Legale status brievenbus

seekeroftruth
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Legale status brievenbus

#1 , 23 mar 2016 21:32

Wat is nu juist de legale status van een brievenbus?
Mag iemand zomaar zonder de juiste sleutel of toestemming mijn brievenbus openmaken?
Mag een postbode zonder de juiste sleutel of toestemming mijn brievenbus openmaken?

Indien mogelijk zouden links naar de wetgeving terzake enorm geapprecieerd worden!

Veel dank!
-seekeroftruth-

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 23 mar 2016 21:37

Welke brievenbus bedoeld u? Die aan uw huis?
Dan is het antwoord neen.
Gezien de brievenbus een onderdeel is van uw woning ook al zou ze vooraan in uw voortuin staan.
Iets wegnemen uit de brievenbus is diefstal.

seekeroftruth
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2016 21:45

Inderdaad, mijn persoonlijke brievenbus.
Ik sprak niet over iets wegnemen. Ik sprak over het openen. Het ding is dat ik een postpakket ontvangen heb dat in mijn brievenbus zat. Echter, het pakket is te groot om door de gleuf te passen, dus iemand heeft mijn brievenbus zonder mijn toestemming noch de juiste sleutel geopend...

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 23 mar 2016 21:53

Dat mag niet, maar ga je hier iets kunnen bewijzen?

seekeroftruth
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2016 21:55

Dat is geen probleem, kan U mij iets van links geven naar meer info over wat soort misdrijf dit dan is? Ik heb zelf al gepoogd om iets terug te vinden over wat ik dan zou omschrijven als inbraak in een brievenbus, maar ik vind echter niets.

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 23 mar 2016 22:18

Zal ook niet een brievenbus is geen huis - waar het braak van afsluiting zou zijn.
Een afgesloten kast ( brievenbus) openen door het slot te forceren of met een valse sleutel deur te openen is geen verzwarende omstandigheid dus kan geen braak of valse sleutel zijn.
Er is evenmin een diefstal gepleegd -
Blijft huisvredebreuk art 439 ev
Het binnendringen in een woning tegen de wil van de bewoner is strafbaar, tenzij in de gevallen waar de wet het toelaat of op bevel van de overheid. Er worden twee gevallen onderscheiden in de wet :
m.b.v. bedreiging of geweld OF d.m.v. braak, inklimming of valse sleutel.
Verzwarende omstandigheden hierbij zijn : bij nacht OF door 2 of meer personen OF met .b.v. wapens.

Een brievenbus is geen woning en ik betwijfel dat het als een aanhorigheid wordt beschouwd omdat het bij vernieling ook niet als afsluiting of aanhorigheid wordt beschouwd.

Misschien wel wat ingewikkelde redenering maar ik betwijfel dat u ver zal komen.
Buiten natuurlijk een klacht tegen de postbode bij zijn overste wegens....????

seekeroftruth
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2016 22:44

Hmmm ik volg U redenering hier niet helemaal. Het openbreken van een slot van een bezit van mij, huis of geen hus, is toch duidelijk braak? Ik meen te weten bvn. dat in het geval van inbraak in een woning niet enkel braak telt als inbraak, maar ook het openen zonder toestemming met valse sleutels inbraak blijft?

Op zich lijkt het me dat het openen van mijn bezit zonder juiste sleutel of toestemming inbraak is. Als iemand zich zo toegang verleent tot mijn wagen, is dat toch een misdrijf? Zij het mogelijk geen inbraak. Evengoed zal het openen van een kluis van mij toch een misdrijf zijn?

Uw redering over huisvredebreuk volg ik totaal niet. Eerst zegt u dat het geen braak kan zijn omdat het geen huis is, huisvredebreuk acht U dan wel mogelijk?

Franciscus
Berichten: 38616

#8 , 24 mar 2016 00:39

Ik schrijf net dat het vermoedelijk ook niet als huisvredebreuk aanzien zal worden.
Een kluis is iets specifiek en voorzien in en strafwet.
Een kast of bus of valies of een spaarpot zijn dat niet en daar is nergens voor voorzien dat er braak kan op gepleegd worden.

Soortgelijk probleem waar een pakjesdienst een niet-slotvaste deur opent en pakje in schuurtje legt overdag .. is evenmin huisvredebreuk.

seekeroftruth
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 mar 2016 00:56

Dus, als ik U goed begrijp, kan ik gewoonweg alle brievenbussen in mijn straat gaan openmaken, zolang ik er niets uitneem is dat perfect in orde dan?
Ik wil Uw kennis niet betwisten, maar dat lijkt me wel erg sterk.
En is een auto dan ook specifiek voorzien in de wet of?

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 24 mar 2016 01:15

Klopt auto is voorzien in de wet.
En fiets niet dus fietsslot forceren is geen diefstal met braak maar gewone diefstal. Ook de fietszak opensnijden om boek eruit te nemen blijft gewone diefstal van de fiets en vernieling zak en diefstal boek.
Zo zijn er nog meerdere zaken waarvan men denkt dat het diefstal is maar niet aan de 'bestandsdelen' van diefstal beantwoord.

Een brievenbus openen 'kan' vandalisme zijn met als immaterieel of moreel bestandsdeel het bijzonder of kwaadwillig opzet.'
In uw geval 'iets In' de brievenbus steken is niet kwaadwillig, zodoende kans dat het strafbaar is nihil.
Wat u wil doen in de straat is dan wel als beschadiging en of vernieling omschrijfbaar omdat er een kwaadwillig opzet is.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 mar 2016 11:38

Welk type van brievenbus was het? Gaat het over een degelijk merkproduct of een brievenbus van 13 in een dozijn. Was het slot wel vast?

Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#12 , 25 mar 2016 15:44

De inhoud van een brievenbus wordt beschermd door het (mensen)recht op eerbiediging van het privéleven. Art 8 EVRM verankert dat recht als volgt:

"Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen."

Indien men de toestemming van de eigenaar (en/of gebruiker) van de brievenbus niet heeft, mag men een brievenbus in principe niet openen. Zelfs niet indien men een sleutel van de brievenbus heeft. Of men postbode is, of iemand anders, maakt daarbij geen verschil.

---

Wat de sancties betreft:

BURGERLIJK: Als de eigenaar/gebruiker schade lijdt door het onrechtmatig openen van een brievenbus, heeft men recht op een schadevergoeding (art. 1382 Burgerlijk Wetboek).

STRAFRECHT: Afhankelijk van de concrete omstandigheden kan er ook sprake zijn van een misdrijf, dat (per definitie) strafrechtelijk beteugeld wordt. Zo bepaalt artikel 467 Sw. dat diefstal wordt bestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar indien hij gepleegd wordt door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

TUCHTRECHT: Indien iemand de brievenbus onrechtmatig opent tijdens het uitoefenen van zijn/haar beroep als ambtenaar, kan dat eventueel ook door de werkgever-overheid gesanctioneerd worden, bijvoorbeeld door de betrokkene een tuchtmaatregel op te leggen.

---

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen denkbaar, zoals wanneer een hoger rechtsgoed in gevaar is en men de dreiging enkel kan vermijden/beëindigen door de brievenbus te openen. Bijvoorbeeld: je weet (of gelooft) dat je buurman in zijn brievenbus een reservesleutel van zijn woning bewaart. Zijn woning staat in brand en er is twijfel of er nog iemand in de woning aanwezig is. In die gevallen zal je allicht niet gesanctioneerd worden indien je de brievenbus opende met het doel een sleutel te vinden om de brandende woning te openen.

Franciscus
Berichten: 38616

#13 , 26 mar 2016 17:27

Burgerlijk recht : dan zal een causaal verband moeten aangetoond worden.
Strafrecht : zie mijn uiteenzetting.
Tuchtrecht: enkel bij ambtenaren anders zware fout gewone fout of lichte fout maar meerdere malen dus ook burgerlijk Aquillaanse
aansprakelijkheid? Zich gedragen als een goed huisvader....

Morpheuz
Berichten: 27

#14 , 29 mar 2016 13:08

Mooi land hier.
Een leverancier bespaart u de moeite om het pakket alsnog zelf te moeten ophalen.
Er is geen schade noch diefstal. En daarvoor moet de wetgeving er bij gehaald worden?

Vraag me af of de verantwoordelijkheid hier niet (deels) bij de eigenaar van de brievenbus ligt.
Hoe komt het dat deze open te krijgen is zonder sleutels?
Als ik mijn wagen niet afsluit krijg ik een boeten van € 50 wegens aanzet tot diefstal.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 mar 2016 13:19

Heu... De "pakjes-zone" van een brievenbus dient toch net opdat een postbode / pakketbedrijf een pakket kan achterlaten dat niet door de gleuf past? Wat is hier het probleem, eigenlijk? Gaat de topic starter een klacht indienen omdat een "dief" hem een pakket gebracht heeft? :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”