Autoschade door object op de weg

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

Autoschade door object op de weg

#1 , 31 aug 2019 21:23

Ik heb mijn wagen kapot gereden, omdat ik over een ijzer object ben gereden dat op de oprit van de snelweg lag. Kan ik hiervoor iemand verantwoordelijk stellen? Gemeente of overheid ed?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 31 aug 2019 21:50

Ik heb mijn wagen kapot gereden, omdat ik over een ijzer object ben gereden dat op de oprit van de snelweg lag. Kan ik hiervoor iemand verantwoordelijk stellen? Gemeente of overheid ed?
Diegene die het daar laten vallen heeft

Gewestelijke overheid die de veiligheid van haar wegen niet waarborgt - maar hou er rekening mee dat die juridisch hard en lang tegenspartelen ...
Uw rechtsbijstandsverzekering dekt wslk géén procedures voor Cassatie, overheid gebruikt er uw en onze centen voor ...

PV laten opmaken ter plaatse ?
Zonder sta je héél zwak .

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 31 aug 2019 22:15

wegbeheerder kan pas aansprakelijk worden gesteld als deze op de hoogte waren van het probleem en er binnen een redelijke termijn niks aan hebben gedaan

u zal al moeten gaan bewijzen dat de wegbeheerder nalatig is geweest . . .

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 sep 2019 11:31

wegbeheerder kan pas aansprakelijk worden gesteld als deze op de hoogte waren van het probleem en er binnen een redelijke termijn niks aan hebben gedaan
Nope

Stad Lier argumenteerde dat ook tegen een bestuurder die een ongeval had op olie
Werd in 1e aanleg en beroep veroordeeld ...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150518_01687747

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 01 sep 2019 12:31

wegbeheerder kan pas aansprakelijk worden gesteld als deze op de hoogte waren van het probleem en er binnen een redelijke termijn niks aan hebben gedaan
Nope

Stad Lier argumenteerde dat ook tegen een bestuurder die een ongeval had op olie
Werd in 1e aanleg en beroep veroordeeld ...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150518_01687747
ik veronderstel dat zoiets meer een uitzondering is dan regel :oops:

er zullen altijd veel variabelen zijn en elk geval zal anders bekeken worden

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2019 18:22

Ik veronderstel dat zoiets meer een uitzondering is dan regel
Toch niet.
De toepasselijke wettelijke bepaling is art. 1384 BW: de bewaarder van de zaak is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door het gebrek van de zaak.
Of de bewaarder van de zaak het gebrek al dan niet kende is van geen enkel belang.
Het Vlaams Gewest is bewaarder van de autosnelweg.
De juridische vraag is hierbij: is de autosnelweg gebrekkig omdat er iets (een ijzeren staaf) op ligt. De rechtspraak was lange tijd verdeeld, maar oordeelt hoe langer hoe meer dat dit een gebrekkige zaak is.
Een voorbeeld: een uitlaat ligt op de autosnelweg.
De rechtbank van eerste aanleg Brussel oordeelde: geen gebrek van de autosnelweg. Dit vonnis werd vernietigd door het Hof van Cassatie http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 09&lang=NL
De rechtbank van eerste aanleg Leuven, waarnaar de zaak verwezen werd, oordeelde:
Een uitlaat die op de autosnelweg ligt, waardoor een motorfietser de controle over het stuur kan verliezen en ten val kan komen, is een abnormaal kenmerk van de autosnelweg waardoor deze in bepaalde omstandigheden schade kan veroorzaken.
De autosnelweg was gebrekkig.
Het probleem zal vooral zijn: kan je bewijzen in welke omstandigheden de schade veroorzaakt werd. Dit is het eerste verweer van het Vlaamse Gewest: het is niet bewezen dat de schade ontstaan is, zoals door de schadelijder beweerd wordt.

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2019 19:56

Ik heb dashcam beelden waarop je een object op de baan ziet liggen en het moment dat ik erover rijdt hoor je een klap. Enkele momenteb later begint de auto te roken. Dus denk dat dat wel allemaal duidelijk is. De vraag is of iemand hier verantwoordelijk gesteld kan worden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2019 20:08

De vraag is of iemand hier verantwoordelijk gesteld kan worden.
Het Vlaams Gewest als bewaarder van de autosnelweg die gebrekkig is. Was mijn vorige post niet duidelijk?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 01 sep 2019 20:34

Hen ooit op de autostrade in ons land (E19) een metalen voorwerp geraakt en band gesprongen. Was een onderdeel van een vrachtwagen. Gelukkig veilig kunnen stoppen en naar de pechstrook, waarna politie gebeld. Ze hebben met een 2de wagen de snelweg afgesloten om het voorwerp te verwijderen, maar konden me verder niet helpen. Ik had het maar moeten zien. Ze zegden ook dat het nutteloos was een PV op te stellen, omdat de eigenaar niet bekend was .Ook de verzekering ketste de zaak af, eveneens omdat er geen eigenaar van dat stuk metaal bekend was.
Dus tenzij de naam (eventueel adres en telefoon)van de eigenaar niet op dat stuk staan, kan je het vergeten blijkbaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 sep 2019 22:30

Dus tenzij de naam (eventueel adres en telefoon)van de eigenaar niet op dat stuk staan, kan je het vergeten blijkbaar.
Toch niet.
Zie de door mij geciteerde rechtspraak
Je reactie zegt niets over de toepassing van art. 1384 BW. Daarbij is, voor de schadelijder, de identiteit van de eigenaar van 'het stuk' niet belangrijk.

Terug naar “Andere”