Tegen geparkeerde auto gereden

Lisa_W
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tegen geparkeerde auto gereden

#1 , 18 okt 2019 09:05

Hallo,

Dezemorgen ben ik bij het parkeren tegen een andere geparkeerde auto gereden.
Het is een parking van het station dus de eigenaar was niet in de buurt en ik heb ook geen idee wie dit is.

Ik heb een briefje achtergelaten om mijn excuses aan te bieden en met mijn nummerplaat en telefoonnummer er op.

Wat doe ik nu het best? Wacht ik tot de eigenaar contact op neemt of ga ik direct aangifte doen bij de politie? In het tweede geval, mag dit in het kantoor zijn waar ik woon of moet dit het kantoor zijn van de gemeente waar het ongeval plaats vond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 okt 2019 09:54

Doe asap melding op politieburo, waar dan ook, met alle nodige en / of beschikbare gegevens.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 18 okt 2019 10:28

en doe al melding bij uw verzekeraar

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2019 11:43

ik ben dat ooit eens tegengekomen op een parking. Tegen een auto gereden, ferme kras er in. Gebeld naar de politie met de nummerplaat. Een halve minuut later belde de politie al terug dat de eigenaar van de wagen een bedrijf was iets verderop in de straat. Bleek een verzekeringskantoor... ben daar dan binnen gestapt om die mensen te waarschuwen. Mijn aanrijdingsformulier is nog nooit zo proper ingevuld geweest :P

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 okt 2019 14:12

Doe asap melding op politieburo, waar dan ook, met alle nodige en / of beschikbare gegevens.
Daar krijg je géén gegevens van tegenpartij zonder dat je de facto een klacht tegen jezelf lanceert ...


Overheid foetert wel op vluchtmisdrijf, maar maakt het tezelfdertijd lastig om aan gegevens tegenpartij te geraken als die niet ter plaatse is.
Tegelijk komt ook de politie niet meer ter plaatse bij "zo'n onnozelheden" want geen tijd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 okt 2019 14:18

Wat doe ik nu het best? Wacht ik tot de eigenaar contact op neemt
Politie bellen
Verplicht ...

Maar die gaan doorgaans geen tijd hebben voor "zo'n prul"
of ga ik direct aangifte doen bij de politie? In het tweede geval, mag dit in het kantoor zijn waar ik woon of moet dit het kantoor zijn van de gemeente waar het ongeval plaats vond?
Kan je kiezen, dichtstbijzijnde of van de woonplaats

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /229-art52



Je verzekeringsagent kan tegenpartij ook opsporen via Motorwaarborgfonds



Je hebt hiermee eigenlijk al vluchtmisdrijf gepleegd ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2019 14:26

Onmiddellijk aangifte doen bij de politie, dan kan er geen sprake zijn van vluchtmisdrijf. Of het nu een "prul" is of niet. Je kan je best preventief indekken. Dus best gezond verstand gebruiken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 18 okt 2019 18:27

Op politiebureau wordt op zijn minst een melding aangemaakt - u zal zelf via uw verzekering verder moeten werken.
Is dus 'aangegeven' en geen vluchtmisdrijf meer.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 18 okt 2019 19:20

In principe is er reeds sprake van vluchtmisdrijf. U heeft echter het geluk dat de politie hier meestal niets aan zal doen en schappelijk zal zijn.
Best zo vlug mogelijk melding/aangifte doen dus.

Terug naar “Verkeersongevallen”