Aansprakelijkheid verkeersongeval

Ivanfloyd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid verkeersongeval

#1 , 26 dec 2019 09:27

Hallo iedereen,

Graag had ik jullie mening gehad over de aansprakelijkheid van dit verkeersongeval ... en waarom..

T-kruispunt met voorrang van rechts...
Botsing tussen auto en 2 fietsers...
Auto kwam van rechts...
Fietsers reden naast elkaar op hun rechtervak...

Zie foto in bijlage.

https://1drv.ms/u/s!Aty3MYQ-8wKjpS64v79 ... R?e=3wEntK

Alvast bedankt

Floyd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 dec 2019 10:05

Op het eerste zicht zou ik standaard voorrang van rechts zeggen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 26 dec 2019 10:23

T-kruispunt met voorrang van rechts...
Voor C is het net op rand kruispunt, maar zéér ver naar links voor de afslaande auto.

Voor B betwijfel ik zelfs of het ongeval OP het kruispunt gebeurd is ...


Kan je eventueel de perceelsgrenzen aanduiden op de tekening?
Die (en de inschatting van de rechter) bepalen de grootte vh kruispunt
Rechtsboven lijken die er te staan
Maar rechtsonder zou dat wel een héél breed trottoir zijn - kan altijd natuurlijk

Wegmarkeringen - vooral in de zijstraat rechts ?
Rijbaan daarvan is zo'n 12m breed thv kruispunt ...

Of geef locatie door ...

Botsing tussen auto en 2 fietsers...
Auto kwam van rechts...
Maar draaide veel te kort af ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, (...)

Dit is niet beperkt tot achteropkomend verkeer of tegenliggers ... ook verkeer in de in te rijden straat dient in overweging genomen te worden.

en

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

de beweging met matige snelheid uitvoeren;

op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.


5°:
De beweging is duidelijk niet zo ruim mogelijk uitgevoerd
Er is duidelijk niet rechts in de ingeslagen rijbaan ingereden
(9.4 / 9.5 zijn vermoedelijk niet van toepassen - daarvoor: wààr ?)

En dat is niet ongebruikelijk om de rijbeweging sneller te kunnen uitvoeren ipv "met matige snelheid" - 4°

Fietsers reden naast elkaar op hun rechtervak...
B zat vrij ver links, maar weg is ook breed daar
Maar zeker mogelijk met wegmarkeringen
En zelfs zonder markeringen is men verplicht zich naar links te begeven voor richtingsverandering naar links ...

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.



Ziet er juridisch niet best uit voor de afslaande autobestuurder ...


Allerminst klassieke voorrang-van-rechts ongeval

Reclame

Ivanfloyd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2019 11:12

Bedankt voor jullie reacties.........
Hierbij nog enkele foto's en afmetingen...

https://1drv.ms/u/s!Aty3MYQ-8wKjpS8jxu0 ... R?e=uzXQcp

https://1drv.ms/u/s!Aty3MYQ-8wKjpTBqxr7 ... 2?e=dsicIV

Mvg

Floyd

Ivanfloyd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 dec 2019 11:18

Nog een detail............de afgebeelde fietsen op tekening lagen op de grond na aanrijding...zijn dus
een meter of twee weggeslingerd................

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 26 dec 2019 11:31

als ik kijk op de bijkomende foto:

https://onedrive.live.com/?authkey=%21A ... 07&o=OneUp

dan lijkt het mij vrij duidelijk dat de wagen te kort is afgedraaid en hierbij de fietsers verrast heeft.

dat er langs elke kant van de weg een fiets ligt toont in mijn ogen aan dat de fietsers verrast zijn in het kort afdraaien van de wagen en ze toch nog enig sinds een aanrijding hebben proberen te vermijden.

en dan komen we op de punten terecht aangehaald door inazuma, wagen is in fout door te kort af te draaien.

https://www.dropbox.com/s/ddi88050igq12 ... I.jpg?dl=0

hoe het zou moeten geweest zijn

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 26 dec 2019 11:39

Ik ga mijn mening aanpassen nalv de nieuwe foto's, auto slaat inderdaad veel te kort af.

Al maak ik wel de bedenking dat voorrang van rechts voor heel het kruispunt geldt. Men kan anderszijds wel stellen dat de wagen zo kort afdraaide dat de aanrijding buiten het kruispunt valt, maar 100% overtuigd ben ik daar niet van aangezien de wagen waarschijnlijk niet meteen stopte en de fietsers volgens de verklaring ook weggeslingerd zijn.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 26 dec 2019 11:59

Ik ga mijn mening aanpassen nalv de nieuwe foto's, auto slaat inderdaad veel te kort af.

Al maak ik wel de bedenking dat voorrang van rechts voor heel het kruispunt geldt. Men kan anderszijds wel stellen dat de wagen zo kort afdraaide dat de aanrijding buiten het kruispunt valt, maar 100% overtuigd ben ik daar niet van aangezien de wagen waarschijnlijk niet meteen stopte en de fietsers volgens de verklaring ook weggeslingerd zijn.
men moet dan wel de kans krijgen om voorrang van rechts te geven :)

als de wagen met enige snelheid zo kort van achter een hoek komt, dan word dat een niet te voorziene hindernis in mijn ogen, waardoor de fietsers geen voorrang hebben kunnen verlenen, voor zo ver zelf niet naar rechts zouden moeten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 dec 2019 13:55

Nog een detail............de afgebeelde fietsen op tekening lagen op de grond na aanrijding...zijn dus
een meter of twee weggeslingerd................
Kan opgaan voor B
Maar men kan C niet echt opzij wegslingeren

Positie auto is duidelijke indicatie dat er véél & veel te kort afgedraaid werd

noord-zuid : rand vh kruispunt
oost-west : midden vd in te slagen rijbaan - auto staat volledig links daarvan getekend ... ook zo op politieschets

Afbeelding


Fietsers hadden IMO een normale positie op de weg om
- voorrang te verlenen
- vervolgens zelf af te slaan

Nog des te meer als men gaat kijken naar de weggedeelten waar ze eigenlijk allemaal horen te rijden : de rijbaan (en die is amper de helft vd wegbreedte)
Het kruispunt is uiteraard groter dan de rijbaan volgens de rechtspraak.
(definitie in wegcode zelf is weinigzeggend voor praktische toepassing)


Zelfs als de fietsers louter juridisch-technisch al op het "vergrote" kruispunt stonden,
stonden ze nog altijd in een positie waar de autobestuurder gewoon niet hoort te komen bij afslaan;
waar ze perfect voorrang konden verlenen aan de autobestuurder;
waar de autobestuurder perfect gebruik kon maken van zijn voorrang van rechts, en met ruime bocht om hen heen kon rijden in overeenstemming met Art 19.3.5°


Ergo: voorrang van rechts is gerespecteerd, en geen oorzaak vh ongeval ....

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 dec 2019 14:02

Afbeelding

hoe het zou moeten geweest zijn
Inderdaad

Misschien zelfs nog wat verder door, alvorens af te slaan ...

Issued
Berichten: 1227

#11 , 26 dec 2019 14:36

Politieschets is er wel ene van luie Sjarel . Geen afmetingen van de rijbaan, geen ondergrond, tweede fietser niet afgemeten, geen aanduiding van zonnestand, rijbeweging fietser slecht aangeduid (slechts 1 pijl) , ...

Terug naar “Verkeersongevallen”