Kosteloze borg na bevrijding van de gefailleerde

ikin0001
Topic Starter
Berichten: 2

Kosteloze borg na bevrijding van de gefailleerde

#1 , 02 mei 2014 18:07

op 1/02/2010 heeft mijn vriendin de boeken gelegd i.v.m. een éénmanszaak, ik was kosteloze borg (niet gehuwd/feitelijk samenwonend), de enige verwantschap was ons zoontje. Voor de opstart van de éénmanszaak hebben wij samen een document ondertekend bij mijn ouders voor de kosteloze lening van 10 000 euro voor de persoonlijke inbreng om een lening te verkrijgen. Bij het vonnis van 2011 is mijn vriendin dus verschoonbaar verklaard en sindsdien betaal ik de schulden aan de bank en de eigenaar van het handelspand. Wij wonen nog steeds samen en ik ben momenteel in schuldbemiddeling gegaan om mezelf wat te beschermen. De documenten van de persoonlijke lening aan mijn ouders zijn nooit in het dossier gemeld, noch bij de uitspraak. Ben ik in het geval van mede ontlener (bij mijn ouder) voor het verkrijgen van een lening bij de bank nog steeds een ' kosteloze borg' of is het mogelijk dat daar iets mis zit? Wij zijn destijds heel weinig betrokken geweest in de hele procedure voor het faillicement en hadden dan ook geen idee wat er allemaal is en zou gebeuren. Vooralleer ik terug naar een advocaat stap zou ik graag eens het hele dossier inkijken maar kan iemand mij vertellen of ik in deze situatie ook had moeten bevrijd worden of niet?
Wij zijn nog steeds feitelijk samenwonend maar onrechtstreeks betaald mijn vrouw hier toch nog steeds aan mee.

Hopelijk heeft hier iemand meer verstand van dan ikzelf, en kan ik even beter ingelicht zijn vooraleer ik naar een advocaat stap en mij nog meer belachelijk maak met deze vraag :)

hartelijk dank voor uw tijd

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2014 18:56

art:80 ......
(De gefailleerde, de personen die de verklaring bedoeld in artikel 72ter aflegden en de schuldeisers bedoeld in artikel 63, tweede lid, worden in de raadkamer gehoord over de bevrijding. Tenzij hij zijn onvermogen frauduleus organiseerde, bevrijdt de rechtbank geheel of gedeeltelijk elke natuurlijke persoon die zich kosteloos persoonlijk zeker stelde voor de gefailleerde, wanneer zij vaststelt dat diens verbintenis niet in verhouding met zijn inkomsten en met zijn patrimonium is.
Indien er meer dan 12 maanden zijn verlopen sedert de verklaring bedoeld in artikel 72ter, legt de persoon die deze verklaring aflegde bij de griffie van de rechtbank van koophandel een kopie neer van zijn meest recente aangifte in de personenbelasting, een bijgewerkte opgave van de activa en passiva die zijn patrimonium vormen en elk ander stuk dat van aard is om precies de staat weer te geven van zijn bestaansmiddelen en lasten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ikin0001
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 mei 2014 13:24

Beste,

Bedankt voor uw reactie, ik wilde er dit nog aan toevoegen, wij zijn beiden niet opgeroepen voor de sluiting van het faillicement, ik zeker niet en aan haar werd verteld dat de advocaat dit alleen ging doen.

mvg

Reclame

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2014 15:53

Op zo een afsluiting is er bijna nooit iemand aanwezig zelfs geen advocaat, dit is een papier kwestie tussen de rechter commissaris en de curator en dit duurt hooguit 2 a 3 minuten en een griffier.
U moest men niet oproepen daar u geen aangifte had gedaan van enig schuld, en je hebt het nu zelf mee gemaakt als gefailleerde zie je de curator meestal maar één keer en dit is op de pv van inventaris de dag na het vonnis en voor de rest zie of hoor je die mensen niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”