Zelf ontslag

Krispir1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag

#1 , 02 jan 2020 15:47

Ik werk bijna 3 jaar bij mijn huidige werkgever heb verschillende keren gevraagd om een contract van onbepaalde duur te tekenen maar is nooit gebeurt. Nu wil ik er wel en zij vertellen me dat mijn opzeg 11 weken is terwijl ik nooit een arbeidscontract of overeenkomst heb getekend. Wie kan me hier helpen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2020 16:11

Een contract van onbepaalde duur moet niet schriftelijk vast gelegd worden, dit kan perfect mondeling.
Enkel de contracten van bepaalde duur of van een bepaald werk .

Art. 9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2020 16:14

Je werkgever moet je 12 weken vooropzeg geven als je meer dan 24 maanden werkt en geen 36 maanden werkt .

Als je zelf je ontslag geeft moet 6 weken voor opzeg geven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Krispir1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2020 19:07

Ik heb deze vraag ook aan het ACV mijn vakbond voorgelegd. Deze melden dat ik gewoon op elk moment kan vertrekken zonder opzeg omdat er geen arbeidsovereenkomst of arbeidscontract is opgesteld zelf als dit alleen mondeling is. Klopt dit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2020 19:35

Neen dit is niet zo !

Bij economische werkloosheid kan dit wel.

in art: 9 staat toch duidelijk !!!

Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.

U vakbond zal toch even bij de les moeten blijven !!!


Vergeet niet wanneer u de vooropzeg niet doet !!
Dan moet je de tijd van je vooropzeg betalen van je bruto loon voor deze 12 weken dus 3 maanden bruto loon als boete !!.

Spreek met je werkgever en kom tot een akkoord .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”