Nieuw "gratis" schooljaar

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

Nieuw "gratis" schooljaar

#1 , 07 sep 2007 16:23

Nu het nieuwe schooljaar is begonnen,hebben wij reeds de nieuwe schoolreglementen ontvangen. Daar heb ik enkele vragen bij. Daar in de media sprake is van"bijna" gratis onderwijs voor de lagere school zou ik wel willen weten of het wel toegestaan is om 0.50?/dag/leerling te vragen om de middagopvang te bekostigen? Dus ieder kind die 's middags blijft eten op school,moet 0.50? betalen/dag.
Op die bewuste school kan men ook een drankjeskaart aankopen aan 25? voor 12 drankjes.(omschreven als drankje na de speeltijd).
Het zelf meebrengen van een drankje is niet toegestaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 07 sep 2007 17:01

i.v.m. de schoolpremie antwoord het kabinet van de minister van onderwijs

Geachte heer,



De schoolpremie is een premie die bij de kinderbijslag wordt gegeven en dus een initiatief van de federale regering en niet van Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. Voor meer informatie neemt u het best contact op met de bevoegde minister, Rudy Demotte: info@rudydemotte.be



Dit neemt niet weg dat minister Vandenbroucke erg bekommerd is over de kosten die gepaard gaan met het schoolgaan. Daarom zal hij vanaf het schooljaar 2007-2008 aan alle basisscholen vragen dat zij al het basismateriaal (schriften, rekenmachine, woordenboek) kosteloos ter beschikking stellen. Zij krijgen daarvoor extra middelen. Daarnaast moeten ze een plafond uitwerken voor de kosten van ??n- en meerdaagse uitstappen.



In het secundair zal iets soortgelijks gebeuren, zij het dat het basismateriaal niet echt kosteloos wordt. Tegelijk worden de studiebeurzen opgetrokken en aan meer mensen toegekend.



Met vriendelijke groet,



Voor Frank Vandenbroucke

Kabinetsmedewerkster

***
Vroeger werden de zuivelproducten die de school aan zijn lln had aangeboden gesubsidieeerd. Of het nu nog zo is weet ik niet. De cola-automaat (toch al vlug goed voor een inkomste voor de school van enkele duizenden euro's / jaar zijn gelukkig verdwenen en vervangen door minder suikerhoudende producten)


verder: Je zal wel weten dat opvoeden geld kost. Dat is voor een school niet anders en men zoekt allerlei middelen om vb. dat digitaal schoolbord dat ze graag zouden hebben/onderhouden te betalen


RR

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

#3 , 07 sep 2007 18:37

@roderidder,
Inderdaad trachten die scholen hun uitgaven te compenseren. Maar 25? betalen om 12 drankjes te krijgen is wat te veel gevraagd????? Of niet misschien. 25:12=2.0833?/drankje. Zou ik misschien mijn kinderen op caf? moeten laten gaan rond de middaguren,want daar kost ??n cola ongeveer 1.50 a 1.70?. Dan ben ik nog goedkoper af.

Reclame

peggytje
Berichten: 26

#4 , 07 sep 2007 18:50

Voor mijn 2 jongens betaal ik elk 5 euro voor een 24 beurtenkaart, dit is voor de middagopvang voor 24 dagen en drankjes bij hun kosten 60 cent als ik mij niet vergis, doch de directeur zegt zelf dat je het beter van thuis kan meebrengen daar hij zelf het duur vind. Laat staan 25 euro voor 12 drankjes dit is er wel over vind ik.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 07 sep 2007 18:57

Laat ons wel wezen.


De school kiest niet het kind, maar de ouder kiest de school

De ouder verklaart zich akkoord met het reglement van de school

Volgens mij is daarmee heel veel mee gezegd


de keuze is dus duidelijk: Je hebt vertrouwen in de school of je hebt het niet.


Toch nog dit: Van nog geen enkele school heb ik ooit klachten gehoord dat het geld van de refter en dergelijke echt misbruikt zou worden voor priv?-doeleinden. Vaak is het zo dat men een soort spaarpotje tracht aan te leggen voor bepaalde zaken aan te kopen ten gunste van de lln waar nergens langs officiele weg budget is voor te vinden.

Een voorbeeld: In de kringloopwinkel vind een jonge gemotiveerde leerkracht een draagbare radio van 10 euro die ze oh zo graag wil hebben om de lessen te stofferen. In dergelijk geval zal vb. het oudercomit? mogelijks hun deel willen bijdragen. De school koopt een dergelijke radio liever nieuw met garantie, enkel past het niet meer in het jaarbudget van het lopende jaar.


RR

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 09 sep 2007 08:52

?ART. 21.De inrichtende macht overlegt met de schoolraad over:..2? elk ontwerp van beslissing inzake:...d) het welzijns- en veiligheidsbeleid van de school...ART. 45.In elke school KAN een ouderraad worden opgericht. De oprichting ervan is verplicht wanneer ten minste tien procent van de ouders erom vraagt, voor zover dit percentage ten minste drie ouders betreft.ART. 48...De pedagogische raad, leerlingenraad en ouderraad kunnen op vraag en ten behoeve van de schoolraad advies uitbrengen over de aangelegenheden bedoeld in artikelen 18, 19, 21 en 36. Zij kunnen een advies op eigen initiatief uitbrengen, voorzover het buiten de bevoegdheid van de schoolraad valt en enkel betrekking heeft op respectievelijk personeel, leerlingen of ouders. ?(Decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad Datum 02.04.2004).

Tenzij de ouderraad onbestaande is of samengesteld uit onderwijzenden met een kind op school of ouders met een kind in onderwijsopleiding(belangenvermenging),kan deze aangelegenheid voorgelegd worden aan of via die ouderraad en bij ontstentenis daaraan aan de minister van onderwijs,wegens verdoken ?belasting?, op http://www.ond.vlaanderen.be/contact/

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 11 sep 2007 10:49

Gratis basisschool...en tegelijkertijd een schoolpremie uitdelen!

Begrijpe wie kan!

Jorre

#8 , 18 sep 2007 01:25

Natuurlijk Lex.

Roderidder heeft het reeds gemeld: schoolpremie = federale materie, aangegaan door de voormalige regering (nu lopende zaken), en dit voor voor twee opeenvolgende jaren omdat ze nu eenmaal graag cadeautjes leverden of omdat ze de gezinnen wilden ondersteunen omdat het leven op school nu eenmaal duurder werd. (de waarheid ligt ergens in het midden :wink: )

Daarna moesten de regionale ministeries van onderwijs zelf zorgen voor een degelijk financieel beleid inzake kosteloos basisonderwijs zoals ingeschreven in de wet.

Dus doet de Vlaamse regering wat wordt verwacht:
1. Organiseer kosteloos basisonderwijs: de school krijgt per leerling extra subsidie om de leerling te voorzien in alle materialen en ondersteuning om de eindtermen en ontwikkelingsdoelen te halen.

2. Afhankelijk van het financiedecreet in de Vlaamse regering worden twee maximumfacturen vastgelegd zodat de prijzen de pan niet uitswingen om enerzijds toe te laten extra activiteiten te organiseren (school krijgt 60€/leerling/schooljaar) en materiaal aan te kopen, en anderzijds extra-muros activiteiten (max 360€/leerling/zes schooljaren) te kunnen betalen.

3. Dit jaar werd ook een enquete meegegeven met de leerlingen teneinde een databank aan te leggen, die men zal gebruiken om de scholen financieel te ondersteunenen waar nodig.

4. Studiebeurzen werden verhoogd, en voorwaarden versoepeld.

Er bestaan nog veel onduidelijkheden die de minister zal moeten uitklaren, en veel scholen weten niet of ze goed bezig zijn, en andere proberen er zoveel als mogelijk uit te halen; dat zal de toekomst wel uitwijzen.

Spreek in ieder geval het oudercomité aan. Misschien zijn er wel meer mensen niet akkoord met het schoolreglement waar de kosten moeten in beschreven staan....
tenzij het door de betrokken ouder mee werd ondertekend voor gelezen en goedgekeurd?

Terug naar “Archief”