verplichtingen huurder bij opnieuw verhuren

Poli2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verplichtingen huurder bij opnieuw verhuren

#1 , 12 feb 2020 22:33

Een tijd geleden heb ik mijn huurcontract op gezegd bij de immo, via de juiste weg en op de juiste manier. Doordat de kerstvakantie er tussen zat, zijn zijn maar begin januari begonnen met bezoeken (en dat terwijl de opzeg al 2 weken liep). Na het eerste bezoek kreeg ik diréct een telefoontje van de immo met een opsomming van alles wat nog moet in orde gebracht worden voor ik de sleutel moet afgeven. Ik heb de immo ervan verzekerd dat dat voor 15 maart (de dag waarop ik de sleutel afgeef) allemaal in orde komt, maar dat ik daar op dit moment allemaal geen tijd voor heb maar dat ik eind februari 10 dagen verlof hiervoor heb genomen.

Vandaag na tweede bezoek van kandidaat huurders krijg ik weer een telefoontje. Dat het hier ontzettend vuil is en dat er nog zovéél moet gebeuren en dat de tijd dringt (we zijn vandaag 12 februari en ik heb dus nog meer dan een maand om alles rond te krijgen voor de sleutel wordt afgegeven). Het is hier niet vuil, maar de grote kuis volgt sowieso maar een keer alles van meubels verhuisd is (laatste week van februari) want verhuizen brengt mijns inziens zoveel stof met zich mee dat het me redelijk zinloos lijkt om nu van boven tot beneden te gaan poetsen. Natuurlijk zorg ik er wel voor dat als er bezoek is, het netjes en opgeruimd is.

Wat kan het immokantoor nu van mij op dit moment eisen? Ik kan zorgen dat het hier netjes en proper is maar ik ga hier geen grote kuis organiseren omdat zij 2 keer in 1,5 maand tijd een bezoeker hebben. En hoe verwoord ik dat netjes en correct aan de immo dat alles voor de sleuteloverdracht en plaatsbeschrijving prima in orde zal zijn zonder dat ik mijn eigen ruiten ingooi?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 13 feb 2020 08:23

Verhuurder ( immo ) heeft niet het recht u te wijzen op uw netheid in huis. Zij kunnen enkel opmerkingen maken op het einde van het contract tijdens de plaatsbeschrijving.
Ik zou dat gewoon negeren, maar ik zou wel zorgen op het einde nadat je alles hebt netjes gemaakt dat je er ook foto's van neemt en dat je goed oplet dat je de ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving controleert alvorens te tekenen. Immo is niet te vertrouwen.

Poli2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2020 09:07

Dankje voor je bericht. Dat is dus ook wat ik dacht. Ik denk dat ze moeite hebben met het opnieuw verhuurd krijgen, maar dat is niet mijn probleem. Ik heb de toestemming gegeven dat ze bezoeken doet met een sleutel zonder dat ik er ben, ik lig in niks dwars, maar ik wil ook geen commentaar krijgen. Allés zal in orde zijn tegen 15 maart, ik heb ook betaald tot 15 maart en ik woon hier nog tot 15 maart.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 feb 2020 09:10

Als je de immo niet volgt mag je er zeker van zijn dat ze extra grondig en streng zullen kijken bij het opmaken van de PB. Ieder stofje zal dan waarschijnlijk genoteerd worden in de PB. Het is dus in uw eigen voordeel het huis netjes te maken voor pandbezoek van eventuele kandidaat kopers. Wettelijk kunnen ze echter NIETS eisen voor einde huurcontract.

Poli2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2020 09:23

Het huis is niet vuil hé. Het is gewoon bewoond. Er staat al eens een wasmand met was, of een bord in de wasbak. Ik ga hier niet hele dagen kuisen voor elk bezoek, ik heb daar geen tijd voor en het heeft ook geen zin, als ik ga verhuizen brengt dat al zoveel stof en vuil met zich mee dat het me gewoon logischer lijkt om erna pas grondig te kuisen (en dat is ook wat er gaat gebeuren).

lukasi
Berichten: 1139

#6 , 13 feb 2020 10:24

Vraag anders dan ze hun bezoek minstens 48 uur op voorhand aankondigen middels email zodat u de gepaste schoonmaakakties kunt uitvoeren .
U kunt natuurlijk ook doorgeven dat u hen alle vrijheid gaf om het pand te bezoeken zonder uw aanwezigheid maar als dit voor hen problemen gaf dat u dan bereid bent om 2 vaste uurblokken per week aan te houden.

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 13 feb 2020 11:32

Je moet uw eigen manier van huishouden vergelijken met dat van de gemiddelde mens. Het is de bedoeling dat de woning bewoond wordt als een goede huisvader. Als dat niet het geval is, mag de verhuurder daar commentaar op geven en ben je wettelijk gebonden om het huis naar de norm te bewonen.

Discussiepunt is natuurlijk, 'wat is de norm'.

D0gD0g

#8 , 13 feb 2020 12:29

Je moet uw eigen manier van huishouden vergelijken met dat van de gemiddelde mens. Het is de bedoeling dat de woning bewoond wordt als een goede huisvader. Als dat niet het geval is, mag de verhuurder daar commentaar op geven en ben je wettelijk gebonden om het huis naar de norm te bewonen.

Discussiepunt is natuurlijk, 'wat is de norm'.
Het recht van de verhuurder ( immo ) beperkt zich tot het vaststellen van eventuele schade of huur schade aan het pand,
Enkel op het einde kunnen ze bepalen of het vuil is of niet.
Een volle wasmand, een afwasje in de afwasbak, of zaken die wat rondslingeren zijn geen reden tot inmenging.
Beter zou het dan zijn zoals reeds aangehaald van een vaste datum of dag of moment te bepalen voor het bezoek.
De verhuurder ( immo ) mag de huurder echter niet zeggen welke levensstijl hij moet aannemen.
Het ware beter dat immo kantoren eens voor eigen dorpel veegden en hun eigen tekortkomingen en illegale zaken oplosten.

Terug naar “Huren”