Start opzegtermijn later dan wettelijke laten starten

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Start opzegtermijn later dan wettelijke laten starten

#1 , 19 sep 2019 14:12

De opzeggingstermijn begint te lopen de maandag volgend op de week waarin de opzegging ter kennis werd gegeven.
Via aangetekende brief: In dit geval heeft de kennisgeving pas uitwerking de derde werkdag (alle dagen van de week, behalve zon- en feestdagen) na de datum van verzending

We zijn nu eind september en ik wil mijn brief graag reeds verzenden. Ik heb een wettelijke opzegtermijn van 6 weken. Ik wil echter mijn opzegtermijn laten eindigen op 31/12. Dat wil zeggen dat op woensdag 20/11 de opzegtermijn moet aanvangen.

Reden dat ik dit wil doen is eigenlijk ten gunste van beide partijen:
- Voor de huidige werkgever zodat zij meer tijd krijgen om vervanging te vinden;
- Organisatorische redenen bij mijn nieuwe werkgever;
- Anderzijds voor mezelf zodat ik nog net mijn eindejaarspremie kan opstrijken :) (nog geen 5j anciënniteit, PC 200).

Mag ik wettelijk gezien de brief reeds versturen met vermelding van de startdatum (en einde)? Of is het in alle gevallen zoals vermeld in de quotes hierboven? Of mss beter het enkel mondeling meedelen en later in november de brief sturen/afgeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 sep 2019 14:42

Wachten met meedelen
Vergeet "ten gunste van beide"
Werkgever kan tegenopzeg doen

Opzegtermijn begint normaal op de maandag, na kennisgeving in de week vooraf.
(de 3 dagen per aangetekende brief betekent dat de kennisgeving geacht wordt ook afgeleverd te zijn)

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42397


Hou rekening met je opzegtermijn in november - mogelijk langer dan nu

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 19 sep 2019 16:09

Opzegtermijn begint normaal op de maandag, na kennisgeving in de week vooraf.
(de 3 dagen per aangetekende brief betekent dat de kennisgeving geacht wordt ook afgeleverd te zijn)

Oké dan zal ik de brief aangetekend moeten versturen op zaterdag 16/11, zodat de opzegtermijn aanvangt op woensdag 20/11 en eindigt op 31/12. :)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2019 16:35

Wettelijk kan en mag het, best op papier zetten

Maar zoals geschreven is het niet altijd verstandig
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 sep 2019 17:14

Oké dan zal ik de brief aangetekend moeten versturen op zaterdag 16/11, zodat de opzegtermijn aanvangt op woensdag 20/11 en eindigt op 31/12. :)
Nog steeds niet mee vrees ik:

Opzeg begint op maandag

Brief van zaterdag 16/11 komt aan in week van maandag 18/11 en gaat dan in op 25/11
(6 weken van dan is dan tot 3/1 in 5 dagenweek )

Kijk na of het b ij opzeg in november ook nog 6 weken is

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#6 , 20 sep 2019 08:36

Oké dan zal ik de brief aangetekend moeten versturen op zaterdag 16/11, zodat de opzegtermijn aanvangt op woensdag 20/11 en eindigt op 31/12. :)
Nog steeds niet mee vrees ik:

Opzeg begint op maandag

Brief van zaterdag 16/11 komt aan in week van maandag 18/11 en gaat dan in op 25/11
(6 weken van dan is dan tot 3/1 in 5 dagenweek )

Kijk na of het b ij opzeg in november ook nog 6 weken is

De site van de overheid zegt toch iets anders wat jij beweert hoor?
hetzij bij een ter post aangetekende brief. In dit geval heeft de kennisgeving pas uitwerking de derde werkdag (alle dagen van de week, behalve zon- en feestdagen) na de datum van verzending (bijvoorbeeld : de opzegging bij ter post aangetekende brief verzonden op maandag 13 januari wordt geacht betekend te zijn op donderdag 16 januari);

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 sep 2019 12:58

De site van de overheid zegt toch iets anders wat jij beweert hoor?
hetzij bij een ter post aangetekende brief. In dit geval heeft de kennisgeving pas uitwerking de derde werkdag (alle dagen van de week, behalve zon- en feestdagen) na de datum van verzending (bijvoorbeeld : de opzegging bij ter post aangetekende brief verzonden op maandag 13 januari wordt geacht betekend te zijn op donderdag 16 januari);
Nog altijd niet mee dus

Dit gaat over de kennisgeving, de aangetekende brief, niet over de start van je opzegperiode.

hetzij bij een ter post aangetekende brief. In dit geval heeft de kennisgeving pas uitwerking de derde werkdag (alle dagen van de week, behalve zon- en feestdagen) na de datum van verzending (bijvoorbeeld : de opzegging bij ter post aangetekende brief verzonden op maandag 13 januari wordt geacht betekend te zijn op donderdag 16 januari);

Een aangetekende brief wordt geacht de derde werkdag na dag van versturen aan te komen.

En de maandag erna gaat dan je opzeg in ...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2019 13:30

Waarom willen veel topic starters toch altijd de kantjes eraf rijden, of de ultieme grens opzoeken of achterpoortjes openen?
Toch altijd rekening houden dat het eens faliekant kan aflopen indien de werkgever hetzelfde doet.

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#9 , 23 sep 2019 07:31

Waarom willen veel topic starters toch altijd de kantjes eraf rijden, of de ultieme grens opzoeken of achterpoortjes openen?
Toch altijd rekening houden dat het eens faliekant kan aflopen indien de werkgever hetzelfde doet.
Excuseer? Ik zou dit net ten voordele van WG doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 sep 2019 09:28

Waarom willen veel topic starters toch altijd de kantjes eraf rijden, of de ultieme grens opzoeken of achterpoortjes openen?
Toch altijd rekening houden dat het eens faliekant kan aflopen indien de werkgever hetzelfde doet.
Excuseer? Ik zou dit net ten voordele van WG doen.
Dit is mooi van u !

Niet alle werkgevers zijn oneerlijke mensen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”