Wielerwedstrijd met valpartij. Wielrenner komt terecht op voertuig geparkeerd op verhoogde strook naast de rijweg.

ecvcaute
Topic Starter
Berichten: 80

Wielerwedstrijd met valpartij. Wielrenner komt terecht op voertuig geparkeerd op verhoogde strook naast de rijweg.

#1 , 15 jul 2019 21:22

Dit weekend was er bij ons een wielerwedstrijd. Bij het passeren heeft er zich een valpartij voorgedaan bij mij voor de deur. Twee renners zijn afgevoerd met de ziekenwagen. Eén van de renners is bij zijn val terechtgekomen op de wagen van mijn zus. Hoe dat is gebeurd weten we niet. We zijn pas na het lawaai van de valpartij buiten gelopen. De wagen stond geparkeerd op de verhoogde berm naast de rijweg ( op de rijweg zelf gold immers een verkeersverbod wegens de wielerwedstrijd). Wij wonen buiten de bebouwde kom en het is niet duidelijk wat de hoedanigheid is van de verhoogde en met gravé bedekte strook van onveer 2 meter breed tussen onze woning en de straat (berm, stoep, trottoir ?). Tussen het asfalt van de straat en de verhoogde stoeprand ligt er een afvoergoot voor het regenwater van een 15-tal cm breed. De politie heeft de nodige vasstellingen gedaan. Maar kon zich niet uitspreken of er sprake was van verkeerd parkeren.
Mijn zus heeft het ongeval aangegeven bij haar verzekering omdat de achterkant van haar wagen geblutst is. De verzekering zegt dat dit een moeilijk geval is. In elk geval rechtbank. En afhankelijk van de verklaring van de tegenpartij mogelijks een geval van onopzettelijke slagen en verwondingen van de kant van mijn zus.
Mijn vraag: kan mijn zus aansprakelijk gesteld worden voor de schade van de wielrenner? Als zou blijken dat de wagen - hoewel hij niet op de rijweg stond - foutief geparkeerd was op de berm, kan de verzekering de kosten op mijn zus verhalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 jul 2019 12:56

Lijkt mij niet. Fout geparkeerd of niet, een wagen die geparkeerd staat is een voorzienbare hindernis.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 jul 2019 11:04

Dit weekend was er bij ons een wielerwedstrijd. Bij het passeren heeft er zich een valpartij voorgedaan bij mij voor de deur. Twee renners zijn afgevoerd met de ziekenwagen. Eén van de renners is bij zijn val terechtgekomen op de wagen van mijn zus. Hoe dat is gebeurd weten we niet.
Dat is al een goed ding dat de oorzaak niet rechtstreeks bij het geparkeerde voertuig ligt (ttz, er is niet gewoon tegenaan gereden)

De eigenlijk oorzaak ligt in de valpartij.
De auto is maar deels mee betrokken in de gevolgen - niets zegt dat de renner zonder tegen de auto te vallen, geen verwondingen zou opgelopen hebben ...

We zijn pas na het lawaai van de valpartij buiten gelopen. De wagen stond geparkeerd op de verhoogde berm naast de rijweg ( op de rijweg zelf gold immers een verkeersverbod wegens de wielerwedstrijd).
Verkeersverbod is er eender hoe doordat de wedstrijd passeert, maar wat met parkeerverbod ?

Wij wonen buiten de bebouwde kom en het is niet duidelijk wat de hoedanigheid is van de verhoogde en met gravé bedekte strook van onveer 2 meter breed tussen onze woning en de straat (berm, stoep, trottoir ?).
Adres of link naar streetview dan graag

Eventueel in persoonlijk bericht, als u dat niet zo openbaar wil doen.



Er zijn ook wielerreglementen die stellen dat een wedstrijd enkel op de rijbaan gereden mag worden.

De gemeentelijke toelating voor de wedstrijd kan ook dergelijke bepaling bevatten.
Vraag die toelating & bijhorende bepalingen alvast ASAP op dmv openbaarheid van bestuur.

De politie heeft de nodige vasstellingen gedaan. Maar kon zich niet uitspreken of er sprake was van verkeerd parkeren.
Dat zouden ze nochtans meteen moeten kunnen zien ...

Zijn er foto's van de verkeersborden, plaats auto , ... ?

Mijn zus heeft het ongeval aangegeven bij haar verzekering omdat de achterkant van haar wagen geblutst is. De verzekering zegt dat dit een moeilijk geval is. In elk geval rechtbank.
Een renner heeft eens een voetganger op een vluchtheuvel aangereden, dat heeft ook heel lang aangesleept (mogelijk nog steeds ...)

Mijn vraag: kan mijn zus aansprakelijk gesteld worden voor de schade van de wielrenner?
Het is me niet 100% duidelijk of het feit dat er een (wieler)wedstrijd was, ook langs hààr kant gevolgen heeft voor de toepassing van de verzekeringswet.
Ik verwacht dat eigenlijk niet (gevaarlijke stelling ... :wink: )

Het is en blijft een ongeval met een motorvoertuig
Normaal betaalt verzekering dan altijd de lichamelijke kosten van zwakke weggebruikers.
Dit staat volledig los van de strafrechterlijke afwikkeling, en de verzekeringspremie gaat er ook niet noodzakelijk door omhoog - tenzij ze idd een fout zou begaan hebben.
Zonder fout van harentwege, maakt dit dan wat haar betreft eigenlijk ook niet uit.


Zonder fout van harentwege, zal hààr schade vergoed moeten worden door de veroorzaker ...

Als zou blijken dat de wagen - hoewel hij niet op de rijweg stond - foutief geparkeerd was op de berm, kan de verzekering de kosten op mijn zus verhalen?
Als er parkeerverbod was op de rijbaan, gold dat normaal ook op de berm ... een parkeerverbod geldt immers op beide weggedeelten.

In dat geval kan uw zus vervolgd en veroordeeld worden voor haar aandeel in het ongeval.
Foutparkeren kàn immers mee oorzaak van een ongeval zijn.
Zijn meerdere vonnissen over ...

Verzekering kan dan ook aangesproken worden voor de materiele schade van de fietser.
Wat ook weer lastig kan zijn, want welke schade is er door de auto, en welke doordat de renner eender hoe ten val zou gekomen zijn.


Er is echter geen verhaalrecht van de verzekering op haar als bestuurder bij dergelijke fouten (dat is, indien ze idd een fout beging).

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 jul 2019 11:08

Lijkt mij niet. Fout geparkeerd of niet, een wagen die geparkeerd staat is een voorzienbare hindernis.
Er zijn meerdere veroordelingen van (bestuurders van) fout geparkeerde voertuigen voor hun aandeel in de totstandkoming van een ongeval.

Elke fout die mee bijdraagt aan een ongeval, kan bestraft worden.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2019 11:14

Lijkt mij niet. Fout geparkeerd of niet, een wagen die geparkeerd staat is een voorzienbare hindernis.
Sluit mij hierbij aan. uw zus haar wagen stond niet op de openbare weg. valpartij is gebeurd op de openbare weg. valt onder de verantwoodelijkheid van de organisator en de renners. bovendien dacht ik dat er een algemene regel in het wielrijden bestond dat renners niet mochten op de stoep of voetpaden mochten fietsen, op straffe van uitsluiting.
zou nogal straf zijn indien uw zus in fout zou zijn.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 17 jul 2019 16:37

Even kleine kantnotitie: of de auto daar nu stond of niet, als de renner viel, viel hij. en of dat nu op een wagen is of de grond. Pijn zou het alleszins gedaan hebben. Reed hij op het de bermstrook (die met gravel bedekt is?) dan is het helemaal helder: hij mag daar niet rijden. En probeer maar eens te fietsen op grove gravel. Vaneigens ga je onderuit.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 17 jul 2019 19:58

Openbare weg is het ganse gedeelte dat openbaar is dus tussen de private eigendommen. berm -trottoir -fietspad - rijbaan parkeerstrook trottoir tot voortuin allemaal openbare weg.

Politie gaat zich en mag zich niet uitspreken over ongeval.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 17 jul 2019 21:28

Politie gaat zich en mag zich niet uitspreken over ongeval.
helaas doen ze het tegenwoordig maar al te vaak, zeker de iets oudere garde :|

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 17 jul 2019 22:15

Helaas, gelukkig wilt u zeggen - politie heeft geen oordeel te vellen nog verklaringen af te leggen. Ze dienen enkel vaststellingen te doen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 17 jul 2019 23:53

Helaas, gelukkig wilt u zeggen - politie heeft geen oordeel te vellen nog verklaringen af te leggen. Ze dienen enkel vaststellingen te doen.
mja, kweet het, realiteit is vaak anders :|

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 19 jul 2019 11:01

Politie gaat zich en mag zich niet uitspreken over ongeval.
Zouden anders wél in staat moeten zijn om te kunnen zeggen of ergens al dan niet geparkeerd mag worden.
Ze verbaliseren daar immers op ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 19 jul 2019 11:12

Sluit mij hierbij aan. uw zus haar wagen stond niet op de openbare weg.
Dat is allesbehalve zeker.
valpartij is gebeurd op de openbare weg.
Die mogelijk niet meer openbaar is als er idd een verkeersverbod op geldt tgv een wedstrijd

Er zijn een paar mogelijkheden om een weg vrij te maken.
1 gewoon door het feit dat een wedstrijd passeert , conform wegcode
1 door alle verkeer op bepaalde wegen & tijdstip te verbieden dmv gemeentebesluit (cfr bij TdF het geval, maar kan ook bij een kermiskoers)

zou nogal straf zijn indien uw zus in fout zou zijn.
Als de auto er niet geparkeerd mocht staan, kan haar aansprakelijkheid wel een punt worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jul 2019 11:37

Openbare weg is het ganse gedeelte dat openbaar is dus tussen de private eigendommen. berm -trottoir -fietspad - rijbaan parkeerstrook trottoir tot voortuin allemaal openbare weg.

Politie gaat zich en mag zich niet uitspreken over ongeval.
Geen kritiek op uw reactie, maar nuchtere vaststelling.

Dus als mijn wagen op mijn oprit geparkeerd staat en er doet zich hetzelfde voor dan ben ik verantwoordelijk ??

Indien men al eens kermiskoersen en dergelijke meemaakt; komt men tot de vaststelling dat de politie en seingevers aankomende wagens, fietsers, brommers zich langs de kant te plaatsen, desnoods op voetpaden en dergelijke. Heb toch enorme vragen en bezwaren bij de inrichting van dergelijke wedstrijden.
Als een taverne een terras aan de voorkant heeft, en de renners rijden er op vallen en vernielen privatieve stukken; dan is de uitbater zogezegd verantwoordelijk ?

Zoals bij alle organisaties ( wedstrijden, festivals ... ) denken de organisatoren dat hun alles toegelaten en gepermiteerd is.
Tomorrowland Boom is gisteren gestart; kom maar eens kijken naar het grote aantal zware overtredingen ( die ongestraft blijven van hogerhand ).

Heb het zeer moeilijk met zulke regelingen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jul 2019 11:44

Sluit mij hierbij aan. uw zus haar wagen stond niet op de openbare weg.
Dat is allesbehalve zeker.
valpartij is gebeurd op de openbare weg.
Die mogelijk niet meer openbaar is als er idd een verkeersverbod op geldt tgv een wedstrijd

Er zijn een paar mogelijkheden om een weg vrij te maken.
1 gewoon door het feit dat een wedstrijd passeert , conform wegcode
1 door alle verkeer op bepaalde wegen & tijdstip te verbieden dmv gemeentebesluit (cfr bij TdF het geval, maar kan ook bij een kermiskoers)

zou nogal straf zijn indien uw zus in fout zou zijn.
Als de auto er niet geparkeerd mocht staan, kan haar aansprakelijkheid wel een punt worden
Inzuma, bij wielerwedstrijden wordt ofwel een algemeen parkeerverbod in de straat afgekondigd, of wordt de straat afgesloten voor doorgaand verkeer.
Hieraan hoeft de burger zich te houden.
Alle andere wettelijke bepalingen blijven dezelfde. Organisatoren van wedstrijden hebben zich te houden aan de verkeersregels en wettelijke voorschriften.
Zij hebben geen carte blanche of vrijgeleide voor wild west toestanden ( zoals zo dikwijls ).


En indien haar wagen daar niet mocht geparkeerd staan; de politie en seingevers verplichten de mensen dikwijls om dat te doen om de baan vrij te houden.
Zij kan haar wagen toch niet in de gang zetten ( bij André Van Duyn kan een paard dat wel ).

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 19 jul 2019 13:26

Tot voortuin...deze is privaat.
Private eigendommen mogen niet gebruikt worden. Als men daar geparkeerd staat is men niet onderworpen aan de wegcode en verkeersregels.
We hebben het niet over voor het publiek openbare plaatsen ook al zijn die privé. Een van de eerste arresten ging over Priba 2000 in B.
En inderdaad gemeente kan elk gebruik van openbaar weg dus van privaat tot privaat domein verbieden

Terug naar “Verkeersongevallen”