Vakantiegeld bij nieuwe job met meer vakantiedagen

JanHer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld bij nieuwe job met meer vakantiedagen

#1 , 08 feb 2020 08:20

Ik ben half januari van job veranderd. Ik had in 2019 20 vakantiedagen bij mijn vorige werkgever. Deze heeft nu voor 2020 het vakantiegeld van 20 vakantiedagen gestort, wat logisch is.
Echter heb ik bij mijn nieuwe werkgever 32 vakantiedagen.
Mijn nieuwe werkgever dient niet meer te betalen voor mijn vakantiedagen gezien mijn vorige werkgever dit reeds heeft gedaan.
Mijn vraag is: wat met die 12 extra dagen vakantie.
Worden deze niet betaald? Of heeft mijn nieuwe werkgever de plicht om deze wel op zich te nemen en uit te betalen?

Bedankt alvast voor verheldering.

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 feb 2020 09:25

Wettelijke vakantie is die 20 dagen (5 dagenweek).
Die heb je uitbetaald gekregen, en moet je nieuwe werkgever dus niet meer betalen.
Je werkt daar nu aan/voor je vakantie van 2021

Die 12 andere dagen, zijn dagen die je op een àndere manier verdient / bij elkaar werkt.

Bijvoorbeeld arbeidsduurvermindering omdat je om praktische redenen meer uren doet dan in sector voorzien is - bvb je werkt 5 x 8u per week, terwijl er maar 38 u voorzien is.
Dat levert per 4 weken 1 dag op, en ... zo'n 12 dagen per jaar ;)
Arbeidsduurvermindering / ADV, zijn dagen die je gewerkt hebt, en dus ook betaald krijgt.
(al kom je wslkl nog maar aan 11,5 of 11 dagen wegens eerste maand elders gewerkt)


Lees je arbeidscontract na, of vraag er naar bij je werkgever.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 feb 2020 09:45

PS
Denk er aan dat je wettelijke (reeds uitbetaalde) vakantiedagen ook gaan verrekend worden in je loon !

Ofwel in de maand dat je wettelijke vakantie opneemt
(bij arbeiders vaak zo omdat ze per uur betaald worden)
Dag wettelijke vakantie is dan ook dag "minder loon" op je afrekening einde vd maand.

Ofwel in 1 of 2 maanden op einde van het jaar (bij bedienden vaak zo) terwijl je de andere maanden je overeengekomen maandloon krijgt, ook al neem je wettelijke vakantie op.
Maar 20 dagen is wel een ganse werkmaand...
In dat geval is dat dan een maand nagenoeg "zonder" loon, of 2 met maar "half" loon ...

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”