Beschuldigd van vluchtmisdrijf door buur

Stelselloop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beschuldigd van vluchtmisdrijf door buur

#1 , 08 apr 2024 06:51

Hallo,

Ik wordt door de buurman beschuldigd van vluchtmisdrijf en er is een aangifte gedaan bij de politie.

Situatieschets:
Ik heb gisterennamiddag mijn auto even op zijn oprit geparkeerd en bij het uitrijden ben ik blijkbaar tegen zijn motorfiets (trike/driewieler) gereden. Deze stond op een kruk zonder achterwiel, maar is door de botsing eraf gevallen. Zelf heb ik er eigenlijk niets van gevoel of gehoord en ben ik gewoon doorgereden.

Tegen de avond komt de buurman woedend aanbellen en mij vanalles vertellen dat zijn vrouw alles heeft gezien, en dat ik vluchtmisdrijf heb gepleegd omdat ik hem niets heb laten weten. Hij heeft van alle schade foto's genomen (ook die van mijn auto) en beweert dat er vanalles stuk is (o.a. de draaias etc.) en dat dit erg kostelijk zal zijn. Er zijn inderdaad enkele zeer lichte schrammen op mijn bumper, dus gaf ik toe dat het mijn schuld geweest zal zijn, en stelde dus voor om mijn verzekeringinformatie door te geven.

Nu beweert hij dat omdat dit op privé(terrein) gebeurd is, dat de verzekering dit niet zal terugbetalen (ik had toen geen idee van deze regeling, ookal is het onzin) en ik "tegen morgenavond een oplossing vind waarmee hij tevreden zal zijn" (geen idee wat dit geweest zou zijn), anders zou hij naar de politie gaan om een aangifte te doen wegens vluchtmisdrijf. Hij zegt dat hij "nu niet te spreken" is (later belangrijk) en hij keert terug naar zijn huis.

In volle paniek bel ik naar de verzekering (Belfius) maar ze zijn niet bereikbaar op zondag. Mijn vader belt naar zijn eigen verzekeringmakelaar en hij stelt me gerust dat als we gewoon het Europees aanrijdingsformulier (EAF) invullen met de tegenpartij, dat het in orde zal komen en dat normaal gezien de verzekering betaalt. Ik haal aan dat de buur zei dat dit zogezegd niet door de verzekering betaald wordt en dat hij precies geen zin had om de verzekering erbij te betrekken. In dat geval moest ik naar de politie bellen.

Het is ongeveer 21u30 (anderhalf uur later) aan bij de buur, maar hij opent niet. We stappen even rond en mijn ouders zien hem vanuit de achterdeur binnen zitten en vragen even om aandacht. Hij wordt meteen woedend en zegt dat hij morgenavond zal langskomen en nu niet wil spreken. Vervolgens geeft hij ons 2 seconden om weg te gaan en wordt hij agressief. Gelukkig zijn er geen verwondingen en keren we terug naar huis en bellen we naar de politie.

De politie komt en ik leg de situatie uit. Ze gaan dan bij de buur om zijn deel van het verhaal te horen. Hij toont de schade aan zijn voertuig en de politie komt terug bij ons ook om de schade aan mijn auto vast te stellen. Ze zeggen nu dat de buur wilt dat ze een proces-verbaal opstellen wegens vluchtmisdrijf en dat ik een brief zal krijgen om daar mijn verklaring van de feiten te doen. "Je kan niemand dwingen om het EAF in te vullen" en dat de buur het recht heeft om een PV in te roepen.

Ze zeggen dat dit door de politierechtbank behandeld zal worden en dat het enige verschil met het invullen van het EAF is, "dat hij zijn geld pas in 3 jaar zal krijgen ipv 6 maanden". De agent legt vervolgens uit dat ik mijn verzekering moet contacteren en dat ze naar het PV nummer zullen vragen. Dat nummer zal op de brief staan. Ze gaan weg en ik wordt hiervan ongerust want dit is niet wat ik verwacht heb van wat er ging gebeuren. Ik werk namelijk aan de luchthaven en een strafblad hebben is een dringende reden tot ontslag.

Ter info: ik ben meerderjarig maar woon nog steeds bij de ouders. Wij kwamen voordien vrij goed overeen met de buur in kwestie, en hij heeft ons in het verleden verbaal toestemming gegeven om op zijn oprit te staan om te laden en te lossen. Wij zijn gelegen op een drukke steenweg en onze eigen oprit is te klein voor 2 wagens. Er is ruim genoeg plaats om zeker 4 voertuigen te parkeren bij hun dus daarom is het soms handiger om daar te staan voor lossen en laden. Ik sta daar normaal zelden geparkeerd maar gisteren heb ik me daar gezet omdat we een tafel vervoerd en uitgeladen hebben. Bij het uitrijden moest ik mijn wagen achteruit rijden en draaien om op de steenweg te komen. Ik was dus gefocust op het voorbij rijdend verkeer en had muziek in de auto spelen dus had oprecht niets gevoeld of gemerkt.

De motorfiets is een flamboyante driewieler waarvan de buur beweert dat deze niet door een garage hersteld kan worden en waarvan hij duizenden euro's aan custom onderdelen heeft gespendeerd, onderdelen dat hij zelf nog moest aanpassen/bewerken om deze op zijn motorfiets te kunnen installeren. Hij rijdt normaal met een scooter/brommer en de driewieler is gespannen onder een kap/plastieken doek (was toen ook tijdens het uitrijden van mijn auto).

(Vragen) Wat nu?
Ik heb mijn verzekering nog niet kunnen contacteren maar zal hun zsm opbellen wanneer ze open zijn. Mijn vader raad me aan om toch mijn deel van het EAF in te vullen en dit op te sturen naar de verzekering. Heeft dit nut?

Zou ik best nu al een advocaat inzetten om mijn verklaring van de feiten neer te pennen op de brief die ik zal krijgen? Of is een advocaat pas nodig wanneer ik effectief voor de politierechter moet verschijnen?

Heeft de buur genoeg bewijs/reden om me van vluchtmisdrijf te beschuldigen? Heb ik genoeg bewijs om me te (laten) verdedigen? Ik woon immers naast de buur, ben volledig in orde met de autoverzekering, heb zo goed mogelijk geprobeerd om dit via de verzekering te laten oplossen en zou ten slotte wel even aangebeld hebben en iets gezegd hebben als ik wist dat ik er tegen was geweest.

Wat riskeer ik als ik toch schuldig acht te zijn van vluchtmisdrijf? Gevangenisstraf? Boete? Rijverbod? Dit is de allereerste keer dat ik zoiets voor heb.

Stelselloop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2024 14:38

Ik heb ondertussen de PV in de brievenbus gekregen en mijn verzekering (Belfius) gecontacteerd en ze hebben inderdaad het EAF (enkel gedeeltelijk dus) nodig samen met de PV. Op de PV staat bovendien vermeldt dat er zich "geen getuigen van het ongeval aangemeld" hebben. Nu nog enkel mijn verklaring op de PV schrijven en doorsturen.

Ik heb ook even opgezocht en hopelijk is mijn situatie meer als "niet ter plaatse blijven" te beschouwen vermits ik niet bewust was van het ongeval en uiteindelijk zelf het initiatief had genomen om samen met de buur het EAF in te vullen (maar tervergeefs). Bovendien lees ik dat er andere regels van toepassing zijn op een privé-parking t.o.v. de openbare weg. Hopelijk krijg ik niet meer dan een geldboete en wordt de schadevergoeding betaald door de verzekering.

LeenW
Berichten: 12858

#3 , 08 apr 2024 15:03

Voor vluchtmisdrijf zal in elk geval bewezen moeten worden dat u iets gemerkt zou moeten hebben van de aanrijding. Ik zou het voorlopig in handen van de verzekeringen laten.

Reclame

Lawton
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#4 , 08 apr 2024 18:02

Beste,
Het lijkt mij aangewezen om samen met een advocaat een verklaring voor de Politie af te stemmen. Het is mogelijk dat de kosten voor bijstand bij de verklaring bij de politie ook gedekt zijn door de rechtsbijstandsverzekeraar.
Volgens mijn opinie hebt u zeker voldoende reden om het vluchtmisdrijf te betwisten. Als ik het goed begrijp hebt u zelf ook de Politie gebeld. Als ik het goed begrijp is de aanrijding ook gebeurd op de private oprit van uw buur, zodat dit normaal ook in uw voordeel zal spelen.
Mocht u verdere vragen hebben mag u mij steeds een privé bericht sturen.
Mvg,
Naam verwijderd gezien nickname als alias - JurecaBE - moderator ....

Franciscus
Berichten: 38614

#5 , 09 apr 2024 13:28

U zal uiteraard uitgenodigd worden op bureau om een verklaring af te leggen .
Salduz bis cat 2 of 3 verhoor als verdachte dan kan u inderdaad via uw rechtsbijstand verzekering - auto of andere verzekering een advocaat voorafgaandelijk raadplegen of zelfs meenemen .
Politie heeft zich niet uit te spreken over hoe en wat.... al zal het mogelijk wel zo uitdraaien..
Via rechtbank is het veel langer wachten op uitbetaling.
Custom...hopelijk heeft buur van alles tot het laatste schroefje facturen.
Ook zal een experten van beide verzekeringsmaatschappijen wel eens een onderzoek kunnen doen naar de schade en de redenen van de schade..Uw aantikken of het slecht stallen (onstabiel) van het voertuig.... ik schrijf maar.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 apr 2024 23:53

Ze zeggen dat dit door de politierechtbank behandeld zal worden en dat het enige verschil met het invullen van het EAF is, "dat hij zijn geld pas in 3 jaar zal krijgen ipv 6 maanden". De agent legt vervolgens uit dat ik mijn verzekering moet contacteren en dat ze naar het PV nummer zullen vragen. Dat nummer zal op de brief staan. Ze gaan weg en ik wordt hiervan ongerust want dit is niet wat ik verwacht heb van wat er ging gebeuren. Ik werk namelijk aan de luchthaven en een strafblad hebben is een dringende reden tot ontslag.
Dat is volledig uit uw macht nu

PV is er
Parket beslist wat er mee zal gebeuren
En de rechter of u al dan niet vluchtmisdrijf pleegde

De motorfiets is een flamboyante driewieler waarvan de buur beweert dat deze niet door een garage hersteld kan worden en waarvan hij duizenden euro's aan custom onderdelen heeft gespendeerd,
Hopelijk allemaal goedgekeurde vervangonderdelen dan, anders zijn ze - en het voertuig waar ze op hangen- niet toegelaten op de openbare weg ...

Heeft de buur genoeg bewijs/reden om me van vluchtmisdrijf te beschuldigen? Heb ik genoeg bewijs om me te (laten) verdedigen?
Vluchtmisdrijf vereist dat u WEET dat er een ongeval gebeurd is

Dus zeg je nadrukkelijk in je verklaring dat je niet weet dat er een ongeval gebeurd was - wat ook de situatie is die je hier schetste ...

Als dat voertuig nogal precair op een kruk gebalanceerd stond, is het ook logisch dat je daar niets van gevoeld hebt


https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... fj6tmtawpe

Hoofdstuk IV. Vluchtmisdrijf
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.



De vlucht nemen is ook nogal relatief, als het ongeval bij de buur gebeurd is, en je daar eender hoe terug naar toe moet omdat je er naast woont
Je hebt finaal ook zélf de politie gebeld ... speelt allemaal in je voordeel


Wat riskeer ik als ik toch schuldig acht te zijn van vluchtmisdrijf? Gevangenisstraf? Boete? Rijverbod? Dit is de allereerste keer dat ik zoiets voor heb.
Zie boven

Boete en rijverbod

Gevangenis straf kàn, maar is ongebruikelijk bij banale ongevalletjes (geringe blikschade, en geen gewonden / doden) en zonder voorgaande veroordelingen

lancia11
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2024 21:47

Ik stel me hierbij de vraag hoe er naar aanleiding van een aanrijding op een privé-oprit sprake kan zijn van vluchtmisdrijf?
Vluchtmisdrijf gaat enkel over beschadigingen op een "openbare plaats".

Likes
Berichten: 311
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2024 09:14

Ik stel me hierbij de vraag hoe er naar aanleiding van een aanrijding op een privé-oprit sprake kan zijn van vluchtmisdrijf?
Er is sprake van vluchtmisdrijf omdat er sprake is van een verkeersongeval. Wat anders met een voertuig die uit de bocht gaat en uw gevel aanrijdt?

lancia11
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 apr 2024 10:08

Er is sprake van vluchtmisdrijf omdat er sprake is van een verkeersongeval. Wat anders met een voertuig die uit de bocht gaat en uw gevel aanrijdt?
BIj een verkeersongeval moet er betrokkenheid zijn van iemand die deelneemt aan het wegverkeer. Bij het uitvoeren van manoeuvres op privé-terrein is daar geen sprake van.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2024 10:40

De mening van een advocatenkantoor:
http://www.tremmery.be/default.aspx?lev ... htmisdrijf

lancia11
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 apr 2024 11:39

De mening van een advocatenkantoor:
http://www.tremmery.be/default.aspx?lev ... htmisdrijf
Bedankt voor uw link Lanox.
De enige nuance daarin is dat "voor het publiek toegankelijke plaatsen" (vb. parking van een winkel) ook als openbare plaatsen worden beschouwd, privé-opritten zijn expliciet uitgesloten.

werner1
Berichten: 111

#12 , 30 apr 2024 12:04

Stel mij de vraag of de politie in deze proces-verbaal kon opstellen, dit daar de feiten zich voordeden op privaat terrein ?

Terug naar “Verkeersongevallen”