opties te kort op "stock" wagen

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

opties te kort op "stock" wagen

#1 , 31 aug 2019 14:13

Een vriendin vroeg enkele weken terug om mee te gaan naar enkele garages voor een nieuwe auto gezien ze er zelf vrij weinig van kent behalve mooi of lelijk.
Bij één van de garages vond ze een model dat haar behoorlijk aanstond. Na een tweede bezoek en testrit besloot ze voor deze te gaan.

Dit model bestaat in enkele versies:
- basis
- uitrustingsniv 1 = basis + opties
- uitrustingsniv 2 = niv 1 + opties
- uitrusting sport-line = niv 2 + opties
- sport versie = sport-line maar met zwaardere/sportieve motor
Al deze versies met de diverse opties staan in de brochure.

In de showroom stonden van dit model 3 auto's in stock: basis-benzine, sport-line diesel en sportversie.
Zij wilde de uitrusting sport-line met de bijkomende opties zoals in de showroom maar dan in benzine versie.

Maar de verkoper zij dat bij de verdeler nog stockwagens stonden. Oa. dezelfde als de diesel sport-line uit de showroom maar dan in benzine versie.
Voor deze heeft ze dan ook getekend.

Op de bestelbon staat:
- model - uitrusting sportline + motorisatie : catalogusprijs = xxx
- opties (oa. metaalkleur,... ) = + xxx
- garagekorting = -xxx
- stockkorting = -1500€
- overname premie = -xxx

Donderdag is de wagen gaan ophalen en gisteren vrijdag kwam ze deze bij mij tonen.
Plots viel me op dat er vooraan geen mistlampen zaten hoewel die reeds bij uitrustingsniv 1 zaten.
Na verder "onderzoek" bleek onder andere ook de middenconsole met bergvak vooraan en de 12V aansluiting in de koffer te ontbreken.
Deze zaken zijn optie bij de basisversie maar zijn onderdeel van uitrustingsniv 1 of 2 en dus zeker inbegrepen bij de sport-line versie.

Gisteren bel ik hiervoor naar de garage.
Antwoord van de garage: ah ja, het kan zijn dat er bij stockwagens soms een optie ontbreekt.
Dan vraag ik waarom de prijs van deze opties niet afgetrokken werd.
Antwoord van de garage: daarvoor dient de stockkorting

Dit werpt dan natuurlijk een andere kijk op de stockkorting want dit werd niet gemeld bij de aankoop.
Kort gerekend komt de stockkorting dan eigenlijk maar op +- 600 a 700 euro echte korting.

De eerste vraag is nu: is dit een normale praktijk? (opties niet aanwezig en dus stockkorting geven)
Zo niet, wat kan hieraan gedaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 31 aug 2019 21:14

Lijkt me duidelijk dat er niet geleverd is wat er besteld werd
Had ze nooit mogen aanvaarden

Auto retour naar verkoper
Aangetekend in gebreke stellen

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#3 , 01 sep 2019 09:01

Ik ben in eerste instantie meegeweest voor "technische ondersteuning". Bij levering was ik niet mee.
Gezien ze niet veel van auto's kent heeft ze de auto voor levering wel geinspecteerd maar niet zozeer naar alle uitrusting maar eerder naar eventuele schade. De auto had geen schade en/of blutsen en dus had ze er geen opmerking op gemaakt.

Kan dit wat uitmaken dat ze de auto zo in ontvangst genomen heeft zonder toen reeds die ontbrekende zaken te melden? Ze heeft in ieder geval niks getekend voor ontvangst.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2019 09:15


Kan dit wat uitmaken dat ze de auto zo in ontvangst genomen heeft zonder toen reeds die ontbrekende zaken te melden? Ze heeft in ieder geval niks getekend voor ontvangst.
Getekend voor ontvangst, als de papieren al bij de DIV zijn moet er niet meer getekend zijn, daar er al bewijzen zijn dat deze geleverd is, mijn gedacht !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#5 , 01 sep 2019 20:41

Er is een bestelbon getekend (zie eerste post).
De garage en de verzekering hebben de inschrijving (oa aanvraag nummerplaat) en verzekeringspapieren geregeld.
En daarna mocht de wagen opgehaald worden. Op dit moment heeft ze de wagen voor het eerst gezien. En uiteraard ging ze ervan uit dat dit dezelfde was als deze in de showroom (hetzelfde type maar dan in benzine ipv diesel). De wagen in de showroom hebben wij bij het eerste bezoek ook niet nagezien of alle opties daar op zaten. Ik ging er van uit (zoals de meeste mensen denk ik) dat alles zoals in de brochure beschreven daar op zat.

Als ik dus bovenstaande antwoorden lees, is er verder weinig aan te doen gezien ze bij levering niks gezegd heeft.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 02 sep 2019 00:25

Er is een bestelbon getekend (zie eerste post).
De garage en de verzekering hebben de inschrijving (oa aanvraag nummerplaat) en verzekeringspapieren geregeld.
En daarna mocht de wagen opgehaald worden. Op dit moment heeft ze de wagen voor het eerst gezien. En uiteraard ging ze ervan uit dat dit dezelfde was als deze in de showroom (hetzelfde type maar dan in benzine ipv diesel). De wagen in de showroom hebben wij bij het eerste bezoek ook niet nagezien of alle opties daar op zaten. Ik ging er van uit (zoals de meeste mensen denk ik) dat alles zoals in de brochure beschreven daar op zat.

Als ik dus bovenstaande antwoorden lees, is er verder weinig aan te doen gezien ze bij levering niks gezegd heeft.
niet echt, garage moet leveren wat er besteld is, dat ze een wagen heeft gekregen waar niet alle opties inzaten die besteld zijn is voldoende om de garage in gebreke te stellen en ofwel een correcte levering te eisen of de installatie van de ontbrekende opties.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 sep 2019 09:22

Of extra korting

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 02 sep 2019 16:28

Als ik dus bovenstaande antwoorden lees, is er verder weinig aan te doen gezien ze bij levering niks gezegd heeft.
Er is nog steeds wat aan te doen, alleen is het lastiger geworden.
Zonder aflevering kon auto gewoon blijven staan & vervangen worden of verkoop geannuleerd

Maar er is dus niet geleverd wat er besteld werd.
Dat dient rechtgezet te worden:
Vervanging van het voertuig (wat lastig is indien reeds ingeschreven) , of aanpassing van het voertuig, of aanpassing van de prijs ...

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#9 , 11 sep 2019 12:47

Kleine update:
De onderdelen die kort zijn, kunnen niet bijgeplaatst worden omdat de aanpassingen hiervoor te duur zouden zijn en/of omdat er ook andere aanpassingen zouden nodig zijn om ze te kunnen plaatsen.

Na onderhandelingen met de verkoper zal deze een geste doen. Deze geste moet hij nog bespreken met zijn baas maar deze geste zou bestaan uit een uitbreiding van de garantie en/of onderhoud die ze onder garantie zouden uitvoeren.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 11 sep 2019 16:27

Kleine update:
De onderdelen die kort zijn, kunnen niet bijgeplaatst worden omdat de aanpassingen hiervoor te duur zouden zijn en/of omdat er ook andere aanpassingen zouden nodig zijn om ze te kunnen plaatsen.

Na onderhandelingen met de verkoper zal deze een geste doen. Deze geste moet hij nog bespreken met zijn baas maar deze geste zou bestaan uit een uitbreiding van de garantie en/of onderhoud die ze onder garantie zouden uitvoeren.
u kan nog altijd de aankoop van de wagen laten ontbinden wegens niet geleverd wat er besteld is

Tope
Berichten: 916

#11 , 11 sep 2019 18:40

Uitbreiding van garantie is maar een magere geste, want zo hang je langer vast aan de garage.
In 2005 kocht ik een Renault Modus (€ 10.000) en er ontbraken twee luikjes aan de voeten vooraan.
Daar die niet meer konden aangebracht worden, kreeg ik een terugbetaling van € 500.
Dat noem ik een geste.

Terug naar “Gebrekkige Producten”