Schriftelijke uitnodiging voor verhoor

Anoniem2.0
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schriftelijke uitnodiging voor verhoor

#1 , 07 jan 2017 21:01

Ik heb een brief gekregen van de politie waar in staat: ' schriftelijke uitnodiging met mededeling van rechten voor het verhoor van een minderjarige persoon aan wie een als omschreven feit ten laste wordt gelegd dat de strafwet met vrijheidsbeneming bestraft'

Ik ben betrapt op drugs (cannabis) door de politie
Mijn vraag is nu kunnen ze mijn gsm afnemen als ik naar het verhoor ga? En kan ik heel het verhoor zwijgen want ik ben toch minderjarig of maak dat het juist erger omdat ze bewijs hebben? Alvast bedankt voor het antwoorden :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 07 jan 2017 21:14

Ze mogen uw gsm afnemen, nu, tijdens het verhoor of later. U hebt zwijgrecht, maar gewoon meewerken is de beste raad hier.

Anoniem2.0
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2017 21:33

Bedankt voor uw snel antwoord :) en wat kunnen ze mij doen als ik heel het verhoor zwijg?

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 07 jan 2017 21:49

U vervolgen, en vooral u ambeteren. Kijk, u bent niet belangrijk voor hun, ze willen weten wie er drugs aan minderjarigen verkoopt. Werk mee en geef ze die naam, dan is de kans zeer groot dat men u meteen laat gaan en u niet verder vervolgd wordt.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 07 jan 2017 23:05

U hebt zo wie zo het recht om voorafgaand een advocaat te raadplegen.
Of het zou een Salduz 4 verhoor moeten zijn. Wet is in november gewijzigd - zo uit mijn hoofd - er zijn meer rechten voor de 'verdachten' o.a. een advocaat bij elk verhoor - minderjarige kan bv ook geen afstand doen van dat recht.
Het beste is gewoon de waarheid vertellen- zeker als u ouder bent dan 14 jaar - foto - vingerafdrukken en uw fysieke omschrijving worden genoteerd.
U wordt ook opgenomen in het ANG.

U hebt inderdaad zwijgrecht ...ik vermoed dat men dan contact zal opnemen met de magistraat en die zijn verdere onderrichtingen zal opvolgen.
Bij beroepen op zwijgrecht is het volgend mogelijk scenario dat er een onderzoeksrechter wordt gevorderd waar u dan binnen de 24 uur zal voorgeleid worden. U stoer gedragen werkt contraproductief.

Ik vermoed dat uw ouders ook op de hoogte zijn van deze uitnodiging?

Best is dat u dit hoofdstuk zo snel mogelijk afsluit.

Anoniem2.0
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2017 00:40

Maar als ik ga zonder advocaat gaan zij mij dan een advocaat raadplegen? En verdwijn ik niet uit de ANG als ik meerderjarig word? Moeten de ouders meegaan? Bedankt alvast ;)

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#7 , 08 jan 2017 19:12

U bent uitgenodigd voor een verhoor dus zal verhoord worden in categorie 3 van de vernieuwe Salduzwetgeving.

Gezien u minderjarig bent zal u sowieso verhoord worden met bijstand van een advocaat. U kan hier, gezien uw minderjarigheid, geen afstand van doen.
U bent wel vrij zelf een advocaat te kiezen.
Indien u naar het verhoor gaat zonder gezelschap van een advocaat zal de permanentie gecontacteerd worden en zal er alsnog een advocaat ter plaatse gevraagd worden. Die advocaat heeft 2 uur de tijd om ter plaatse te komen. Voor het verhoor heeft u recht op een vertrouwelijk overleg, zonder de aanwezigheid van een politieagent. Dat overleg mag 30 minuten duren, al wordt dat zeer soepel toegepast.
Tijdens het verhoor heeft u recht op een bijkomend overleg van 15 minuten indien u dat wenst.

Tijdens het verhoor mag er iemand van de ouders aanwezig zijn, maar dat is bij wet niet verplicht. Het zou meer als vertrouwenspersoon zijn indien u dit zelf wenst.

U kan nooit verplicht worden uzelf te beschuldigen tijdens het verhoor en u heeft inderdaad zwijgrecht. Dat houdt in dat u na bekendmaking van uw identiteit de keuze heeft om te verklaren "ik beroep mij op mijn zwijgrecht" of dat u zelf kiest op welke vragen u wel antwoord en op welke niet.

De rechtbank houdt niet van zwijgrecht. Meewerken zendt een beter signaal. De keuze is aan u, maar zoals hierboven al is aangehaald heeft het gerecht meer interesse in de verkoper dan in de gebruiker.
Ik raad u aan gewoon mee te werken en te antwoorden op de vragen die worden gesteld.

Anoniem2.0
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2017 08:31

dankuwel voor uw informatie :)
Maar mag ik nu alleen naar het verhoor gaan als minderjarige of mag dat niet? Want als er toch een advocaat geraadpleegd wordt dor de politie dan is er toch een meerderjarige bij?

Terug naar “Andere”