Ontslag tijdens ouderschapsverlof

bramnelissen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontslag tijdens ouderschapsverlof

#1 , 18 dec 2019 19:34

Beste,

Vandaag ben ik door mijn werkgever ontslaan wegens zogezegde economische redenen. Ik werkte er ondertussen 2 jaar en had sinds enkele maanden mijn ouderschapsverlof halftijds opgenomen. Dit zou normaalgezien nog tot mei doorlopen, echter ben ik dus vandaag dadelijk buiten dienst gesteld met een uitbetaling van de wettelijke 12 weken in mijn geval. Hoe zit het in dit geval met de vergoeding voor ontslag tijdens ouderschapsverlof? Ik ben toch beschermd tegen ontslag?

Alvast bedankt!

Mvg,

Bram

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2019 20:11

Een werkgever kan ten allen tijde iedereen ontslaan !

En zeker als hij een verbrekingsvergoeding betaald, en/of hij de regels volgt die op het ogenblik van toepassing is .


Indien de werkgever je overeenkomst verbreekt met betaling van een verbrekingsvergoeding

Wanneer het ontslag wordt gegeven zonder dat een opzeggingstermijn wordt betekend of als de opzeggingstermijn niet volstaat, wordt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk verbroken. In dat geval moet de werkgever je een vergoeding betalen, de verbrekingsvergoeding genoemd, gedurende een periode die ofwel gelijk is aan de duur van de opzeggingstermijn die je had moeten worden betekend, ofwel aan het verschil tussen de betekende termijn en de verschuldigde termijn.

Aangezien de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang wordt verbroken, houdt het ouderschapsverlof op en worden de uitkeringen van de RVA dus niet meer betaald vanaf de datum van die verbreking.

bron: Rva T19
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bramnelissen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2019 21:15

Hoi denlowie,

Bedankt voor je snelle reactie. Tot zover ben ik inderdaad ook mee. De vraag waar ik mee zit, is of mijn ex-werkgever mij nu ook een vergoeding moet betalen voor het ontslag tijdens ouderschapsverlof. Dus 6 maanden loon...?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2019 21:26

Daar een verbreking vergoeding bestaat denk ik niet dat hij dit moet, staat zeker niet in de wet van ouderschapsverlof van 29 OKTOBER 1997. - Koninklijk besluit tot invoering van een recht op ouderschapsverlof in het kader van de onderbreking van de beroepsloopbaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bramnelissen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2019 21:53

Ben je beschermd tegen ontslag tijdens een ouderschapsverlof?
JA. De wetgeving voorziet in een bescherming tegen ontslag. Het doel daarvan is je het recht te garanderen om gebruik te maken van het ouderschapsverlof en na afloop daarvan de betrekking die je volledig of gedeeltelijk onderbroken had opnieuw op te nemen.

Die bescherming gaat in op de dag van het akkoord of, indien je gebruikmaakt van een recht op ouderschapsverlof, op de dag van de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever. Ze eindigt 3 maanden na de einddatum van het ouderschapsverlof.

Dankzij die bescherming kan je werkgever je arbeidsovereenkomst niet éénzijdig opzeggen. De bescherming is echter niet van toepassing indien het ontslag gerechtvaardigd wordt door een dringende of voldoende reden. Voor de toepassing van die maatregel:

wordt beschouwd als dringende reden, elke zware fout die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt
als voldoende reden geldt een door de rechter als zodanig erkende reden waarvan de aard en de oorzaak vreemd zijn aan de loopbaanonderbreking. Zo wordt het ontslag wegens conventioneel brugpensioen beschouwd als voldoende reden.
Wat gebeurt er indien de werkgever je ondanks de bescherming toch ontslaat?
Ontslaat je werkgever je tijdens de beschermde periode zonder dringende of voldoende reden, dan moet hij je - bovenop de normale opzeggings- of verbrekingsvergoeding - een forfaitaire vergoeding betalen die gelijk is aan 6 maanden loon.


Vraag is nu dus of de opgegeven "economische reden" voldoende is om onder die vergoeding uit te komen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2019 21:58

bij een ontslag door verbreking vergoeding hoeft de werkgever geen reden op te geven.

hoe ben je ontslagen

1/ doordat je u vooropzeg moet uitdoen dus nog moet komen werken
of
2/ dat hij je de vooropzeg in eens uitbetaald en je niet meer moet komen werken.

Dit laatste is een verbreking van jullie contract .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bramnelissen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2019 22:06

De laatste optie. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik ontslagen werd en ben dadelijk mogen vertrekken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”