loontrekkende in hoofdberoep + zelfstandige in bijberoep (onbezoldigd)

alfavito
Topic Starter
Berichten: 57

loontrekkende in hoofdberoep + zelfstandige in bijberoep (onbezoldigd)

#1 , 25 jul 2019 11:33

Dag allemaal,

Ik ben actief in bvba (firma A) als administratieve medewerker en is dus loontrekkende in hoofdberoep. Deze bvba werkt met firma B die voor haar werken in onderaanneming uitvoert. Firma B heeft ook andere klanten dan firma A.

Nu ik werd verzocht om tijdelijk zaakvoerder te worden van firma B en dit op onbezoldigd basis (huidige zaakvoerder is iemand van mijn familie en kan volgende 6 maanden geen zaakvoerder zijn). Aangezien mandaat onbezoldigd is, zal ik ook geen sociale bijdragen moeten betalen. Het zal dus de volgende situatie betreffen: ik werk in hoofdberoep als werknemer bij firma A, en is tegelijkertijd zelfstandige in bijberoep (zaakvoerder) bij firma B die in onderaanneming bij firma A zal werken. Ik ken de problematiek van schijnzelfstandigen maar vraag mij af of het feit dat ik onbezoldigd zal "werken" geen verschil uitmaakt. Al deze situatie is enkel om de volgende 6 maanden formeel zaakvoerder te zijn waarna mijn zelfstandige activiteit stopgezet zal worden.

alvast bedankt voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2019 11:43

Deze vraag zou je eens moeten stellen aan de sociale kas zelf dus voor een korte periode.

Ik denk dat men tegenwoordig anders kijk tegen over GRATIS !

Inspecteurs nemen gratis niet meer, teveel gefoefel gebeurt in het verleden.

Wat je wel kan is je een loon van max 1500€ per jaar toekennen en dan betaal je ook GEEN sociale bijdragen .

En het is niet meer gratis, wat een totaal ander beeld geeft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

alfavito
Topic Starter
Berichten: 57

#3 , 25 jul 2019 12:04

Deze vraag zou je eens moeten stellen aan de sociale kas zelf dus voor een korte periode.

Ik denk dat men tegenwoordig anders kijk tegen over GRATIS !

Inspecteurs nemen gratis niet meer, teveel gefoefel gebeurt in het verleden.

Wat je wel kan is je een loon van max 1500€ per jaar toekennen en dan betaal je ook GEEN sociale bijdragen .

En het is niet meer gratis, wat een totaal ander beeld geeft .
Bedankt voor uw antwoord!

Indien er een loon (ook al zeer klein) toegekend zal worden, vrees ik dat ik dan wel onder schijnzelfstandige zal vallen. Werken onder gezag tegen loon in hoofdberoep + werken zonder gezag tegen loon in bijberoep. Natuurlijk zal ik bij firma A administratie doen en bij firma B zo goed als niets maar firma B doet wel af en toe werken voor firma A

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2019 12:59

Voor zaakvoerder kan het theoretisch onbezoldigd maar je moet je toch aansluiten bij een sociale kas en dan komt het probleem onbezoldigd, problemen heb je sowieso.

Kent u veel mensen die gratis gaat werken ?

wel inspecteurs ook niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2019 14:03

Ik denk dat we hier ook moeten rekening houden met toch wel een zeer belangrijk element. Je werkt als werknemer bij firma A die opdrachten geeft aan firma B. Je wil nu tijdelijk zelfstandig zaakvoerder zijn van een vennootschap die opdrachten uitvoert voor "je" firma A. Het is mijn inzien in eerste instantie belangrijk dat je werkgever hiermee instemt. Daarbij komt nog dat firma B ook nog voor andere firma's werkt dan A. Hier zal er moeten nagegaan worden of er sprake kan zijn van concurrentiebeding.
Er is sprake van bijberoep als je minstens halftijds tewerkgesteld bent als werknemer. Je moet in bijberoep aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds naar keuze.
Definitieve sociale bijdrage als zelfstandige in bijberoep
Van zodra de fiscus je definitieve netto belastbaar inkomen voor een bepaald jaar doorgeeft aan je sociaal verzekeringsfonds, wordt je definitieve sociale bijdrage berekend op basis hiervan:

Netto belastbaar inkomen op jaarbasis Sociale bijdragen op jaarbasis in %
Lager dan € 1.531,99 Geen sociale bijdragen
€ 1.531,99 - € 59.795,61 20,5%
€ 59.795,62 - € 88.119,80 14,16%
Inkomen boven € 88.119,80 Geen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

alfavito
Topic Starter
Berichten: 57

#6 , 25 jul 2019 14:46

De werkgever is hiervan perfect op de hoogte en heeft hiermee geen probleem. Er is een vast clienteel zowel bij A als bij B. Het is wel zo dat er slechts 3-4 keer per jaar door A beroep wordt gedaan op B voor zeer specifieke werken.

Ik begrijp perfect dat mensen niet gratis werken, echter in mijn geval zal het zo zijn dat naast mijn onbezoldigd mandaat er geen enkele andere activiteit (technische, administratieve etc) zal zijn in firma B en aldus geen grondslag om vergoeding te krijgen. Ik neem aan dat het ondertekenen van de documenten die enkel de zaakvoerder bevoegd is om te tekenen geen administratieve taak is.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2019 15:54

Ik neem aan dat het ondertekenen van de documenten die enkel de zaakvoerder bevoegd is om te tekenen geen administratieve taak is.

Is wel degelijk een taak en zelfs een zeer belangrijke. Gezien de handtekening op verantwoordelijkheid duidt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”