huisbaas stuurt onverwacht opzegbrief, kan dat zomaar?

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

huisbaas stuurt onverwacht opzegbrief, kan dat zomaar?

#1 , 06 feb 2020 21:03

Hallo,

ik huur sinds 29/04/2010 een woning, ik vind mijn huurcontract niet meer dus weet niet of het een contract is van 1 jaar of 3 jaar.

Plots zat er een brief in de brievenbus: ik citeer

Met dit schrijven delen we u mee dat we de huurovereenkomst opzeggen die we met u zijn aangegaan op 29/04/2010.
De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. Of de opzeg gaat in op de dag dat we kunnen overeenkomen.
De verkoop van het huis start kortelings.
MVG

Ik ben momenteel voor onbepaalde tijd in het buitenland en deze brief zat dus in mijn brievenbus.

Is dit wettelijk? Kan zij mij zomaar opzeggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2020 21:28

Als u huurt sedert 29/04/2010 maakt het niet meer uit of het een contract van 1 of 3 jaar was. We zijn ondertussen 10 jaar verder, dus het is automatisch overgegaan in een contract van 9 jaar, enkel op te zeggen 6 maand voor het einde van iedere 3 jarige periode. Dus de eigenaar kan u pas ten vroegste opzeggen in 6 maand voor eind april 2022. Een verkoop is geen reden om op te zeggen.

Als u nu toevallig een typefout zou gemaakt hebben en u bedoelde 2019 ipv 2010, dan hangt het er van af wanneer de brief verstuurd is, en of ze aangetekend verstuurd werd. Als de brief deze maand verstuurd werd, is ze alsnog te laat om u op te zeggen, want de brief met de opzeg had moeten verstuurd worden in januari om geldig te zijn als het een contract van 1 jaar zou zijn. Als het een contract is van 3 jaar kan ze u niet opzeggen voor eind april 2022 met een opzeg van 3 maanden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 feb 2020 09:12


Is dit wettelijk? Kan zij mij zomaar opzeggen?
Moet een verhuurder nu ook al een voorafgaandelijke verwittiging geven van zijn opzeg?

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 feb 2020 10:11

De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. Of de opzeg gaat in op de dag dat we kunnen overeenkomen.
Dus als jullie niets overeenkomen, start de opzegtermijn nooit? Die formulering van uw verhuurder slaat nergens op. Volgens mij is die opzegbrief gewoon nietig als die opgesteld is zoals je hier zegt.

Dus om samen te vatten (wat hier ook al gezegd is):

1. Als het contract effectief in 2010 startte, is het een 9-jarig contract ondertussen.
2. Opzegtermijn is 6 maanden in dat geval, geen 3 maanden, en kan ook maar op het einde van elke 3-jarige periode. Dus zoals gezegd pas in april 2022. Tenzij de opzeg gegeven wordt voor bijvoorbeeld eigen bewoning (dit is niet hetzelfde als verkoop van de woning!), dan kan hij vroeger opzeggen, maar moet ook nog de 6 maand opzegperiode respecteren.

Als uw verhuurder de woning wenst te verkopen, kan dit perfect, maar dan zal de nieuwe eigenaar uw huurcontract overnemen. Het is dan aan de nieuwe eigenaar om dit contract stop te zetten volgens de wettelijke voorwaarden en steeds met een opzegtermijn van 6 maanden...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#5 , 14 feb 2020 22:47

Bedankt voor de toelichting.

Ondertussen heeft ze dezelfde brief ook aangetekend verstuurd.

Stel dat het huis verkocht is binnenkort, kan de volgende eigenaar me dan sneller opzeggen of moet hij ook de opzegtermijn van 2022 respecteren?

Ik denk dat de nieuwe eigenaars er zelf waarschijnlijk willen in gaan wonen of het helemaal gaan opknappen om er zelf te wonen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 feb 2020 09:53

Ondertussen heeft ze dezelfde brief ook aangetekend verstuurd.
U stuurt een aangetekend schrijven terug.

Dat de opzegvoorwaarden niet conform de wettelijke bepalingen zijn, en u de opzeg bijgevolg als nietig beschouwt.
(zonder enige uitleg)

Identiek per gewone post (met afleveringsbericht) hetzelfde,
telkens verwijzen naar andere brief "aangetekend en per gewone post"

Ik denk dat de nieuwe eigenaars er zelf waarschijnlijk willen in gaan wonen of het helemaal gaan opknappen om er zelf te wonen.
Dat kan, en kan je uiteindelijk ook niet tegenhouden, maar dan moeten zij je wel -en juist- opzeggen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 15 feb 2020 22:48

In geval van de laatste bijkomende vraag: is het contract geregistreerd?

Indien wel:
De verhuurder (dus zowel de huidige, als de koper van het huis) kan een huurder altijd opzeggen voor eigen bewoning.
Dit met een opzegtermijn van 6 maanden.
Binnen de 12 maanden na de opzeg moet deze er dan in wonen; als dat niet het geval is, heeft u als ex-huurder recht op 18 maanden schadevergoeding.
Let wel: de overheid zal dit niet laten weten of onderzoeken, u dient dit zelf te bekijken en dan eventueel naar de rechtbank te gaan.

Als het contract niet zou geregistreerd zijn, is er 1 uitzondering hierop:
Binnen de 3 maanden na de verkoop heeft de nieuwe eigenaar het recht om de termijn te verminderen naar 3 maanden.
De rest blijft van tel als de nieuwe eigenaar erin wilt gaan wonen.

En zoals hier al aangehaald: de verkoop van een huurwoonst is geen reden tot opzeg.
De huidige eigenaar verkoopt het pand dus met een huurder in.

Terug naar “Huren”