minderjarige

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

minderjarige

#1 , 19 jun 2019 23:13

Als alleenstaande met slechts 1 ouder ( zijn moeder) is het best een testament te maken, want anders gaat de helft naar vaderskant ..
Mijn vraag is nu wat als die alleenstaande een minderjarige van 7 jaar is. Kan die wel een testament laten maken ( is minderjarig en dus onbekwaam) Wat moet er dan in dat geval gedaan worden zodat moeder alles zou erven aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#2 , 20 jun 2019 21:36

Ik ga proberen zelf een antwoord te vinden. Hopelijk kan iemand mij dit bevestigen of tegenspreken.
Ik denk dat er GEEN mogelijkheid is om moeder alles te laten erven.
Zijzelf of een voogd kunnen m.i niet beslissen dat alles aan hen zou toekomen, wat logisch is. Ook denk ik dat een vrederechter dat nooit zal toestaan.Ook heb ik gelezen dat een minderjarige maar vanaf zijn 16 jaar een testament ( een beperkt testament dan nog) kan maken.
Dus er is geen oplossing . Als het kind overlijdt als hij nog minderjarig is , zal slechts de helft naar de moeder gaan en de andere helft naar familieleden van vaderskant.
Is dit juist?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 jun 2019 18:10

Inderdaad. Tot nader order kan men nog niet beletten dat elke ouder erft bij zo'n overlijden. Men kan dit wel beperken v ia testament. Vraag info bij uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 23 jun 2019 08:30

Ik dacht dat een 7jarige onmogelijk een alleenstaande kan zijn. Want nog onder voogdij van een familielid of van de staat....Een alleenstaande is een volwassen persoon zonder geregistreerde partner.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 23 jun 2019 18:17

Dat ziet er heel juist uit. Maar die voogd ( de moeder in dit geval) kan veel beslissen maar kan geen testament laten maken ten voordele van haar. ( ook en beetje logisch dat men zich niet zelf genieter van een testament kan maken hé) Dat is het probleem. Dus als de 7 jarige moest overlijden voor zijn moeder gaat de helft naar zijn moeder en de andere helft naar de verre familie van zijn vader die hij nauwelijks kent, wat spijtig is. Als het een 18 jarige was, was er geen probleem die kan zelf een testament maken en beslissen alles aan zijn moeder over te laten bij overlijden.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2019 11:14

U kunt uiteraard wel een spaarrekening op uw eigen naam maken en voor uw dochter sparen op deze aparte rekening. Wanneer ze meerderjarig is kan jij deze schenken en zij een testament opmaken.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#7 , 24 jun 2019 12:57

Daar gaat het juist niet over. Waarover gaat het?
7 jarige erft van zijn overleden vader de helft van de gezinswoning in blote eigendom.
Als dat kind nu overlijdt vóór zijn moeder , dan gaat de helft van die woning naar zijn moeder en de andere helft naar familie van zijn vader , wat in de praktijk bijna onbekenden zijn.
Het kind kan geen testament maken om zijn moeder alles in volle eigendom te laten bezitten. ( kan het wel als het 18 jaar is)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”