ontslag medische redenen

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

ontslag medische redenen

#1 , 16 dec 2019 10:42

Ik ben dus arbeidsongeschikt maar nog steeds ingeschreven bij de werkgever die hierdoor maandelijse loonlasten nog moet betalen. Om dat te stoppen willen ze mij kunnen ontslaan voor medische redenen, wat voor mij geen probleem is. Ik heb plannen om halftijds als zelfstandig te beginnen, dus niet meer bij de werkgever. Nu heb ik een briefje meegekregen van de huisarts voor de arbeidsgeneesheer. Daar staat op dat ik *momenteel* niet kan werken wegens burnout, maar is het woordje 'momenteel' niet problematisch om definitief arbeidsongeschikt verklaard te worden voor huidig werk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 dec 2019 11:44

Als uw huisarts schrijft dat het momenteel is, is dat omdat dit zo is op het moment van raadpleging.

Aard van de ziekte is niet iets dat definitief tot arbeidsongeschiktheid leidt : u wil zelfs als zelfstandige gaan werken ...

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2019 11:55

ja maar mijn vraag is of dit voldoende zal zijn voor de arbeidsgeneesheer om mij te ontslaan voor huidige werkgever wegens medische redenen.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2019 12:11

Ik ben dus arbeidsongeschikt maar nog steeds ingeschreven bij de werkgever die hierdoor maandelijse loonlasten nog moet betalen. Om dat te stoppen willen ze mij kunnen ontslaan voor medische redenen, wat voor mij geen probleem is. Ik heb plannen om halftijds als zelfstandig te beginnen, dus niet meer bij de werkgever. Nu heb ik een briefje meegekregen van de huisarts voor de arbeidsgeneesheer. Daar staat op dat ik *momenteel* niet kan werken wegens burnout, maar is het woordje 'momenteel' niet problematisch om definitief arbeidsongeschikt verklaard te worden voor huidig werk?
Uw werkgever betaalt nog steeds maandelijkse loonlasten : bent u na 1 maand niet op ziekenkas ?
U bent wel van plan zelfstandig te werken en uw burnout ?
Ik vind dat tegenwoordig de term burnout heel veel voor komt; veelal te onpas. In mijn werkverleden heb ik die term nooit tegengekomen. Nu heeft iedereen een burnout, en werkt minder uren dan vroeger en beschikken over ultra moderne mogelijkheden. Toch veel ???

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2019 12:19

Ik ben dus arbeidsongeschikt maar nog steeds ingeschreven bij de werkgever die hierdoor maandelijse loonlasten nog moet betalen. Om dat te stoppen willen ze mij kunnen ontslaan voor medische redenen, wat voor mij geen probleem is. Ik heb plannen om halftijds als zelfstandig te beginnen, dus niet meer bij de werkgever. Nu heb ik een briefje meegekregen van de huisarts voor de arbeidsgeneesheer. Daar staat op dat ik *momenteel* niet kan werken wegens burnout, maar is het woordje 'momenteel' niet problematisch om definitief arbeidsongeschikt verklaard te worden voor huidig werk?
Uw werkgever betaalt nog steeds maandelijkse loonlasten : bent u na 1 maand niet op ziekenkas ?
U bent wel van plan zelfstandig te werken en uw burnout ?
Ik vind dat tegenwoordig de term burnout heel veel voor komt; veelal te onpas. In mijn werkverleden heb ik die term nooit tegengekomen. Nu heeft iedereen een burnout, en werkt minder uren dan vroeger en beschikken over ultra moderne mogelijkheden. Toch veel ???
Graag een antwoord op de vraag aub. U kent de details van mijn situatie ook niet, dus kan je moeilijk hierop oordelen wat trouwens ook niet de vraag was zoals ik eerder al stelde.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 dec 2019 12:35

Indien u geen ambtenaar bent, heeft u recht op gewaarborgd loon wegens ziekte, daarna ontvangt u primaire ziekte-uitkeringen tot u desgevallend gerechtigd wordt op invaliditeitsuitkeringen ten laste van de mutualiteit. De werkgever betaalt u na de periode gewaarborgd loon geen loon meer uit en dus ook geen loonlasten. Uit uw topic meen ik te mogen opmaken dat u het niet meer ziet zitten bij uw huidige werkgever. Indien u zichzelf voldoende arbeidsgeschikt vindt om een zelfstandige activiteit aan te vatten, waarom dan niet overwegen om zelf ontslag te nemen?

De werkgever heeft de mogelijkheid om u te ontslaan wegens medische overmacht of u tijdelijk werkloos stellen wegens medische overmacht.

Vergeet echter niet dat je een zelfstandige activiteit zeker niet mag onderschatten.

Ik wens u veel succes in hetgeen u uiteindelijk zal besluiten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2019 12:43

#4
DARRIO, mijn 2 eerste zinnen geven het eerste blok van Marcus #6 weer, maar in kortere zin.
En treedt Marcus bij : onderschat een zelfstandige activiteit niet = mijn tweede zin.
De rest is een opmerking omdat op dit forum de laatste maanden niets dan burnouts voorkomen.
Ken zeker uw situatie niet.

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 dec 2019 12:58

Indien u zichzelf voldoende arbeidsgeschikt vindt om een zelfstandige activiteit aan te vatten, waarom dan niet overwegen om zelf ontslag te nemen?
Omdat ik de zelfstandige activiteit ook niet onderschat, wil ik eerst halftijds beginnen als zelfstandige en nog genieten van een ziekte-uitkering en indien mijn zaak met de tijd goed zou draaien, dan kan ik voltijds zelfstandige worden. Meteen voltijds zelfstandige worden is te moeilijk. Ik heb nog wel degelijk last van die burnout ook, maar die eigen zaak zou mij meer voldoening en bijgevolg energie geven, maar ik moet eerst een beetje de balans terugvinden door dit halftijds op te starten en daarvoor heb ik die ziekte-uitkeringen nog nodig en wil ik ook niet meer terug naar het vorig werk, want dit geeft mij stress.

Ik sta trouwens al een tijdje op de ziekenkas, dus ik kan wel begrijpen dat de werkgever die maandelijkse loonlasten niet meer wil betalen, maar evenmin een ontslagvergoeding. Vandaar dat dit via de arbeisgeneesheer het best gaat. Ik vroeg mij gewoon af of het woordje 'momenteel' op het briefje van de dokter een probleem zou vormen om dat ontslag wegens medische overmacht te krijgen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 dec 2019 13:08

Halftijds gaan werken als zelfstandige cumulatief met uw ziekte-uitkering als werknemer moet u m.i. althans, niet met uw arbeidsgeneesheer bespreken, maar wel met de adviserend geneesheer van uw mutualiteit. Gelieve zeker een ondernemingsloket te raadplegen om na te gaan of u als zelfstandige in bijberoep, dan wel in hoofdberoep moet beschouwd worden. Als u niet meer naar uw oud werk wil, wees dan zo eerlijk t.o.v. u zelf en ook t.o.v. uw collega's en neem zelf ontslag. Uw recht op ziekte-uitkeringen staat immers los van uw ontslag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 dec 2019 13:47

Gelieve zeker #9 te volgen, wijze raad van Marcus. Zeker eerst u volledig informeren; de tips zijn u inmiddels meegedeeld. Succes.

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 dec 2019 15:16

Ok bedankt, ik zal de links eens bekijken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”