Verjaring stormschade

erasmus
Topic Starter
Berichten: 22

Verjaring stormschade

#1 , 09 mei 2014 23:10

2010 is de boom van de buren op de gemeenschappelijke draad gevallen. Het is al bijna 4 jaar geleden en de buur doet niets.
Bestaat een verjaringstermijn op schade? En hoeveel is die termijn?

Bedankt op voorhand :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22284
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mei 2014 11:16

Heb jij die stormschade ook aan uw eigen brandverzekering aangegeven? Zij nemen dan contact op met de andere partij.

erasmus
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 10 mei 2014 12:00

spijtig nee , mijn buur zou het herstellen.
maar ik heb een zware beroerte gehad met een lange revalidatie en als hem aanspreekt is altijd " dit jaar ga ik het herstellen".
Kan dat nog doen aangeven via aan mijn brandverzekering na 4 jaar? En kunnen dat weigeren ?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 mei 2014 16:35

spijtig nee , mijn buur zou het herstellen.
maar ik heb een zware beroerte gehad met een lange revalidatie en als hem aanspreekt is altijd " dit jaar ga ik het herstellen".
Kan dat nog doen aangeven via aan mijn brandverzekering na 4 jaar? En kunnen dat weigeren ?
Ik vermoed zo dat in uw polis en veel kortere periode vermeld staat dan 4 jaar...
Lees u polis er eens op na.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 mei 2014 17:17

Indien de schade werkelijk door storm is ontstaan, dus abnormale windsnelheden, dan is uw buur zelfs niet aansprakelijk voor de schade. Daarom is het altijd aangewezen dit meteen aan uw eigen verzekeraar mee te delen. Stormschade is gedekt in de brandpolis.

Aangezien het om een gemeenschappelijke draad gaat, zouden beide partijen wellicht elk de helft van de schade moeten dragen (of de verzekeraars).

erasmus
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 11 mei 2014 14:05

Moet je uw gedeelde van de draad betalen als het ZIJN boom was? Morgen ik ga ik nog eens babbelen met hem over een aantal zaken (bomen 6 meter hoog en 20cm van de scheiding , takken dat 3 meter over de draad hagen op een tuin van 4 meter, een compleet versleten draad die hij niet wilt dat ik die verander op mijn kosten, etc.).
Als hij niet wilt luisteren ga ik naar buurbemiddeling dan zullen we zien...

PS:als ik zelf een draad zet op mijn kosten is dat mijn draad?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 11 mei 2014 15:44

Los van de verzekering, verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar (2262bis B.W.)

Wie schade veroorzaakt moet alle schade vergoeden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

erasmus
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 17 mei 2014 14:14

update
Ik heb met mijn verzekering gesproken en zij willen de helft betalen. Omdat ook een rechtsbijstandverzekering heb zijn eens afgekomen en foto's genomen van zieke of bomen met overhangende takken. Vandaag (zaterdag) belde hij mijn buren voor lopende problemen op te lossen. Mijn buren begonnen de afsluiting vandaag herstellen met veel commentaar op mij (ik loop soms met ontbloot bovenlichaam in de tuin en ze hadden klachten over mijn buik)
Bizar dat mensen eerst doen na juridisch dreigen iets doen dan in plaats zelf de handen uit de mouwen te steken.
Ps: blijkbaar hadden ze palen en platen liggen in de tuin en het werk duurde 4 uren.

Iedereen bedankt voor de informatie :-)

Terug naar “Archief”