Opname wettelijke vakantie na ontslag

Bustyrusty999
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opname wettelijke vakantie na ontslag

#1 , 16 jan 2020 12:22

Ik heb ontslag genomen en moet mijn opzeg presteren tot 14 februari.
Daarna zal ik vermoedelijk werkloos zijn. Waarschijnlijk kom ik niet in aanmerking voor werkloosheidsuitkeringen vermits ik zelf ontslag heb genomen.
Mijn vraag is echter anders. In mijn werkloosheidsperiode: neem ik hier sowieso mijn wettelijke vakantie op? Ik heb nog ongeveer 18 dagen niet opgenomen. Of doet de RVA op het einde van het jaar gewoon een herberekening (indien ik toch uitkering krijg) van het geld van mijn werkloosheidsuiterkingen voor de dagen die die gedekt zijn door vakantiegeld? Of doet de RVA dat meteen? Betekend dat zodra ik werkloos ben, dus vanaf 17 februari ik nog niet werkloos ben, maar in wettelijk verlof ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2020 12:25

De RVA doet dit voor de maand december dus hou daar zeker rekening mee !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 jan 2020 18:15

Ik heb ontslag genomen en moet mijn opzeg presteren tot 14 februari.
Daarna zal ik vermoedelijk werkloos zijn. Waarschijnlijk kom ik niet in aanmerking voor werkloosheidsuitkeringen vermits ik zelf ontslag heb genomen.
Wel degelijk aanvraag indienen via Hulpkas of vakbond.
Je wordt (tijdelijk) geschorst
In mijn werkloosheidsperiode: neem ik hier sowieso mijn wettelijke vakantie op? Ik heb nog ongeveer 18 dagen niet opgenomen.
Wettelijke vakantiedagen die niet opgenomen zijn tegen einde vh jaar, worden afgehouden van werkloosheidsuitkering:
U hebt voor die dagen al vakantiegeld gekregen, dus krijgt u geen werkloosheidsuitkering ...


Na aantal maanden daalt de werkloosheidsuitkering
Als u een tijdje werkloos bent, daalt de uitkering, dus kan u (een deel van) die dagen dus best opnemen in de maand voor je weer gaat werken (financieel interessantste)
Of je spreidt ze over de werkloosheidsperiode (dan heb je nog redelijk inkomen die maanden)


Beetje balans houden tussen verlofdagen, en hoeveel er nog rest vh jaar.
Als je in september ergens nieuw begint met 18 dagen , moet je er nog 4/5 per maand opnemen ... niet praktisch in nieuwe job

Betekend dat zodra ik werkloos ben, dus vanaf 17 februari ik nog niet werkloos ben, maar in wettelijk verlof ben?
Neen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”