Een uitdaging? Spaans recht of niet?

anneleen
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Belgie

Een uitdaging? Spaans recht of niet?

#1 , 14 sep 2007 12:04

hallo!

Ik zit met een vrij ingewikkeld probleem, ik weet zelfs niet waar ik terecht kan voor meer informatie hierover dus mss kunnen jullie mij op de goede weg zetten? Mijn vriend woont al sinds zijn 14 in Tenerife. Hij is nog steeds Belg. Hij heeft daar samen met zijn toenmalige vriendin een huis gekocht en ze hebben 2 kinderen. Ze zijn nooit getrouwd. Het huis is quasi afbetaald. Ze zijn eigenlijk al "uit elkaar" sinds 5 jaar maar wonen nog steeds in hetzelfde huis om samen voor de kids te zorgen. Nu hebben wij elkaar dus een jaar geleden leren kennen en willen graga gaan samenwonen. Zijn ex-partner zegt nu dat hij gerust mag vertrekken maar dat zij in het huis blijft wonen. Mag zij dit eisen? Kan het huis verkocht worden zonder toestemming van de 2 partijen? Hoe zit het met alimentatie enz?

ik hoop dat jullie mij in de juiste richting kunnen wijzen!
mvg en bedankt alvast!
anneleen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 sep 2007 13:34

Ik ga ervan uit dat de ‘toenmalige vriendin’ Belg was.

“Art.59.Artikel 42 is naar analogie van toepassing op de vorderingen betreffende een relatie van samenleven...”(WIPR=16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

Er is enige onzekerheid over de toepasselijkheid van deze bepaling in geval van louter FEITELIJKE samenleving.

“Art.73.§ 1. De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende een ONDERHOUDSVERPLICHTING...2° de onderhoudsgerechtigde en de onderhoudsplichtige bij de instelling van de vordering Belg zijn.Art.74.§ 1...De onderhoudsverplichting wordt evenwel beheerst door het recht van de Staat waarvan de onderhoudsgerechtigde en de onderhoudsplichtige op het tijdstip dat deze wordt ingeroepen de nationaliteit hebben indien de onderhoudsplichtige op dat tijdstip zijn gewone verblijfplaats op het grondgebied van die Staat heeft.”(WIPR).

Louter feitelijke samenwoning verleent naar Belgisch recht geen aanspraak op enige hulpuitkering.

“Art.85.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen met betrekking tot de ZAKZELIJKE RECHTEN op een goed...indien dit goed in België gelegen is...§ 1. De zakelijke rechten op een goed worden beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied dit goed zich bevindt op het tijdstip dat zij worden ingeroepen.De verwerving en het verlies van die rechten worden beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het goed zich bevindt op het tijdstip dat de handelingen of feiten die worden ingeroepen als grond van verwerving of verlies van die rechten, zich voordoen.”(WIPR).

Het huis in onverdeeldheid ligt in SPANJE zodat enkel de Spaanse rechter over de zakelijke rechten hierop uitspraak kan doen,met toepassing van Spaans recht.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Archief”