Zelfstandig naar loontrekkende

yoeri.vdm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zelfstandig naar loontrekkende

#1 , 22 jan 2020 19:07

Ik ben momenteel als freelance IT-cosultant reeds 6 jaar werkzaam bij dezelfde firma. Door omstandigheden heb ik besloten bij het bedrijf in dienst te treden.
Als zelfstandige werken we (uiteraard) met een tussenfirma, ik hang daar dus contractueel aan vast (met mijn vennootschap).

Bij het controleren van mijn contract lijkt er (aan mijn kant) géén probleem om in dienst te treden.
Ik lees enkel het volgende waarbij XXX de tussenfirma is:

CONSULTANT is not allowed to have direct or indirect commercial relationship with:
1. XXX customers to whom consultant has been introduced by XXX.
2. The customer/end client and any associated company of the customer/end-client for which the consultant has actually provided services.
Deze voorwaarden zijn geldig tot 12 maand na het verbreken van het contract en er staat (uiteraard) een onmenselijke boete op.

Mij lijkt dit puur te gaan om een commerciële relatie met mijn vennootschap en de eindklant en dus niet om een werkgever/nemer relatie tussen mijn persoon en de eindklant? Lijkt me dus een clausule om afwerving vanuit mijn vennootschap tegen te gaan alsook het opzetten van commerciële activiteiten zonder dat de tussenfirma die kan uitmelken ....

Wat is jullie interpretatie hiervan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5397

#2 , 24 jan 2020 11:27

Dat betekent dat die firma je niet kan aanwerven omdat jij een hoge boete te betalen krijgt. Dergelijke clausules zijn zeer gangbaar. Zo ook bedingen bv grote leveranciers van technologie Veelal dat hun medewerkers niet mogen aangeworven worden.

yoeri.vdm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2020 07:45

Als ze mij aanwerven is dat toch géén commerciële relatie?

De firma die me in dienst wil nemen heeft zelf ook een contract met de tussenpartij waarin expliciet vermeld staat dat ze géén consultants mogen aanwerven (staffing) Aan hun kant staan er boetes op. Lijkt me wel straf dat ze voor hetzelfde aan de 2 kanten boetes zouden gaan zetten ...

Hier lijkt het me eerder te gaan om concurrerende activiteiten voor een klant van de tussenfirma ... ik die met mijn vennootschap zelf andere consultants plaats bij de eindklant bijvoorbeeld, zonder de tussenfirma daarbij te betrekken.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”