Gezinshoofd belastingen

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Gezinshoofd belastingen

#1 , 30 jun 2019 18:25

Mijn ex-vriendin is sinds januari verhuisd. Sinda februari loopt er een procedure ambtelijke afschrijving. Volgende maand zijn we 6 maanden verder dus hoop dat deze afschrijving dan eindelijk gebeurt. Maar nu is zij nog steeds gezinshoofd op het adres waar ik woonachtig ben. Heeft dit effect op mijn belastingen? Want als gezinshoofd zal zij toch meer terugkrijgen? Waar ik eigenlijk recht op zou hebben als alleenstaande? Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jun 2019 19:38

Een vriendin kan nooit uw gezinshoofd zijn voor de belastingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 30 jun 2019 19:42

Als jullie niet getrouwd of wettelijk samenwonend waren, heeft ieder zijn eigen belastingafrekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 30 jun 2019 20:16

Je ziet het dus helemaal verkeerd wat de fiscaliteit betreft. Op het vlak van de sociale zekerheid is het natuurlijk een heel ander paar mouwen. Zo kan je een uitkering krijgen met gezinslast indien het inkomen van de partner lager ligt dan bepaalde grenzen.

En zoals Wanton reeds stelde. Er is enkel sprake van een gezamenlijke aangifte en aanslag als jullie samenwonen als gehuwde partner of als in een wettelijke samenlevingsovereenkomst bekrachtigd bij de gemeente.

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2019 22:19

Bedankt voor de snelle antwoorden.
Uitkeringen zijn er niet dus vormen ook geen probleem.
Wou gewoon niet voor ongewenste verassingen komen te staan ivm de belastingen. Op het uittreksel van gezinssamenstelling staat ze nog als referentiepersoon, wou dit toch even checken.

Dus bedankt! 👍

eylis
Berichten: 8840

#6 , 01 jul 2019 13:30

Een referentiepersoon is niet hetzelfde als gezinshoofd. In feite bestaat het gezinshoofd niet meer (als term) De referentiepersoon is degene met wie de gemeente communiceert in verband met gezinsaangelegenheden ed.

Terug naar “Archief”