Nieuw werk/ontslag indienen

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

Nieuw werk/ontslag indienen

#1 , 19 aug 2019 10:29

(aangezien dit volgens mij bij zowel arbeidsrecht als werkloosheid kan horen, plaats ik het hier. als de mods beslissen dat het meer bij 1 van die 2 hoort, verplaats het gerust)

Beste,

Mijn vrouw gaat stoppen met werken bij haar huidige werknemer om bij een andere te kunnen beginnen (afgesproken om eerste dag 2 september te maken bij beide partijen die er ook mee akkoord gaan)

Nu het "probleem" is, ze heeft haar contract nog niet in handen, maar ze heeft wel een papier, ondertekend door de CEO van haar nieuwe job, dat ze zeker wordt aangenomen. mijn vraag hierrond is, wat is de rechtsgeldigheid van dit document, moest er nu toch beslist worden dat ze niet mag beginnen (voor rva, uitkering, ... )

mvg
Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2019 11:25

Dan heeft deze CEO een probleem.

Daar er wettelijk nog STEEDS niet verplicht is om een arbeidscontract te hebben, is zijn woord van toepassing.

Wanneer je ergens gaat werk zonder contract dan is automatisch het contract van onbepaalde duur van toepassing .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2019 11:30

@Denlowie

Dus met dit papier met handtekening zijn we zeker dat mijn vrouw het werk heeft en dus per definitie volledig in orde is met alle papierwerk en niet zo snel in problemen gaat komen met rva?

ik heb er voorlopig wel vertrouwen in omdat hij bij alles wat er gebeurt mijn vrouw op de hoogte houd (aangifte, wat er mis is gelopen bij sociaal secretariaat en waarom het zolang duurt voor het contract ondertekend kan worden etc..)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2019 11:51

Dit is voldoende.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 aug 2019 23:56

Dan heeft deze CEO een probleem.

welk probleem heeft die ceo als die morgen een kennisgave doet met het begin en einde van de opzeggingstermijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2019 00:06

moest er nu toch beslist worden dat ze niet mag beginnen (voor rva, uitkering, ... )

minstens een schorsing, maar maak u geen zorgen. is een normale manier van werken voor arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur


kb 25/11/1991
Afdeling 1. - Onvrijwillig zonder arbeid en zonder loon zijn.
Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.

art 51 ....wordt de werknemer niet beschouwd als werkloos afhankelijk van zijn wil indien hij het bewijs levert dat hij onmiddellijk na het einde van zijn arbeidsovereenkomst het werk heeft hervat als loontrekkende bij een nieuwe werkgever of als zelfstandige voor rekening van een opdrachtgever gedurende een ononderbroken periode van minstens twee maanden, gerekend van datum tot datum......
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 aug 2019 08:11

Dan heeft deze CEO een probleem.

welk probleem heeft die ceo als die morgen een kennisgave doet met het begin en einde van de opzeggingstermijn?
De geloofwaardigheid word wel zeer aangetast door foutive briefjes te schrijven.

Ook een Ceo heeft oversten .

En met een bewijs van aanvaarding van een job voor onbepaalde duur moet men deze vrouw een vooropzeg vergoeding uitbetalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 aug 2019 10:47

Dan heeft deze CEO een probleem.

welk probleem heeft die ceo als die morgen een kennisgave doet met het begin en einde("einde" moet → "duur" zijn) van de opzeggingstermijn?
En met een bewijs van aanvaarding van een job voor onbepaalde duur moet men deze vrouw een vooropzeg vergoeding uitbetalen .
waarom zou er een vergoeding moeten worden uitbetaald? opzeggingstermijn loopt van maandag 26 augustus en eindigt voor de startdatum
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2019 10:54

Als je het zo bekijkt , maar als de vrouw haar aanbied op 2 september zoals voor zien dan zal hij haar deze vooropzeg wel moeten betalen, want nu heeft hij nog steeds niet gezegd je moet niet komen , hij kan het zeggen op 2 september "maar het is een vergissing dit was niet zo !"
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”