Voorrang

Bramds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Voorrang

#1 , 18 jan 2020 16:27

Beste ,

Ik wil mij even informeren over het rond punt aan vrijheidsstraat aalst . Ik kom van stationsstraat en bevind mij aan het rond punt op het buitenste vak ik moet de vrijheidsstraat inslaan . Er staat verkeer op de binnenste band . Dat de vrijheidsstraat ook in moet . Ik die mij op het buitenste vak bevind heb toch voorrang of zie ik dit verkeerd . Velen blijken dit niet te snappen . Blokkeren de weg of geven geen voorrang ? Heb ik daar een bord gemist . Schiet mij hier kennis te kort in de verkeerswetgeving ? Ik hoor het graag . Aangezien het al de 2 de keer tot discussie is gekomen daarom Informeer ik mij graag
Ps voor situatieschets verwijs ik naar google maps . Hopelijk kan iemand mij hier mee verder helpen. Alvast bedankt !

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 jan 2020 16:40

de binnenband moet voorrang geven aan zij (u dus) die zich op de buitenste band bevinden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 jan 2020 19:17

Ik wil mij even informeren over het rond punt aan vrijheidsstraat aalst .
De verkeerstekens worden daar precies door prins carnaval geplaatst , 1 dag na carnaval ...
Ik kom van stationsstraat en bevind mij aan het rond punt op het buitenste vak ik moet de vrijheidsstraat inslaan . Er staat verkeer op de binnenste band . Dat de vrijheidsstraat ook in moet .
Verlaten van een rotonde, is een richtingsverandering naar rechts en MOET gebeuren vanop de rechter rijstrook.
Ik die mij op het buitenste vak bevind heb toch voorrang of zie ik dit verkeerd .
Ja, die op de binnenste rijstrook mogen daar niet eens afslaan ...
Velen blijken dit niet te snappen .
Zelfs Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer geeft terzake foute informatie op haar website en via YouTube ...

Blokkeren de weg of geven geen voorrang ?
Niet druk in maken

Ze begaan een manoeuvre: van rijstrook veranderen op de rotonde
En een verboden rijbeweging (rechtsafslaan vanuit linker rijstrook.
Zijn altijd in fout bij ongeval

Heb ik daar een bord gemist .
Er missen daar wel een paar borden ...
bvb om aan te duiden dàt het een rotonde is ...



Wettelijke basis:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19


19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.


19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 18 jan 2020 20:54

In België is inderdaad een rijvakswap op een rotonde voorrangsplichtig. Dat is bv in de UK beter geregeld: op rotondes met meerdere rijvakken moet je bij het inrijden voorsorteren (eerste afslag links, tweede in t midden, derde rechts, etc. Natuurlijk in wijzerszin omdat alles daar links is ;-) Werkt perfect omdat de grote rotondes ook zulkdanig aangelegd zijn dat bv de meest linkse op de eerste afslag moet afslaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 jan 2020 22:18

Of in NL

Probleem in B is fundamenteel:
de rotonde is een openbare weg op zich, geen kruispunt zoals elders

Rotonde oprijden, is dus altijd richtingsverandering naar rechts

Mag maar uit 1 rijstrook gebeuren: de rechtse
Tenzij er voorsorteringspijlen staan op de toerit ertoe
Maar die moeten dus allemaal ... naar rechts gaan, want je kan en màg er niet anders.


Je kan in B dus geen voorsortering doen thv een rotonde, ifv de rijrichting nà de rotonde

Bramds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2020 10:32

Bedankt voor jullie reactie zeer frustrerend . Voor mij maakt het niet uit als ik weet dat ik in mijn recht ben en zij zijn egotrippers of ze kennen de wet niet laat ik ze tegen mij rijden . Ik geef niet af . Zij zullen betalen . Velen snappen het systeem van voorrang en ritsen enzo ... enkelen denken het beter te weten wel dan lopen ze bij mij tegen de lamp !!

Nogmaals dank voor jullie antwoord !

Mvg

Bramds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2020 10:34

En inazuma , er missen mijn inziens daar ook wel enkele borden !

Terug naar “Verkeersongevallen”