Aanrijding..ben ik in fout

Elisa_85
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanrijding..ben ik in fout

#1 , 27 nov 2023 11:04

Ik stond stil, schuin achter een auto. Zij rijdt achteruit tegen mij aan. Wie is er dan in fout? De andere bestuurder liet uitschijnen dat ik in fout ben, omdat ik schuin achter haar stond. Ik kwam net een parking afgereden en stond daarom schuin achter haar. Maar ik stond stil..dus weet het nu niet zeker?

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 nov 2023 11:27

Ik stond stil, schuin achter een auto. Zij rijdt achteruit tegen mij aan. Wie is er dan in fout?
De andere bestuurder
Als je kan aantonen dat je stil stond, of de tegenpartij dat niet betwist ...
Staat het op het aanrijdingsformulier aangevinkt ? Getekend door tegenpartij ?

De andere bestuurder liet uitschijnen dat ik in fout ben, omdat ik schuin achter haar stond. Ik kwam net een parking afgereden en stond daarom schuin achter haar. Maar ik stond stil..dus weet het nu niet zeker?
Stilstaand is tegenpartij in fout: rijdt tijdens manoeuvre tegen een stilstaand voertuig.
Stoppen / onderbreken van een manoeuvre (parkeerplaats of "aanpalend eigendom" verlaten) is een correcte manier om voorrang te verlenen ...


In een situatie waarbij beide bestuurders in beweging zijn en beiden een manoeuvre doen (of indien 1 vd 2 niet kan aantonen dat men stil stond en manoeuvre onderbroken had ...) geldt de voorrang van rechts , te bekijken in de richting waarin de voertuigen zich verplaatsen.

Daar hangt het dus af van welke kant de tegenpartij kwam, van links (jij voorrang) of rechts (tegenpartij voorrang) van de uitgang van de parking ...

WP002
Berichten: 1479

#3 , 27 nov 2023 19:43

Ik heb enkele jaren geleden een soortgelijke aanrijding meegemaakt, ik ben in het gelijk gesteld.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2023 21:46

Zoals Inazuma aangeeft: die kolommen met vakjes op het aanrijdingsformulier kunnen in deze heel belangrijk zijn.

Als hierop staat aangeduid dat de TS stil stond en de tegenpartij dit heeft ondertekend, staat hij sterk.

bosprocureur
Berichten: 6860

#5 , 30 nov 2023 12:16

Wat als de tegenpartij ook vermeldt dat zij stilstond ? (meegemaakt ! )

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 nov 2023 16:01

Hoe kunnen 2 STILSTAANDE wagens met elkaar in aanrijding komen?

bosprocureur
Berichten: 6860

#7 , 30 nov 2023 16:31

Niet.

Maar de verzekering kan maar afgaan op wat op papier staat :)

In mijn geval was het mijn verklaring (uiteraard de enig juiste, echt ) waar ik na voorlezing door oom agent de vermelding dat ik stilstond, liet toevoegen. Waarop tegenpartij de eigen versie met dezelfde verklaring aanpaste...

Ik stel hier één van deze dagen nog wel een vraag over op het forum.

Terug naar “Verkeersongevallen”