Dubieuze werkgever

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Uitbetaling loon als verpleegkundige

#16 , 14 sep 2019 20:07

Waarom zou hij niet vroeger mogen betalen ??

De wet zegt ten minste 1 maal per maand de 4 de werkdag na het eindigen van de maand

Ik zie echt geen fout als hij dit in tweemaal per maand doet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 sep 2019 10:09

Onderwerp samengevoegd met ouder onderwerp over zelfde situatie - Inazuma

Beste,

ik ben werkzaam geweest als verpleegkundige in een rusthuis te D. in de Kempen en dit voor 5 jaar lang. Ik vermeld geweest, aangezien de directie mijn contract verbroken heeft na verschillende ongegronde schriftelijke waarschuwingen. Waarschuwingen over zogenaamde verzonnen feiten en verhaallijnen, maar dit ter zijde. Als de directie uit is op ontslag van een werknemer, dan blijft men zoeken en feiten verzinnen om dit te rechtvaardigen.

Een verpleegkundige heeft een bediende contract, en men ging mijn maandloon + 13 weken opzeg uitbetalen. Nu heb ik na bijna 4 weken nog maar steeds 1/3 van dit bedrag mogen ontvangen. Dit bedrag zijnde mijn maandloon: opgesplitst in een voorschot en een eindafrekening (raar hé); dubbel vakantiegeld en eindejaarspremie. Ik zou dus nog 13 weken opzeg moeten ontvangen. Mag ik hier een interest op vragen van 2% op het brutoloon dat ik nog zou moeten ontvangen, daar de werkgever ruim 3 weken te laat is met deze te betalen.

Mijn vrouw werkt momenteel nog in dat betreffende rusthuis. Zij is op gesprek mogen komen bij die directeur. Net als ik diende zij verplicht haar gsm af te geven aan hem. Zij mocht van hem aanhoren dat ze best zelf ontslag kon want anders had zij een 'zwarte vlek' op haar C4. Dit beschouw ik als een dreigement. Ondertussen is zij 3 weken thuis wegens medische redenen (haar rug) maar wordt het voorschot op haar loon niet gestort. Ondanks vermelding van storting van loon op datum 4e en 14e van de maand in het bedienden contract.

Ondertussen is onze vakbond met de zaak bezig, maar kunnen wij hier iets meer aan doen? Dit rusthuis kent een komen en gaan van personeel, dit door een bekrompen directie. Kan en mag een werkgever zo'n dingen allemaal zonder dat hier gevolgen aan vast hangen? Dit is voor mijn vrouw en ik alleszins de laatste keer dat wij nog voor een rusthuis werken.

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#18 , 19 sep 2019 11:59

Ter info: met het afgeven van haar gsm, bedoel ik haar privé gsm. Deze wordt in een plastic bak gedaan en deze bak wordt vervolgens buiten het bureel achter slot in een kast gelegd.
Deze techniek heeft hij bij mij ook toegepast, tijdens een gesprek met mij buiten de werkuren. In mijn privé tijd dus.

Reclame

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 sep 2019 12:04

De directie zegt geen voorschot uit te betalen aan mijn vrouw (zij is bediende) omdat zij momenteel 3 weken is wegens ziekte. Mag dit allemaal? Vorige keer is dit allemaal correct verlopen. Nu opeens kan dit niet meer. Kinderachtig vind ik dit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 20 sep 2019 12:16

Normaal word er geen voorschot uitbetaald aan een bediende
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”