Ex domicilieert zich niet ergens anders

Marina2019
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ex domicilieert zich niet ergens anders

#1 , 16 aug 2019 11:49

Mijn exvriend en ik zijn gewoon samenwonend. Het huurcontract staat op mijn naam. Ik wil dat hij verhuist maar omdat ik een werkloosheidsuitkering heb is het belangrijk dat hij zich domicilieert op een ander adres zodra hij dit heeft zodat ik een uitkering van alleenstaande kan krijgen, anders kom ik niet rond. Hij heeft al aangegeven dat hij bij zijn moeder gaat inwonen mag maar zich daar niet domicilieren omdat zij ook een uitkering heeft. Wat moet ik doen als hij zich niet wil uitschrijven op ons huidige adres?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 16 aug 2019 11:53

Zolang hij nog bij u woont, kan u niets doen. Vanaf dat hij bij zijn moeder woont, kunt u bij de wijkagent de ambtshalve schrapping aanvragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2019 11:55

Als hij bij u verblijft dan moet hij bij u gedomicilieerd zijn.

Een domicilie is de plaats waar je meest verblijft en slaapt.

Doe je dit niet dan doe je aan domiciliefraude en de RVA kan daar volledig je stempelgeld schorsen !

Kom je niet rond dan moet je vriend je ook geld geven, of zal je een werk moeten zoeken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2019 12:39

Indien uw ex-vriend definitief niet meer op uw adres woont, kan u aan de gemeente vragen om hem ambtshalve in te schrijven op zijn werkelijke hoofdverblijfplaats.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2019 23:10

Anders zal u naar ofwel de vrederechter (verblijf zonder toelatingen / huur ofwel naar voorzitter rechtbank eerste aanleg moeten stappen (feitelijk samenwonend) ofwel baar familierechtbank ( alle ander vormen van samenwonen).

Eenvoudige vraag maar kan al naargelang de juiste feiten een andere rechtbank zijn.
Start met ex vriend aangetekend in gebreke te stellen (brief in tweevoud en best met een Antwoord /Reponse kaart en hem in de brief vragen woning te verlaten tegen 30 september of dat u anders procedure zal opstarten via vrederechter. De tweede brief is voor u. Stuur die brief een dag of drie later ook met de gewone post en vermeld wederzijds dat hij aangetekend / via gewone post zal komen.
Op die wijze maakt u een einde aan de 'bezetting ten bede en zonder recht noch titel ' door uw ex vriend. Hij heeft geen huurcontract.
Zo kan u al bekomen dat vrederechter een uitspraak doet over de huur.
Let wel voor januari zal hij niet weg zijn -voorkomen maand - beslissing na raadplegen OCMW 1 maand - vonnis laten betekenen maand om tijd te hebben in beroep te gaan en dan pas zal het vonnis uitvoerbaar zijn.
Partij kan nl na betekening in beroep gaan.
JurecaBE moderator

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2019 10:17

Lees eens de #1 dan gaat je lezen waarom de vriend zijn domicilie moet veranderen, maar hij mag er wel blijven wonen.
Dit word domicilie fraude voor de werkloosheidsvergoedingen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2019 14:49

Lowie, lees eens antwoord 4, de rest is allemaal bijzaak.

Als het enkel als bedoeling heeft een hogere uitkering te krijgen, dus feitelijk samenwonen, dan gaat deze vogel inderdaad niet op en is het domiciliefraude.

De feitelijke en juridische toestand moeten hetzelfde zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marina2019
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2019 18:52

Nee hij mag nie blijven wonen. T is voor als hij is verhuist ma zijn domicilie nie veranderd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 aug 2019 19:08

U stelt dus dat uw ex-vriend effectief niet meer bij u woont en op een ander adres woont. Dan kan u zich best tot uw gemeentebestuur wenden en vragen om uw ex-vriend ambtshalve in te schrijven op zijn nieuwe adres. Zijn feitelijke toestand moet immers overeenstemmen met zijn juridische toestand. Dit geldt uiteraard ook voor u. Ieder dient ingeschreven te worden op het adres van hoofdverblijf.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”