Opzegperiode bij eigen ontslag

Tompy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opzegperiode bij eigen ontslag

#1 , 23 dec 2019 11:35

Hallo
Even kort de situatie schetsen. Ik ben handelsvertegenwoordiger en mijn werkgever geeft niks van contacten meer door sinds sept. Officieel om mijn focus terug op de oude contacten te leggen. In het echt commissie loopt te hoog op en ze hebben er iemand bij die op fix loon werkt. Bij mij overgrote deel commissie. Nu heb ik zelf een andere job gevonden.ontslag gegeven. Concurrentiebeding is ongeldig, verkeerd opgemaakt. Nu wil mijn werkgever toch dat ik mijn opzeg doe van 13 weken. Eerst dreigde hij met 6 maanden. Wettelijk kon maar 13 weken. Wil ten alle kosten vermijden dat ik bij iemand anders zomaar aan de slag kan. Tijdens die opzeg krijg ik uiterrard geen nieuwe klanten waardoor mijn loon op strikte minimum blijft.eist nu ook 4 klantbezoeken per dag 8 mails en 6 telefoons. Wat vroeger ook niet nodig was. Hoe ga ik hier best mee om. Of zijn er mogelijkheden om vroeger weg te komen???
Nieuwe werkgever kan wel wachten, maar hoe vroeger hoe beter.
Bedankt voor alle mogelijke info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2019 14:40

Concurrentiebeding is ongeldig, verkeerd opgemaakt.
waarom zou je werkgever zich hierop niet kunnen beroepen?
wet 3/7/1978
art 17, 3° [1 zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden:
b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken;]1

gelet op art 51 wet 5/12/1968
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Tompy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2019 15:21

Concurrentiebeding is ongeldig, verkeerd opgemaakt.
waarom zou je werkgever zich hierop niet kunnen beroepen?
wet 3/7/1978
art 17, 3° [1 zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden:
b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken;]1

gelet op art 51 wet 5/12/1968
Bij een concurrent gaan werken is geen oneerlijke concurrentie. Uw vorige werkgever zwart maken of gebruik maken van bestaande klantenlijsten en dergelijke wel. Concurrentiebeding verhindert dat je de volgende 12 maanden niet bij een concurrent kunt gaan werken. Dit beding was ongeldig. Dit betekent dus wel dai ik bij concurrent kan werken maar uiteraard nog steeds geen oneerlijke concurrentie mag aandoen

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2019 15:36

Art. 65. § 1. Onder concurrentiebeding wordt verstaan het beding waarbij de werkman de verbintenis aangaat bij zijn vertrek uit de onderneming geen soortgelijke activiteiten uit te oefenen, hetzij door zelf een onderneming uit te baten, hetzij door in dienst te treden bij een concurrerende werkgever, waardoor hij de mogelijkheid heeft de onderneming, die hij heeft verlaten, nadeel te berokkenen door de kennis, die eigen is aan die onderneming en die hij op industrieel of op handelsgebied in die onderneming heeft verworven, voor zichzelf of ten voordele van een concurrerende onderneming aan te wenden

wet Titel
3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Dit totaal iets anders dan wat u aangeeft van wat een concurrentie beding is
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”