taxatie en ereloon

zbe
Topic Starter
Berichten: 2

taxatie en ereloon

#1 , 01 jan 2008 23:36

Mijn zaak is beëindigd. Nu krijg ik een zeer hoge rekening van mijn advocaat, die zeker niet in verhouding staat tot zijn geleverde prestaties.

Ik heb deze rekening geprotesteerd bij hem, en ook bij de Satfhouder van de Balie.

Men zegt mij nu dat de zaak moet behandeld worden voor taxatiecommissie.

Deze zou bestaan uit een groep advocaten (die dus eigenlijk gewoon zichzelf beoordelen: want dan weer komt de ene voor de commissie, dan weer de andere enz. zodat het eigenlijk voortdurend circuleert).

En dan zegt men mij ook nog dat ik op voorhand moet ondertekenen voor de akkoord met de toekomstige uitslag van deze commissie.

Ik spreek me niet uit of deze commissie goed of slecht werk levert, maar feit is dat dit een zeer partijdige indruk geeft naar de buitenwereld! Ik snap niet goed wie bij het gerecht zo'n systeem bedenkt. Normaal roept men al boe-en-ba als er ergens een "schijn van partijdigheid" is, en dan zoiets.

Twee vragen:
- Is het verplicht om zo'n taxatiecommissie te doen bij betwisting ereloon advocaat ?
- Zijn er andere mogelijkheden ? (Ik sta niet te springen voor een nieuw proces.)

P.S. Ik heb mijn advocaat tevens een schadevergoeding geëist omdat hij ernstig in gebreke is gebleven. Kan de taxatiecommissie dit mee in rekening brengen ? Vb. als ze een minnelijke schikking voorstellen voor "het geheel". Of mogen ze enkel maar het ereloon van de advocaat uitspreken ? Indien ja, moet ik dan een nieuwe rechtszaak opstarten voor de schadevergoeding ?

Dank u en groet.
zbe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 jan 2008 11:39

“Art.446ter.De advocaten begroten hun ereloon met de bescheidenheid die van hun functie moet worden verwacht...” (Gerechtelijk Wetboek).

‘De vaststelling van het honorarium is een bij de wet ingestelde vorm van partijbeslissing,dit is de beslissing van een partij aan wie de bevoegdheid is verleend om de inhoud van de rechten en plichten van de andere partij te bepalen of te wijzigen.De rechterlijke toetsing van een dergelijke partijbeslissing is marginaal en de rechter mag maar optreden wanneer het vastgestelde honorarium kennelijk overdreven is‘(VAN GERVEN,W.,'Beginselen van behoorlijk handelen',R.W. 1982-83,968)’(Rb.Hasselt 21 februari 1983,R.W. 1985-86,1646).

“...De beloningsautonomie is een van de belangrijkste kenmerken van het beroep van advocaat;alleen de expert is in principe in staat om de waarde van de geleverde dienst te schatten en in een honorarium om te zetten.Dat leidt uiteraard tot een geringe prijstransparantie.De klant weet meestal niet op voorhand wat de raadsman zal kosten.Artikel 459 van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt wel dat de advocaten hun ereloon dienen te begroten ‘met de bescheidenheid die van hun ambt moet worden verwacht’.Deze cryptische omschrijving laat nogal wat misverstanden tussen raadsman en klant ontstaan.Daarom hebben de volksvertegenwoordigers Roose en Landuyt in juni 1997 een wetsvoorstel tot wijziging van dat artikel ingediend.De toevoeging houdt in dat advocaat en cliënt vooraf een schriftelijke overeenkomst sluiten waarin de berekeningswijze van ereloon en kantoorkosten is opgenomen...Tal van aspecten van het advocatenberoep leiden tot de uitschakeling van de mechanismen van de vrije markt.Monopolievorming is er één van...”(HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Halewijck 1997,56-57).

Ons parlement bestaat uit een zeer groot aantal mede door u verkozen advocaten.De Commissies voor de justitie bestaan overwegend uit advocaten.De minister van Justitie is vrijwel altijd een advocaat of cryptoadvocaat.Onze wetten inzake het beroep van advocaat zijn en blijven dan ook ‘advocaats’.

‘...en zullen vele magistraten geen schroom ondervinden om de prestaties van gewezen confraters te beoordelen?...Duidelijke afspraken tussen raadsman en cliënt zijn onontbeerlijk als men de zich vermenigvuldigende ereloonbetwistingen wil vermijden...’(STASSIJNS,E.,TRD&I 1995,660).

‘De Raad van de Orde van Advocaten kan geen arbitrage opleggen voor de BESLECHTING van honorariumgeschillen‘(Gent 22 maart 1988,R.W. 1989-90,151-152).

De taxatiecommissie bestaat uitsluitend uit advocaten.Een geschil tussen een advocaat en een niet-advocaat laten beslechten door advocaten mist elke garantie op onpartijdigheid.

‘Zoals elke schuldeiser behoort het een advocaat die in rechte aanspraak maakt op vergoeding van zijn staat van kosten en ereloon,zijn prestaties te bewijzen en dit met inbegrip van o.m. de gegevens omtrent de aard van zijn prestaties en hun omvang,de graad van ingewikkeldheid en het resultaat,de vermogenstoestand van de cliënt en de bekendheid van zijn advocaat,dit krachtens de beginselen vastgelegd in art.1315 B.W. en 870 Ger.W..Het beroepsgeheim kan geen beletsel zijn voor het niet-overleggen van het volledig dossier‘(Gent 20 januari 2000,Juristenkrant 2001-25,9)

‘De vraag van de rechter aan de Raad van de Orde van advocaten en/of aan de taxatiecommissie van de balie om ADVIES te verlenen nopens de staat van kosten en ereloon van een advocaat,is een vraag om technisch advies dat de rechterlijke beoordeling onverkort laat.Het gaat daarbij niet om de toepassing van art.459,lid 2 Ger.W. noch om de tussenkomst van arbiters‘,(Gent 10 april 1998,TWVR 1999,146,noot MOEYKENS,F.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

zbe
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 jan 2008 23:27

Geachte Mr De Moor,

Met veel interesse heb ik uw post gelezen waarvoor ik zeer dankbaar ben. Ik ben helaas niet vertrouwd met enig welk wetboek.

Uit uw tekst leid ik af dat de taxatiecommissie dus eigenlijk geen honorarium kan beslechten ? Welke instantie is hierover dan bevoegd om hierover een bindende uitspraak te doen ?

Is het ook mogelijk dat deze (bindende) instantie andere elementen mede in beschouwing neemt ? (zoals vb. een schadevergoeding die ik van de advocaat heb geëist) Of dien ik dit via een aparte procedure te doen ?

Met dank
zbe

Reclame

Jonas Helaut
Berichten: 42

#4 , 16 jan 2008 23:30

Die bindende instantie = rechtbank. Indien U de staat van erelonen en kosten blijft betwisten (wat uiteraard Uw goed recht is), zal U worden gedagvaard voor de Rechtbank, wat de enige mogelijkheid is om een uitvoerbare titel te bekomen (deurwaarders).

NB Ga eens langs bij de Orde van Advocaten van Uw balie (te vinden in elk Gerechtsgebouw, eerste aanleg) en vraag desgevallend bemiddeling via de Stafhouder.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”