Volgende stap na ingebrekestelling?

Guanaco
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Volgende stap na ingebrekestelling?

#1 , 11 aug 2019 22:10

Hallo beste mensen,

Even kort schetsen over wat het gaat, het is toch belangrijk om dit even uit te leggen...
We hebben enkele dagen geleden onze aannemer in gebreke gesteld wegens enkele grove fouten bij het renoveren van een keuken. (kort samengevat: hij is enkele leidingen vergeten te installeren/in te bouwen in een muur zodat we 1 kraan totaal niet kunnen gebruiken. Deze muur en tegels moeten volledig terug worden uitgekapt en terug betegeld zodat we de kraan wel kunnen gebruiken. In een 2de kraan heeft de aannemer enkele stukken vergeten. Kosten worden geraamd op ongeveer 3000 euro aangezien hiervoor ook een deel van het meubel moet worden gedemonteerd. Er is geen andere oplossing). De aannemer dreigt om ons te dagvaarden omdat we - gelukkig - nog een deel van het totaalbedrag ingehouden hebben, maar we weten dat dagvaarding van zijn kant eigenlijk niet mogelijk is, aangezien we op tijd de factuur geprotesteerd hebben en de ingebrekestelling verstuurd hebben.

Ik had 2 vragen hier omtrent:
1. in de ingebrekestelling verwachten we een oplossing van hem binnen een heel ruime termijn (1 maand). Stel dat de aannemer geen minnelijke schikking aanvaard (kans is heel groot omdat het ingehouden bedrag spijtig genoeg een pak minder is dan de kosten die hij moet maken om het te repareren), wat is dan de volgende stap?
2. Om onze keuken in die tijd toch te kunnen gebruiken, zouden we door de leverancier van de kraan aan de 2de kraan een herstelling willen laten doen zodat we toch iets van de keuken kunnen gebruiken. Wat kunnen we doen om alle discussie achteraf over die herstelling te vermijden? Het gaat bijna zeker tot een gerechtelijke stap komen, dus we willen voorkomen dat de aannemer die herstelling gaat gebruiken om te zeggen dat we zelf geprutst hebben. Is bijvoorbeeld een verslag van de technische dienst van het kraanwerk voldoende/rechtsgeldig?

We zitten nu sinds 15/6 (!!!) ZONDER keuken en voor ons is het nu heel belangrijk om zo snel mogelijk iets werkends te hebben. We zouden op 1 of andere manier van het contract moeten af geraken.

Graag advies.

Groetjes,
G.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2019 08:49

1/ het is niet omdat men een factuur protesteert dat hij je niet kan dagvaarden omdat je niet betaald.

2/Jullie zullen hem voor de ondernemingsrechtbank moeten brengen, en daar zal er een expert aangeduid worden, die gerechtsexpert gaat u eerst moeten betalen wat zeker niet min gaat zijn.

Win jullie dit proces dam moet de aannemer jullie dit terug betalen.

Ga je dit 100% winnen of gedeeltelijk dit zal de rechtbank beslissen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jdewilde
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2019 17:54

Hallo,

Een korte update. Ondertussen hebben we 11 augustus een aangetekend schrijven met ingebrekestelling gestuurd. Dit is opgesteld volgens de regels van de kunst: alle gebreken, mankementen en fouten worden daar heel nauwkeurig opgesomd.
De aannemer in kwestie reageert hier totaal niet op, en stuurt eind augustus ons - via zijn advocaat - een aanmaning tot betaling. We hebben ondertussen ook een advocaat en deze heeft een bericht naar zijn advocaat gestuurd op 18 augustus met de boodschap dat de aannemer niet reageert op de ingebrekestelling. Sindsdien is het totale stilte. Ons vermoeden is dat hij niet gaat reageren en dat de advocaat van de aannemer gewoon de opdracht kreeg om ons onder druk te zetten tot betaling over te gaan. (en stiekem hoopt hij dat we zelf herstellingen gaan doen?)

Nu.. Hebben we nog steeds geen keuken! We zouden ondertussen heel graag zelf - eindelijk - wat werken laten uitvoeren zodat we een deel van de keuken toch kunnen gebruiken. Dit is bijna niet leefbaar. Voor zover ik begrijp zouden we dit kunnen doen door een expert te laten vaststellen wat de gebreken zijn. Kan er iemand meer details geven over wat onze opties zijn?

G.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2019 18:35

De expert die je zelf aanstelt telt niet !!

Je zal de aannemer eerst moeten dagvaarden en dan word door de rechtbank een expert aangesteld die u eerst gaat moeten betalen, en zo een expert is niet goedkoop !
Je krijg dit terug als je de zaak wint !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jdewilde
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2019 21:04

Ja inderdaad.. dat is een beetje mijn probleem. Dus als particulier/bouwheer doe je alles netjes (eerst alle gebreken melden en facturen protesteren op een correcte manier, vervolgens ingebrekestelling op de correcte manier,..), maar de aannemer die kan eigenlijk gewoon doen wat hij wil: zelfs niet reageren. En dan moeten wij als bouwheer zelf nog eens die kosten van die expert ophoesten (+/- 2000 euro) om via deze manier eigenlijk te bekomen dat we onze badkamer mogen (laten) herstellen. Met het risico dat onze aannemer de boeken neerlegt, en dan kunnen we fluiten naar al onze centen. Is er echt geen andere weg?

Terug naar “Andere”