GSM achter het stuur = rijverbod

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

GSM achter het stuur = rijverbod

#1 , 12 sep 2019 08:47

Althans, tijdens de "actie" volgende week in Vlaams brabant:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190911_04603331
In de provincie Vlaams-Brabant vindt vanaf maandag een actieweek plaats tegen “killers in het verkeer”. De lokale en federale politiediensten zullen daarbij controleren op het gebruik van alcohol, gsm’s en tablets achter het stuur.
“De bestuurders die volgende week betrapt worden op deze inbreuken, zullen zonder uitzondering gedagvaard worden voor de politierechtbank”, kondigt het parket Halle-Vilvoorde aan. “Het openbaar ministerie zal daarbij steeds een rijverbod vorderen.”

“Alcoholintoxicatie en het gebruik van gsm’s en tablets achter het stuur vormen ernstige risico’s en veroorzaken niet zelden menselijk leed”, aldus het parket. “Verkeersveiligheid wordt door het parket Halle-Vilvoorde meer dan hoog in het vaandel gedragen waardoor wij actief zullen deelnemen aan deze actie.”

De actie kadert in het provinciaal actieplan tegen dronkenschap achter het stuur, waaraan alle lokale en federale politiediensten meewerken.
Kan het gebruik van de gsm (of tablet) achter het stuur bestraft worden met een rijverbod ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 12 sep 2019 09:08

het is niet omdat OM vordert dat de rechter dit ook zal volgen

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 12 sep 2019 10:17

Maar het kan, als je bv. de OI niet betaalt en het voor de rechtbank laat komen, kan het ook rijverbod zijn.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 12 sep 2019 10:51

ik dacht dat ze hier geen OI zouden geven maar direct rechtbank. althans dat is wat de media schrijft

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 12 sep 2019 11:09

Ja, ik bedoelde als je onder normale omstandigheden de OI niet betaalt, dan wordt het ook automatisch rechtbank en dan kan het ook rijverbod zijn.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 sep 2019 11:10

Illustreert eigenlijk perfect dat Parket de wet niet gelijk toepast voor alle Belgen ...
Dit aankondigen is al een schending van het gelijkheidsbeginsel: deze inbreuk wordt op elk ander moment in dit gerechtelijk arrondissement, en op elke andere plaats in België afgewimpeld met een OI van 116 euro ...



Maar het is een tweede graads inbreuk, dus verval kan als de politierechter dit spelletje meespeelt - wat meestal wel geval is bij "themazittingen"

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 sep 2019 12:38

Ja, ik bedoelde als je onder normale omstandigheden de OI niet betaalt, dan wordt het ook automatisch rechtbank en dan kan het ook rijverbod zijn.
Dan komt er nog minnelijke schikking
Vervolgens dagvaarding of eventueel een bevel tot betaling

Rechtstreekse dagvaarding voor een verkeersbanaliteit zonder verdere gevolgen, is zeer zeldzaam.


Intussen worden letselongevallen geseponeerd, zelfs bijna-dodelijke ongevallen ... onwaarschijnlijk eigenlijk.

Terug naar “Praat café”