ik zal de werkgever niet dagvaarden!

imo
Topic Starter
Berichten: 27

ik zal de werkgever niet dagvaarden!

#1 , 31 jan 2020 09:33

Hallo,

Ik ben eind vorig jaar na 15 jaar trouwe dienst ontslagen, met als vermelding op mijn C4 "voldoet niet aan profiel".
De werkgever heeft mij een verbrekingsvergoeding uitbetaald en een document laten ondertekenen waarin de modaliteiten van het ontslag zijn beschreven. Een van die modaliteiten zegt dat ik mij "akkoord" verklaar dat ik nadien de werkgever niet meer mag dagvaarden of aanklagen voor om het even welke reden dan ook ivm mijn ontslag.

Gezien dit de eerste keer is dat ik ontslagen ben, stond ik onder grote druk en met de rug tegen de muur. Dit heeft grote indruk gemaakt op mij en nu stel ik mij de vraag of ik wel juist en bewust gehandeld heb? Gezien ik ernstige aanwijzingen heb, dat de werkgever de eigen HR-regels met de voeten heeft vertrappeld en tal van smoesjes en futiliteiten heeft aangehaald om het ontslag te rechtvaardigen, stel ik mij de vraag of ik in dit geval niet meer het recht heb om de werkgever te dagvaarden?

In dit kader, indien iemand mij een goede advocaat kan voorstellen met wie ik dit kan bespreken, graag aub.
Een advocaat uit het Brusselse die het kan opnemen tegen gevestigde grote bedrijven en met bewezen diensten ikv arbeidsrecht/ontslag.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2020 09:51

U schrijft
De werkgever heeft mij een verbrekingsvergoeding uitbetaald
Wat ga je nog doen ???

De werkgever een verbrekingsvergoeding uitbetaald en dan is de kous af.

Een verbrekingsvergoeding wil zeggen dat hij je contract verbreekt en dat hij de schade vergoed.

Dus u heeft niks meer te eisen, naar een advocaat gaan dit mag je en hem betalen mag je maar je heeft geen poot om op te staan.

Een werkgever mag iedereen afdanken mits de wet na te leven en dit heeft hij gedaan, en u heeft zelfs getekend voor akkoord dat je niks meer gaat eisen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2020 10:39

T.S., lees https://www.groups.be/1_63090.htm?rdeLocaleAttr=nl

Hou er wel rekening mee dat je gegronde redenen moet hebben om desgevallend nog een procedure aan te spannen. Hoed je altijd voor een roekeloos en tergend geding.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2020 10:52

#2 en # 3

TS volg die raad zeker op. U heeft de ontslagvoorwaarden zelf ondertekend. Indien de werkgever de juiste verbrekingsvergoeding en termijn heeft uitbetaald; is hij in orde.
Is geen ontslag voor dringende reden. In dit geval zou hij eerder zwak staan met de vermelding na 15 jaar dienst, voldoet werknemer niet aan juiste profiel. Maar in een juiste ontslagregeling heeft het weinig zin om hier iets aan te doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2020 11:12

Ik wil er nog aan toevoegen, dat je vrij bent om onmiddellijk op een ander in dienst te treden.
En na de termijn van de verbreking je ook stempel gerechtigd bent
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Stefstef
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2020 13:36

Sinds 2014 is er CAO 109. Hiermee kan je de werkgever voor de arbeidsrechtbank dagen voor "kennelijk onredelijk ontslag"/antiracismewet. Zo is er onlangs nog een proces gewonnen door werknemers van een NV en hebben als schadevergoeding 6 maanden bruto loon gekregen.

imo
Topic Starter
Berichten: 27

#7 , 31 jan 2020 14:55

Mijn opzet is niet om terug in dienst te treden bij dezelfde werkgever.
Dit is een principieel gegeven: de werkgever heeft machtsmisbruik gemaakt om mij te corneren en heeft mij geen andere opties gegeven dan het aanvaarden van een ontslag, op basis van futiliteiten, onwaarheden, en regelrechte schriftvervalsing. Men beweert stappen te hebben ondernomen, zaken te hebben opgestuurd naar mijn persoon, terwijl ze dit niet kunnen bewijzen en het ook niet nodig vinden om te bewijzen. Ik denk niet dat het correct toekennen van een ontslagvergoeding en een opzegperiode deze zaken toch niet kan vergoeleken.

Maar onder de indruk van heel deze situatie heb dus het document, met daarin de clausule "zal niet dagvaarden" zoals ik eerder had geschreven inderdaad ondertekend.

Als een firma u zegt uw dak geïsoleerd te hebben met materiaal volgens de laatste normen, maar dit niet kan bewijzen (facturen, verpakking, materiaal, ...) of zelfs laten zien en moet je maar blij zijn en hem vertrouwen op zijn woord. Maar stuurt achteraf wel een factuur voor de uitgevoerde werken volgens de regels van de kunst, is het feit dat je totaal geen zicht / controle hebt op wat hij nu uitgevoerd heeft dan OK?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2020 18:04

Een van die modaliteiten zegt dat ik mij "akkoord" verklaar dat ik nadien de werkgever niet meer mag dagvaarden of aanklagen voor om het even welke reden dan ook ivm mijn ontslag.

zal er vanaf afhangen hoe die afstand van je rechten is opgesteld, best met je document naar de juridische dienst van je vakbond gaan.
als zij er geen zaak van maken, zal er in berusten de beste keuze zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”