Contractbreuk

apollonia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Contractbreuk

#1 , 24 aug 2019 03:36

Beste allen,

Ik heb een vraagje i.v.m. contractbreuk en de vergoeding voor al reeds gereserveerde data. Ik ben een full-time zelfstandige

Ik werkte tot kort voor een marketing agentschap dat een promotie campagne voor een bekend alcoholisch merk voerde. Ik werd ingeschakeld om te degusteren in winkelpunten zoals Carrefour / Delhaize. (Degusteren is het gratis aanbieden van proevertjes met oog op verkoop van een fles dat op dat moment in promotie staat).

Ik heb dit een maand gedaan en was voorzien nog een maand te werken voor dit agentschap (staat zwart op wit op mail). Men vraagt mij ook uitdrukkelijk mijn tijd te reserveren. Ik kreeg plots telefoon om te zeggen dat de samenwerking na een maand stopt omdat ik zogezegd niet aanwezig zou geweest zijn op één van die dagen wat niet klopt (heb hier ook bewijzen van) + door tegenvallende verkoopsresultaten. Hierdoor heb ik tien dagen geen werk meer en heb ik ook ander werk afgezegd.

Mijn beide facturen voor mijn prestaties (incl. de dag dat ik zogezegd niet aanwezig was) zijn volledig betaald. De stopzetting van de samenwerking gebeurde telefonisch en toen ik hun per mail aanschreef kwam hier totaal geen reactie op. Toen ik hun vroeg om bewijzen ook niet. Toen ik vroeg hoe het komt dat mijn job plots afhankelijk was van verkoopsresultaten kreeg ik hier ook geen antwoord op. De verkoopsresultaten vielen tegen omdat het een heel kalme periode is en omdat er soms geen stock aanwezig was. Ze geven ook per SMS toe dat de verkoop in het algemeen tegenvalt.

Kan ik eisen dat dit agentschap mij de tien geannuleerde dagen vergoed of iets van schadevergoeding? De datums zijn per mail samen met de uren doorgestuurd en bevestigd.


Hieronder vindt u de overeenkomst terug:








Dienstverleningscontract


NA HETGEEN VOLGT UITEENGEZET TE HEBBEN:

XXXXXXX is een fieldmarketingagentschap met als hoofdactiviteit het verhogen van merkbekendheid, visibiliteit en verkoop. Door strategisch en conceptueel advies zetten wij verkoopsteams, merkenactivaties (“brand activation”), merchandising, logistieke campagnes en event installaties kracht bij.

De dienstverlener werkt voor verschillende klanten die promotionele acties organiseren. Hij beschikt over de kwaliteiten, kennis, capaciteiten en vaardigheden die nodig zijn voor het beheren en het opvolgen van de acties op het terrein.

De dienstverlener heeft XXXXXX gecontacteerd om diensten voor te stellen voor het goede verloop van haar fieldmarketingacties.

De partijen hebben elkaar ontmoet en zijn het onderstaande overeengekomen.

WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:

Onderwerp
1. XXXXXXX vertrouwt de onderstaande opdracht toe aan de dienstverlener, die deze opdracht aanvaardt : animatie / demonstratie van producten op het terrein …………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………

Samenwerkingsmodaliteiten
2. De relatie die bestaat tussen beide partijen, creëert geen enkele vorm van autoriteit tussen beide. De dienstverlener zal haar opdracht volledig zelfstandig uitvoeren.
Alle documenten en alle correspondentie tussen de partijen, worden beschouwd als onmisbare werkinstrumenten om de correcte uitvoering van de opdracht toegewezen aan de dienstverlener te kunnen garanderen. Deze documenten kunnen onder geen enkele voorwaarde geïnterpreteerd worden als indicatie van om het even welke vorm van ondergeschiktheid.
3. De dienstverlener is de enige verantwoordelijke voor het respecteren van de sociale en fiscale wetgeving en reglementering die van kracht is op de prestaties die hij uitvoert en op zijn vergoedingen. De dienstverlener verbindt zich er onder andere toe de nodige verzekeringen af te sluiten om de toegewezen opdracht uit te voeren.

Uitvoering van de diensten
4. De dienstverlener verbindt zich ertoe de toegewezen opdracht gespecifieerd in artikel 1 volgens de regels van de kunst en op voortvarende wijze uit te voeren.
De partijen bevestigen dat deze overeenkomst persoonlijk (intuitu personae) werd gesloten met de dienstverlener.
5. XXXXXXXXX verbindt zich ertoe om aan de dienstverlener alle informatie door te geven die nodig is voor de goede uitvoering van de dienstverlening. Hiertoe zal XXXXXXXXX de dienstverlener die het vraagt, alle informatie doorgeven die hij bijvoorbeeld nodig heeft om een goed beeld te krijgen van de nuttigheid en noodzakelijkheid van de opdracht .
XXXXXXXXXXX verbindt zich ertoe om volledig samen te werken met de dienstverlener met als doel de correcte uitvoering van de dienstverlening. XXXXXXXXX verbindt zich ertoe de prijs van de dienst te betalen volgens het bedrag en binnen de termijn zoals voorzien in deze overeenkomst.

Duur
6. De partijen komen overeen dat de huidige overeenkomst wordt opgesteld voor een onbepaalde duur, met als ingangsdatum 1/07/2019
7. Elk van de partijen behoudt zich het recht om de overeenkomst te beëindigen, zonder vooropzeg, noch vergoeding ten laste van de andere partij, na ingebrekestelling waaraan de andere partij geen gevolg geeft, in geval van zware inbreuken en/of herhaaldelijke inbreuken van de andere partij, waardoor verdere samenwerking onmogelijk is.
De ingebrekestelling zal een redelijke termijn bevatten waarin de overtredende partij de niet-uitvoering of de slechte uitvoering van haar contractuele verplichtingen dient recht te zetten.
8. In de veronderstelling dat de dienstverlener, om welke reden dan ook, de prestatie niet kan uitvoeren zoals werd afgesproken in deze overeenkomst, vervalt het onderwerp van deze overeenkomst.

Financiële modaliteiten
9. In ruil voor het respecteren van wat hierboven werd afgesproken, verbindt XXXXXXX zich ertoe de dienstverlener een forfaitair uurloon te betalen per gepresteerd uur van 19€excl. BTW + 0.25€/km
De dienstverlener zal een factuur opstellen die in bijlage de details van elk gepresteerd uur zal bevatten, geaccepteerd door XXXXXXXXX. XXXXXXXXX verbindt zich ertoe deze facturen binnen de 30 dagen na ontvangst te betalen.
Gemaakte kosten door de dienstverlener aangaande telefonie, abonnement, wagen, parking, boete, etc. zullen niet terugbetaald worden.

Overmacht
10. Geen enkele partij kan verantwoordelijk gesteld worden voor de volledige of gedeeltelijke niet-uitvoering van haar verplichtingen, als deze niet-uitvoering voortvloeit uit toeval of door een geval van overmacht zoals daar zijn, zonder dat deze lijst exhaustief is, overstroming, storm, gebrek aan grondstoffen, gedeeltelijke of gehele staking of elke andere gebeurtenis die buiten de wil van beide partijen valt.

Geheimhoudingsplicht
11. De dienstverlener zal de informatie, documenten, gegevens of het concept waarvan hij kennis zal hebben op basis van deze overeenkomst, als strikt vertrouwelijk beschouwen en onthoudt zich ervan deze te verspreiden. De dienstverlener kan evenwel niet verantwoordelijk gesteld worden voor het verspreiden van informatie indien deze informatie reeds publiek was op het moment van de verspreiding, of indien hij hiervan op de hoogte was voor het ondertekenen van deze overeenkomst
12. De dienstverlener verbindt zich ertoe de gegevens met persoonlijk karakter te beschermen zoals beschreven in de wet ter bescherming van het privéleven en het algemeen reglement voor gegevensbescherming.

Andere modaliteiten
13. Elke mogelijke afwijking van de huidige overeenkomst dient verplicht schriftelijk te worden ingediend.
14. Elke afstand van één van de clausules van deze overeenkomst kan enkel door middel van een schriftelijke aanvraag naar de andere partij toe, die deze dient te ondertekenen.
15. De geldigheid van de huidige overeenkomst zal niet aangetast worden door de ongeldigheid van één of meerdere van de bepalingen die hierin is/zijn opgenomen. In dit geval zal/zullen de bovenvermelde bepaling(en) ongeschreven verklaard worden. In dit geval zullen beide partijen te goeder trouw over een nieuwe legale clausule onderhandelen die op juridisch en economisch vlak zo dicht mogelijk bij de ongeldige clausule ligt.
16. In geval van geschil over haar geldigheid, interpretatie, executie of stopzetting, verbinden beide partijen zich ertoe hun uiterste best te doen om een minnelijke oplossing te zoeken, zo nodig door middel van commerciële mediëring. Als een minnelijke schikking niet mogelijk is, zal de zaak voorlegd worden aan de Ondernemingsrechtbank in Brussel, Nederlandstalige kamer, die het Belgisch recht zal toepassen.


Opgesteld te Brussel, op 1/07/2019 in evenveel exemplaren als er partijen zijn, waarvan elke partij bevestigt een exemplaar te hebben ontvangen.

Voor XXXXXXX Voor de Dienstverlener

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2019 08:17

op basis van hun artikel 7

7. Elk van de partijen behoudt zich het recht om de overeenkomst te beëindigen, zonder vooropzeg, noch vergoeding ten laste van de andere partij, na ingebrekestelling waaraan de andere partij geen gevolg geeft, in geval van zware inbreuken en/of herhaaldelijke inbreuken van de andere partij, waardoor verdere samenwerking onmogelijk is

maak je weinig kans en zeker als zelfstandige.

Je kan naar een advocaat gaan en dit voor de ondernemingsrechtbank brengen.

Resultaat ?? weet niemand .

Als je dit verliest ga het je veel centen kosten meer dan je maand loon .

Als zelfstandige ben je zeer weinig beschermt in dergelijke zaken, had je een werkneemster geweest was het totaal anders .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”