Fietser aangereden door tractor / weigert aanrijdingsformulier te tekenen

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Fietser aangereden door tractor / weigert aanrijdingsformulier te tekenen

#1 , 24 feb 2020 20:21

Dag forumlezers

De situatie is als volgt:
Eind augustus was ik aan het fietsen met mijn koersfiets op een dubbel fietspad (zie blauwe pijl op de foto’s). Vervolgens kwam er een tractor in volle vaart van mijn linkse kant – die zowel het stopbord als stoplijn negeert - en meteen rechts opdraait (zie rode pijl op de foto’s). Ik zag dit gelukkig aankomen en kon zo naar rechts – op het aankomende rijvak – uitwijken. Ik reed met de koersfiets, dus zomaar even stoppen was geen mogelijkheid. Zoveel mogelijk remmen en uitwijken was mijn enige optie leek het. Toch heeft de tractor mij geraakt met zijn voorwielen en ben ik net niet ten val gekomen. Gelukkig kwam er niemand van de tegenovergestelde richting. Zo geschiede en we stopten beiden om de schade op te meten. De tractor had niets. Mijn fiets had in eerste instantie geen grote schade als we keken, uitgezonderd me achterwiel die wat geplooid was.

De man had geen aanrijdingsformulier mee en we hebben de papieren niet ingevuld omdat hij vlug verder moest. Hij gaf meteen toe dat hij in fout was. Er heeft niemand het ongeval op zich gezien. Er is wel iemand bij ons beiden komen kijken of alles OK was. Ik mocht een foto nemen van zijn paspoort, zijn nummerplaat opschrijven en hij gaf ook zijn correcte GSM nummer aan me. ‘Bel me vanavond en dan spreken we af om dit op te lossen met de juiste papieren”. Ik had vertrouwen in de goedheid van de mens en de goede afloop hiervan. Ik ben naar huis gereden en heb meteen een bestek laten opmaken bij de fietsmaker (waar mijn fiets tot nu nog altijd is). Toen kwam het aan het licht dat mijn carbon fietsframe een scheurtje heeft van de inslag (= en dus ook kapot is). Totaalsom van het bestek kwam op 1.900 euro.

Ik heb dan fysiek met hem afgesproken. Echter toen begonnen de problemen doordat hij het aanrijdingsformulier niet wou tekenen omdat hij ‘sowieso de pineut ging zijn’ volgens zijn verzekering. ‘Niet tekenen’ was hun antwoord. Wat hij dus ook niet gedaan heeft. Volgens wat ik ervan vernomen heb zat hij met een franchise en was hijzelf persoonlijk verantwoordelijk tot een bedrag van 3.000 euro en doet hij daarom ook zo moeilijk.

Ik was op dat moment een klein jaar verhuisd van bij mijn ouders. Mijn bank (waar ik met al mijn rekeningen, verzekering… zit) heeft nooit gesproken van rechtsbijstand en familiale verzekering en was ook nooit afgesloten. Waar ik wel van uitging. Kortom: ik had op dat moment geen familiale verzekering en rechtsbijstand en kon hen dus niet aanspreken om me te helpen. Enkel klacht indienen via de politie was blijkbaar de enige mogelijkheid. Deze verzekeringen zijn niet verplicht, dus hun fout is het niet. Maar mij even herinneren ging wel leuker geweest zijn.

Ik heb dan officieel klacht ingediend bij de politie. Zij hebben mij verhoord en later heeft de politie hem dan ook verhoord. Hij was op dat moment loonwerker en reed voor bedrijf X. De bedrijfsleider van bedrijf X heeft (volgens dat ik vernomen heb van de politie) ook een verklaring moeten gaan afleggen.
Begin deze maand heb ik een brief ontvangen van het Openbaar Ministerie – Parket Procureur des Konings met als vermelding : “ Motief: voorrang aan de burgerlijke afhandeling.”
Voor zover ik hier al gelezen heb op het forum, komt het erop neer dat het OM zegt dat de verzekeringen het onderling moeten regelen – toch? Maar dit is wel moeilijk daar ik geen verzekering heb om in discussie te gaan met zijn verzekering. Dat ik geen BA en rechtsbijstand heb was bovendien heel duidelijk vermeld in mijn verklaring. Wie of wat zijn verzekeraar is weet ik momenteel ook nog niet.

Ik heb vorige week een brief verstuurd naar het parket om een kopie van het dossier - tegen betaling - te bekomen. Ik wacht nu voorlopig op hun antwoord.

Ondertussen weet ik dat ik 2 flaters heb begaan met de politie er niet bij te halen en geen BA en Rechtsbijstand te hebben.

- Dus nu is mijn vraag wat ik van volgende stappen kan zetten om hier toch nog kans te maken op mijn geleden schade (1.900 euro volgens het opgestelde bestek).
- En daarnaast, lijkt het dat ik in deze zaak mijn gelijk zou kunnen halen? Wetende dat ikzelf niet ten val ben gekomen (met enorm veel acrobatische kunst recht gebleven eigenlijk), mijn fietskader niet volledig geplooid of iets is, maar wel een scheurtje heeft van de inslag en een krom wiel.. Als ik ten val was gekomen ging het misschien allemaal makkelijker geweest zijn...

Gelieve bij het aangeven van mijn mogelijkheden ook concreet te zijn in welke acties te nemen en welke kosten dit met zich kan meebrengen aub. Ik heb geen kennis van kosten van een advocaat, maar als deze kosten hoger oplopen dan 1.900 euro is dit ook geen goede zet uiteraard...
‘Je kan in beroep gaan’ bv. Hoe of wat ik dat dan moet doen is mij bijvoorbeeld totaal onduidelijk.
'Je kan zelf zijn verzekering aanschrijven'....

Alvast bedankt voor de hulp!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door grundig op 24 feb 2020 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 24 feb 2020 20:31

Om heel eerlijk te zijn, als die man niet wil meewerken ("welk ongeval?") staat u zeer zwak. Ik denk dat een dure les het beste is dat u er uit kan krijgen.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2020 20:36

Om heel eerlijk te zijn, als die man niet wil meewerken ("welk ongeval?") staat u zeer zwak. Ik denk dat een dure les het beste is dat u er uit kan krijgen.
- Ik heb echter wel een getuige die ons - na het ongeval wel - bezig gezien heeft met het uitwisselen van gegevens en dergelijke. Deze persoon heb ik later nog opgebeld en deze zou dit gerust ook willen getuigen dat hij ons bezig gezien heeft.
- De man die mij aangereden heeft met zijn tractor, heeft daarnaast ook al naar mijn fietsenmaker geweest om de fiets te bekijken.

Ik weet niet in hoeverre dit zou kunnen helpen moest hij effectief zeggen "Ik heb je nooit aangereden"...

Maar ik neem aan dat ik zijn volledige verklaring en gegevens van zijn verzekering wel zal terugvinden in het dossier dat ik nu tegen betaling opvraag?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 feb 2020 23:13

Dat er een ongeval geweest is, ga je vermoedelijk wel aangetoond krijgen.
Schade aan frame gaat lastiger worden ..

Eind augustus was ik aan het fietsen met mijn koersfiets op een dubbel fietspad (zie blauwe pijl op de foto’s).
Die pijlen betekenen niets
Fietspad dient in "tegenrichting" gesignaleerd te zijn met borden D7 (zoals er voorbij kruispunt 1 staat) vanaf vorige kruispunt (ttz "onder" de foto).
Hopelijk is dat zo, want op kruispunt ontbreekt zo te zien noodzakelijke signalisatie ...

Vervolgens kwam er een tractor in volle vaart van mijn linkse kant – die zowel het stopbord als stoplijn negeert
Moest dus voorrang verlenen

Weggebruikers die geen voorrang verlenen vervolgen, is totaal geen prioriteit bij de parketten ...

De man had geen aanrijdingsformulier mee en we hebben de papieren niet ingevuld omdat hij vlug verder moest.
En wat hebben we geleerd :

Bij schade, of zelfs maar vermoeden dat er verborgen schade is) :
OF aanrijdingsformulier , EAF
Of je schrijft de belangrijkste info die op EAF staat, namen etc en hoe ongeval gebeurde, zelf op een papier en tekent beiden
OF politie (en dan duurt het nog veel langer)

Geen tijd ?
Pech ... Moet maar beter uitkijken dan.


Ik ben naar huis gereden
Met geplooid wiel ?
Kan zelfs nog tegen u gebruikt worden.
"Frame is mogelijk gescheurd door ondanks kaduuk wiel toch verder te rijden, ipv door ongeval zelf."
"Misschien is betrokkene nadien nog gevallen"
"Frame was mogelijk al gescheurd door een eerdere val"
en heb meteen een bestek laten opmaken bij de fietsmaker (waar mijn fiets tot nu nog altijd is). Toen kwam het aan het licht dat mijn carbon fietsframe een scheurtje heeft van de inslag (= en dus ook kapot is). Totaalsom van het bestek kwam op 1.900 euro.
Zie ook boven

Hoe gaat u nog bewijzen dat de scheur een gevolg is van het ongeval.
Schade is niet vastgesteld ter plaatse (dat geplooid wiel heeft de getuige en/of tractorbestuurder waarschijnlijk wel gezien)
U bent verder gereden
Voor zover ik hier al gelezen heb op het forum, komt het erop neer dat het OM zegt dat de verzekeringen het onderling moeten regelen – toch?
Dat u het burgerlijk moet afhandelen
Dus ofwel onderling, ofwel voor de burgerlijke rechtbank.

Rechtsbijstandsverzekering kan eventueel de advocaatkosten betalen;
Advocaat vertegenwoordigt u;
Maar U bent het die een rechtszaak aanspant tegen de partij die u schade berokkend heeft.
(Die kan dan op haar beurt vertegenwoordigd zijn door een advocaat, die mogelijk door rechtsbijstand betaald wordt ...)


Ondertussen weet ik dat ik 2 flaters heb begaan met de politie er niet bij te halen en geen BA en Rechtsbijstand te hebben.
Ja ...

Er zijn polissen die je dekken als eender welke weggebruiker (naast verplichte polissen voor motorvoertuigen) en waar je rechtsbijstand bij kan hebben.
Gaan verder dan een BA-verzekering die door jou toegebrachte schade zal vergoeden
Aanrader ...

- Dus nu is mijn vraag wat ik van volgende stappen kan zetten om hier toch nog kans te maken op mijn geleden schade (1.900 euro volgens het opgestelde bestek).
'Je kan zelf zijn verzekering aanschrijven'....
Je schrijft de betrokkene aan ... aangetekend uiteraard.
In principe heb je met zijn verzekering niets te zien.
Waarschijnlijk gaat het antwoord wel van daar komen, en hetzelfde zijn als wat je al hebt

Als dat geen effect heeft, is de rechtbank de volgende stap.

Bij burgerlijke rechtbank zaak aanhangig maken
Kost u het rolrecht om te beginnen

Advocaat moet niet, maar als u juridisch "de weg" niet weet, wordt dat moeilijk zonder.

- En daarnaast, lijkt het dat ik in deze zaak mijn gelijk zou kunnen halen?
Probleem is aantonen dat de frame-schade het gevolg is van de aanrijding.
U ziet dat zo, maar dat achteraf bewijzen is een ander paar mouwen.

Geplooid wiel was te zien
Frame ... niet

Als ik ten val was gekomen ging het misschien allemaal makkelijker geweest zijn...
Bij ongeval met tractor kan de schadevergoeding dan mogelijk postuum toegekend worden ...

Gelieve bij het aangeven van mijn mogelijkheden ook concreet te zijn in welke acties te nemen en welke kosten dit met zich kan meebrengen aub. Ik heb geen kennis van kosten van een advocaat, maar als deze kosten hoger oplopen dan 1.900 euro is dit ook geen goede zet uiteraard...
Er gaat weinig nodig zijn om de kosten tot en voorbij dat bedrag te laten oplopen.
Advocaten moeten ook BTW aanrekenen intussen, dus dat betaalt u ook extra ...
Burgerlijke geschillen slepen vaak eindeloos lang aan.

Een deel krijgt u terug als u de zaak wint, via de rechtsplegingsvergoeding
Maar die vergoeding denkt maar een (klein) deel van de kosten ...


Je kan een eerste juridisch advies inwinnen bij een advocaat die verkeersrecht doet, en zijn inschatting vragen - zowel naar juridische haalbaarheid van een zaak, als naar schatting van de bijhorende kosten.
Dit eerste advies is doorgaans aan een redelijke prijs.

‘Je kan in beroep gaan’ bv. Hoe of wat ik dat dan moet doen is mij bijvoorbeeld totaal onduidelijk.
Om in beroep te gaan, dient er eerst een vonnis te zijn dat jou in het ongelijk stelt.
Daartegen kan je in beroep gaan.

Of tegenpartij kan in beroep gaan, als zij de rechtszaak in "eerste aanleg" verliest.
Daarmee lopen ook jouw kosten verder op...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 feb 2020 11:37

Ik mocht een foto nemen van zijn paspoort,
En waarom nam je geen foto's van de fiets en tractor onmiddellijk na het ongeval, voordat de voertuigen verplaats werden?
Je beticht de landbouwer ervan geen aanrijdingsformulier bij te hebben. Er waar was dat van u? Moeten fietser dat dan niet hebben en tractoren wel?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 feb 2020 16:58

Dat geplooid wiel vergoed krijgen, zit er misschien nog wel in. Je hoeft zelf geen verzekering te hebben om de verzekering van de tegenpartij aan te spreken. Vraag polisnummer en verzekeringsmaatschappij op van de bestuurder (moest je deze info nog niet hebben) en contacteer die firma persoonlijk en vraag hoe je uw schade kan aangeven bij hen.

Maar de grootste kost lijkt me dat scheurtje te zijn. Hoe ga je in godsnaam bewijzen dat dit er nog niet was en dat dit het gevolg is van de aanrijding? Lijkt me zo goed als onmogelijk te bewijzen. Aangezien je het scheurtje zelf niet opgemerkt had op het moment zelf, is het best mogelijk dat dit scheurtje voordien al aanwezig was? Zelfs moest je wel een verzekering hebben of rechtsbijstand, lijkt me dat een moeilijke zaak, eerlijk gezegd.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 feb 2020 17:19

En waarom nam je geen foto's van de fiets en tractor onmiddellijk na het ongeval, voordat de voertuigen verplaats werden?
Dat was idd handig geweest.

Of daar het scheurtje op te zien zou zijn, als bewijs vd schade, is ook maar de vraag

Je beticht de landbouwer ervan geen aanrijdingsformulier bij te hebben. Er waar was dat van u? Moeten fietser dat dan niet hebben en tractoren wel?
Een EAF is voor geen enkele weggebruiker een verplicht boorddocument

Niemand moet dat bij hebben

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 feb 2020 22:05

Of daar het scheurtje op te zien zou zijn, als bewijs vd schade, is ook maar de vraag
En zelfs als dat scheurtje te zien is op de foto: bewijs maar eens dat dit er voordien niet zat. Dan zou je al een foto van de fiets moeten hebben van voor het ongeval, waar het scheurtje duidelijk niet aanwezig is.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

delicaat
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 feb 2020 22:35

Of daar het scheurtje op te zien zou zijn, als bewijs vd schade, is ook maar de vraag
En zelfs als dat scheurtje te zien is op de foto: bewijs maar eens dat dit er voordien niet zat. Dan zou je al een foto van de fiets moeten hebben van voor het ongeval, waar het scheurtje duidelijk niet aanwezig is.
Foto van welke dag voor het ongeval?
Misschien had de fiets al een scheurtje van bij de geboorte.
Moest het op een foto genomen direct na ongeval te zien zijn geweest dan was het op zijn minst een
begin van bewijs.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 26 feb 2020 11:36

Ik denk dat u de afweging moet maken of u er een principekwestie van wil maken of niet en zo ja, of u in staat bent om de kosten te dragen.

1900 EUR is peanuts als u een advocaat moet inschakelen. Als de rechtbank u in eerste aanleg in het gelijk stelt, maar de tegenpartij gaat in beroep, dan kunnen de kosten snel oplopen tot boven de 10.000 EUR.
"sowieso" schrijf je zo.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 feb 2020 22:11

Dat geplooid wiel vergoed krijgen, zit er misschien nog wel in. Je hoeft zelf geen verzekering te hebben om de verzekering van de tegenpartij aan te spreken. Vraag polisnummer en verzekeringsmaatschappij op van de bestuurder (moest je deze info nog niet hebben) en contacteer die firma persoonlijk en vraag hoe je uw schade kan aangeven bij hen.

Maar de grootste kost lijkt me dat scheurtje te zijn. Hoe ga je in godsnaam bewijzen dat dit er nog niet was en dat dit het gevolg is van de aanrijding? Lijkt me zo goed als onmogelijk te bewijzen. Aangezien je het scheurtje zelf niet opgemerkt had op het moment zelf, is het best mogelijk dat dit scheurtje voordien al aanwezig was? Zelfs moest je wel een verzekering hebben of rechtsbijstand, lijkt me dat een moeilijke zaak, eerlijk gezegd.
Het opvragen van polisnummer en dergelijke zal nu inderdaad mijn volgende stap zijn. Maar het zou mij ten zeerste verbazen moest hij me dit mede delen.
De man die mij effectief aanreed met de tractor, is de vader van de bedrijfsleider (=eigenaar van de tractor) waarvoor hij reed. Ik ga hier niemand persoonlijk betichten, maar van omstaanders in hun streek (waar ik overigens familie wonen heb), zijn ze al vaker vernoemd als sjoemelaars en huichelaars in andere zaken. Welke stappen kunnen er genomen worden als ze dit niet meedelen aan mij?
Een kopie van het dossier komt eerstdaags bij mij terecht, dus ik hoop nu vooral dat deze gegevens daar in vermeld staan...

Mijn fietsenmaker kan bevestigen dat ik mijn fiets 6-maandelijks bij hem binnen doe en altijd volledige controle krijgt op scheurtjes en al de rest. Moest het er al eerder ingezeten hebben, was er al veel kans dat hij het had gezien. Hij zei me zelf ook dat de plaats waarop het scheurtje is, dit in principe niet van een eerdere val kan zijn. Soit, in hoeverre dit genoeg als bewijslast zou kunnen dienen...

bedankt voor je antwoord.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 feb 2020 22:15

Ik denk dat u de afweging moet maken of u er een principekwestie van wil maken of niet en zo ja, of u in staat bent om de kosten te dragen.

1900 EUR is peanuts als u een advocaat moet inschakelen. Als de rechtbank u in eerste aanleg in het gelijk stelt, maar de tegenpartij gaat in beroep, dan kunnen de kosten snel oplopen tot boven de 10.000 EUR.
Ik wil enkel aanspraak maken op hetgene die mij toekomt. Zeker wanneer hij met een grote mond tegen zowel mezelf, als tegen de getuige na het ongeval zelf, als tegen mijn fietsenmaker, als tegen mijn neef die bij hem werkt dat hij volledig in fout is en zijn verantwoordelijkheid gaat opnemen. Eens puntje bij paaltje komt is het dan volledig anders.

Van die kosten verschiet ik alvast. Bedankt om me daar wat inzage in te geven in hoeverre ik het kan drijven.

bedankt voor je antwoord.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 feb 2020 22:18

....
Daarmee lopen ook jouw kosten verder op...
Bedankt voor je uitvoerige antwoord op elke vraag. Maakt al veel dingen duidelijker.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 feb 2020 22:24

Ik mocht een foto nemen van zijn paspoort,
En waarom nam je geen foto's van de fiets en tractor onmiddellijk na het ongeval, voordat de voertuigen verplaats werden?
Je beticht de landbouwer ervan geen aanrijdingsformulier bij te hebben. Er waar was dat van u? Moeten fietser dat dan niet hebben en tractoren wel?
Uit de toon van uw zinsbouw kan ik halen dat u insinueert dat ik daar geen foto's heb van genomen. U bent beter op de hoogte dan ikzelf dan?

Daarnaast, ik vermeld - voor alle duidelijkheid van mijn relaas - dat hij geen aanrijdingsformulier bij zich had. Ik beschuldig hem daar niet van dat hij dat moest bij zich hebben. Het is niet verplicht, maar het is wel eerder uitzonderlijk dat iemand met een tractor/auto dit niet bij zich heeft dan wel bij zich heeft. In dit geval had hij het dus niet bij hem. Niets meer, niets min.

Maar alvast bedankt voor uw waardevolle bijdrage...

Terug naar “Verkeersongevallen”