verkeersongeval

haciomurro
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkeersongeval

#1 , 06 sep 2019 14:01

hey ik heb een vraag ik was deze week angereden door een tram ik was aan de fietsen op de fietspad groene licht voor voetgangers wat vervolgd nu

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 sep 2019 17:21

hey ik heb een vraag ik was deze week angereden door een tram ik was aan de fietsen op de fietspad groene licht voor voetgangers wat vervolgd nu
Groen licht voor voetgangers telt uiteraard NIET voor bestuurders op een fietspad ...

Waar was het ergens ?


PS: je bericht was 2x gepost, ik heb er 1 van verwijderd

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 sep 2019 18:36

Heeft de tram niet altijd voorrang, ongeacht groen licht of niet?

Ik herinner mij dat vroeger op het Astridplein in A’pen de trams samen met de voetgangers groen licht kregen. De tram sloeg dan af en kruiste de voetgangers die op een zebrapad met een groen licht overstaken. Geregeld conflicten, maar de tram had voorrang ook al was er een groen licht (en zebrapad).

Verkeersrecht is geen specialiteit van mij, dus ik weet niet hoe dit zit.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 06 sep 2019 18:41

Heeft de tram niet altijd voorrang, ongeacht groen licht of niet?

Ik herinner mij dat vroeger op het Astridplein in A’pen de trams samen met de voetgangers groen licht kregen. De tram sloeg dan af en kruiste de voetgangers die op een zebrapad met een groen licht overstaken. Geregeld conflicten, maar de tram had voorrang ook al was er een groen licht (en zebrapad).

Verkeersrecht is geen specialiteit van mij, dus ik weet niet hoe dit zit.
meestal wel, maar er zijn paar uitzonderingen.

als een tram bijvoorbeeld juist vertrekt aan een halte ter hoogte van een kruispunt, de snelheid is nog laag en er komt een prioritair voertuig aan, dient de tram in theorie te stoppen voor het prioritair voertuig

in realiteit heb ik al ondervonden dat het gewoon kwestie van gezond boerenverstand te gebruiken

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 sep 2019 19:26

Heeft de tram niet altijd voorrang, ongeacht groen licht of niet?
Neen

Er zijn zelfs een hele rimram gevallen waarin de tram géén voorrang heeft.
Maar die staan niet in de wegcode , wel in:

Koninklijk besluit van 15 september 1976 houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar

Artikel 27

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 sep 2019 00:21

Fantastisch, bedankt!
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Verkeersongevallen”