Betaalde factuur en verjaringstermijn ziekenhuisfactuur

flets
Topic Starter
Berichten: 38

Betaalde factuur en verjaringstermijn ziekenhuisfactuur

#1 , 11 jul 2007 12:51

Onlangs kreeg ik een aangetekend schrijven van een advocatenkantoor. Ze lieten mij weten dat ik nog openstaande rekeningen had in een ziekenhuis. Ik wist dat ik die rekeningen een paar jaar geleden al betaald had. Gelukkig had ik die papieren nog en belde ik naar die advocaten. De datum, referentie en bedragen kwamen overeen en ik heb steeds een brief gehad met de melding dat ze de betaling ontvangen hadden. Dus nu kreeg ik dezelfde brief nog een tweede keer. Ik weiger dit natuurlijk te betalen. Nu vraag ik me af of ze eventueel nog kunnen zeggen dat het om andere facturen ging.
Een andere vraag die ik mij stel is: kunnen ze zo maar eventjes 5 jaar teruggaan? De eerste factuur zou van 2002 zijn. Is er geen verjaringstermijn? En kan ik stappen ondernemen tegen het ziekenhuis? Want als ze dit bij mij doen dan zal het ook bij andere personen gebeuren en niet iedereen zal zijn facturen lang bijhouden. Ik ben niet van plan om de nieuwe gebouwen te sponsoren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin
Berichten: 204

#2 , 12 jul 2007 11:53

kan het zijn dat dit de ZNA ziekenhuizen zijn.
Heb zo ook een aanmaning van deurwaarder gekregen van rekeningen die al betaald waren

flets
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 12 jul 2007 11:58

ZNA ziekenhuizen? Daar heb ik nog niet van gehoord.

Reclame

Zjef
Berichten: 156

#4 , 12 jul 2007 22:02

ZNA = Ziekenhuisnetwerk Antwerpen. Zijn de vroegere OCMW-ziekenhuizen in Antwerpen.
Art. 2277bis. <Ingevoegd>. De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de pati?nt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.
Dezelfde bepaling is van toepassing voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefaktureerd.
(Burgerlijk Wetboek)

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 jul 2007 09:53

?Art.2277bis.De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de pati?nt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.Dezelfde bepaling is van toepassing voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefaktureerd.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”