd om phpBB, en heeft niet de laatste veiligheids patch ge?nstalleerd, waardoor iemand gemakkelijk aan gegevens kan.
Voorbeeld van onveiligheid, is dat een niet gerigistreerde "gast" zonder paswoord kan posten...
En dat doet hier ook niets ter zaak
Laatst gewijzigd door WhisperingWalker op 11 mar 2006 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#14 , 11 mar 2006 13:57

Een laptop?

Ik heb een USB Stick in mijn handtas, en heb ook altijd en overal mijn werk mee!
USB gaat niet.
Bepaalde programmatuur draait op een locale sql server. Eigen aan de school, aangekocht en niet copieerbaar.
Nogmaals dit zijn allemaal naast de kwestie, niets ter zake dioende antwoorden...

HOE KAN DE SCHOOL UIT DEZE IMPASSE GERAKEN
Garantie is een contractuele verbintenis!

ZODRA voldaan is aan die voorwaarden (door de school), is de verkoper verantwoordelijk voor de (verdere) uitvoering van die overeenkomst.

MAAN de verkoper AANGETEKEND aan, om binnen een redelijke termijn (twee weken lijkt me redelijk), het probleem op te lossen!

Onderzoek de garantievoorwaarden tot welke rechtbank U zich dient te wenden, INDIEN NIET voldaan is aan uw vraag.

sperwer
Berichten: 1155

#15 , 11 mar 2006 14:43

en ik weet dat het juridisch niet juist is , maar kan de school ze niet ergens anders laten maken? bijvoorbeeld met een tweedehands toetsenbord.
wachten tot na een uitsprak van de rechtbank lijkt mij ook niet de ideale oplossing.

Terug naar “Consumenten Koop”