rekeninguitreksels

dirkvo
Topic Starter
Berichten: 5

rekeninguitreksels

#1 , 09 mei 2014 16:02

goede middag,

ik ben verwikkeld in een zaak met betrekking van alimentatie.
Sinds november 2013 is mijn oudste zoon bij mij en mijn huidige echtgenote komen wonen. Ik heb altijd netjes alimentatie betaald en eis nu van mijn ex om dit ook te doen. Deze weigerde en heeft een advocaat onder de arm genomen. Mijn zaak sleept ondertussen al 8 maanden aan. De advocaat van mijn ex eist van mijn uitgaven facturen, natuurlijk kan ik geen facturen van bv Colruyt voorleggen. Daarom nu mijn vraag, ik kan al mijn uitgaven bewijzen met mijn rekeninguittreksels. Zijn rekeninguittreksels een wettelijk bewijs? Indien ja kan je me er een artikel nummer van het wetboek bijgeven? Hoever moet ik gaan met bewijsstukken?

alvast bedankt
Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22328
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 mei 2014 16:35

Op een rekeninguittreksel van de bank staat natuurlijk geen detail van wat je hebt gekocht (bvb 1 kgr wortelen)

Franciscus
Berichten: 38726

#3 , 09 mei 2014 16:52

Waarom moet u iets bewijzen.
Wie heeft nu via vonnis recht op alimentatie?
Het enigste waar u de bewijsstukken moet voor voorleggen is de bijzondere kosten.

Reclame

dirkvo
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 09 mei 2014 17:00

volgens advocaat van mijn ex moeten wij toekomen met €1150 voor een huishouden van 4 personen, en dit door gebrek aan bewijzen van facturen.
Wat zijn bijzondere kosten, kan je me een voorbeeld geven?
Welk art van het wetboek kan ik dan aanhalen om zijn redenering tegen te spreken?

Franciscus
Berichten: 38726

#5 , 09 mei 2014 17:18

Wat heeft de advocaat van de tegenpartij te maken met jullie inkomen.

Graag wat zaken op een rijtje
U bent gescheiden MET een vonnis en u dient alimentatie te betalen. Voor uw ex en of alleen voor de kinderen.
U zegt niet voor hoeveel personen enkel dat oudste zoon terug bij u is komen wonen.
Ik ga er vanuit dat er dus nog alimentatie dient betaalt te worden voor andere kinderen.
(Er is ook nog de zaak van kindergeld maar dat eventjes ter zijde).
Wat staat er in het vonnis en is er OMDAT de oudste bij jullie is komen wonen een wijziging via VONNIS gebeurd inzake alimentatie. Het kan dus zijn dat het bedrag van alimentatie dat u moet betalen is verminderd gezien de adreswijziging ...en is deze ook officieel?
Staat er in het aanvankelijke vonnis ook iets in over bijzondere kosten?
Wat leesstof.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... te_familie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=317" onclick="window.open(this.href);return false;

dirkvo
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 09 mei 2014 17:34

Even een een overzicht: sorry ik bedoelde niet de oudste maar het gaat over mijn jongste zoon

Ik heb 2 zonen: vanaf de scheiding woonde ze oorspronkelijk bij mijn ex, door allerlei problemen met hun moeder wonen ze nu alle 2 bij mij. De kinderen hebben geen contact meer met hun moeder.
Ik heb altijd de overeengekomen alimentatie betaald voor de 2 kinderen, zolang deze bij deze bij mijn ex woonde.. Tot de oudste bij mij en mijn huidige echtgenote kwam wonen. Deze woont ondertussen 6 jaar bij ons. Tijdens die 6 jaar hebben zowel ik als mijn ex geen alimentatie betaald, ik zou voor de jongste en mijn ex voor de oudste moeten betalen = dus een nul operatie. Toen de oudste zoon besloot om te gaan werken, en dus niet meer ten laste was, ben ik terug spontaan alimentatie voor de jongste gaan betalen. Nu de jongste ook bij mij en mijn huidige woont, eis ik alimentatie voor de jongste. Deze eis is in behandeling van de vrederechter (en dit vanaf 01/2014) en al verscheidene keren uitgesteld. Nu eist de advocaat van mijn ex dat ik mijn inkomen (alsook van mijn echtgenote) en uitgaven moet verantwoorden, en dit wordt gevolgd door de vrederechter.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mei 2014 13:27

Dit wordt gevolgd door de vrederechter??? Da's er ook ééntje met weinig praktisch inzicht, denk ik. Maar bon, als dit zo is, zou ik toch een maandje uw werkelijke kosten bijhouden:
1. Elektriciteit en gas rekening: een deel daarvan is verbruik van je jongste zoon.
2. Idem voor water rekening
3. Idem voor telefoon / TV / internet
4. Hou inderdaad de bonnetjes van warenhuizen, bakker, slager, ... bij voor één maand
5. Schoolrekening als deze maandelijks komt
6. Abo voor bus, trein, tram, als hij met openbaar vervoer naar school zou gaan
7. Lidgeld voor sportclub of kosten voor vrijetijdsbesteding
8. Ga met je zoon die maand ook even op nieuwe schoenen en kleren en hou de rekeningen bij
9. Enz...
Met deze rekeningen (en je loonbrief en die van je partner) ga je dan volgende keer naar de vrederechter. Als hij deze stukken wil, kan je niet veel anders dan ze hem te bezorgen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”