Aanhoudend en eenzijdig geluidsoverlast opstijgende vluchten Zaventem

FraxiSomers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanhoudend en eenzijdig geluidsoverlast opstijgende vluchten Zaventem

#1 , 25 jun 2019 21:57

Mijn probleem is misschien al eerder aan bod gekomen, maar ik vind er niet direct iets over terug op dit forum, dus ik probeer het maar eens.

Wij wonen al heel wat jaren op de grens Winksele-Tildonk, toen we hier kwamen wonen wisten we dat we tussen twee aanvliegroutes van Zaventem gingen wonen, wat we nooit als een probleem hebben ervaren.

Maar sinds maart 2014 is de situatie gewijzigd. Bij noord- of oostenwind stegen vliegtuigen op vanuit Zaventem en maakten snel een bocht naar het Zuiden (zone 1). Vanaf maart 2014 stijgen de vliegtuigen verder rechtdoor boven onze regio en maken pas een bocht voorbij Rotselaar (zone 2, route Leuven Rechtdoor genaamd.)Afbeelding

Waarom?
Enkele bewonersgroepen in zone 1 zijn er in geslaagd politici te overtuigen dat er geen vliegtuigen meer boven hun gemeente mogen komen. De overlast moest dan maar naar onze regio verplaatst worden.

Gevolg
Onze regio krijgt er naast de landende vliegtuigen nu ook de stijgende vliegtuigen bij. Er is daarom geen enkele dag rust meer. In zone 1 zijn de vliegtuigen verdwenen. Het is niet correct dat zonder enige informatie of overleg de overlast op onze regio wordt afgewenteld.

Ook technisch is de route Leuven Rechtdoor een totale miskleun in het luchtruim. Hierover bestaat een evaluatie door Belgocontrol.

Vooral het Brussels gewest verbiedt blijkbbaar opstijgende vluchten over hun regio terwijl ze wel gretig profiteren van de duizenden toeristen en zakenmensen die via Zaventem ons land bezoeken en een grote economische impact hebben. Ze willen dus wel de grote voordelen van de luchthaven delen maar niet de bijhorende lasten. Een eerlijke spreiding naar alle regio's lijkt me toch het meest eerlijk voor alle burgers, niet? Helaas niet dus.

We krijgen sinds 2014 dus ook nog eens alle opstijgend verkeer pal boven ons hoofd te verwerken, maar het opstijgend verkeer ver na 22u en beginnend rond 05u snachts maakt het niet meer draaglijk.

Alle Vlaamse politieke partijen waren het er voor de recente verkiezingen mee eens dat dit geen normale situatie is en deelden deze standpunten, alleen... er gebeurd nog steeds niets.

Dus nu dan mijn vraag:
Wat zijn de wettelijke normen ivm nachtrust, geluidsoverlast en luchtverkeer?
Kan iemand me hierover juridisch advies geven en vooral adviseren over de mogelijk te nemen stappen om deze situatie aan te vechten in de hoop een eerlijk spreidingsplan te bekomen.

Met vriendelijk groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 26 jun 2019 06:15

Er bestaan al tientallen jaren aktiegroepen die het vliegtuiglawaai juridisch en anders proberen aan te pakken, zonder succes, ook menig minister heeft daar al zijn/haar tanden op stukgebeten.
Ik denk niet dat je hier even op 123 de oplossing zal vinden.

Ik woon al gans mijn leven naast de luchthaven, en het geluidsniveau is enorm gedaald tov 20 jaar geleden, toen kloeg niemand, en nu regent het klachten.
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet verbonden aan of werk niet in de luchtvaartsector.

Het probleem zit in de staatshervorming, waarbij ieder gewest autonoom zijn eigen regels opstelt.
Brussel heeft op dit vlak veel strengere regels dan Vlaanderen en Wallonie, wegens veel groenen in de Brusselse regering. Als Vlaanderen dezelfde strenge regels zou hebben dan Brussel, zou men de luchthaven gewoon moeten sluiten, want dan is geen enkel vliegtuig nog toegelaten.
Ook voor bvb GSM straling, tot op het punt dat ze onlangs toch hun stralingsnormen moeten versoepelen hebben, omdat anders het nieuwe 5G GSM systeem in Brussel totaal niet zou kunnen uitgerold worden.
Misschien kan je hier wat meer info vinden ivm regelgeving (is wel alleen voor Vlaanderen), of eventueel die mensen eens opbellen voor meer informatie. https://www.lne.be/beleid-en-regelgevin ... uidshinder
Of kontakt zoeken met de lokale geluids aktiegroep.

Reclame

Terug naar “Staatsrecht”