huis van mijn vriend

tine82
Topic Starter
Berichten: 4

huis van mijn vriend

#1 , 15 dec 2011 22:59

mijn vriend en ik gaan deze zomer in het huis van zijn grootmoeder wonen. Zijn grootvader is reeds overleden.
Ik kom uit een arbeidersgezin en mijn vriend komt uit een heel rijke familie.
De bedoeling was dat ik mijn huis ging verkopen en de winst daar van in het huis ging steken en de rest van mijn lenig ging overzetten op het nieuwe huis.
Dit zou zo'n 1/3 van de waarde van het nieuwe huis zijn.
Mijn huis houden en verhuren is geen optie, er zijn te veel kosten aan.
Nu heeft mijn schoonmoeder geregeld dat het huis op haar naam en die van mijn vriend komt. In 20103 zou dit dan volledig op mijn vriend komen via schenking.
Resultaat: ik sta volledig buitenspel.
Wij zijn niet wettelijk samenwonend maar hebben wel een zoontje samen.
Mijn schoonmoeder beweerd dat ik met niks moet inzitten, moest er iets met mijn vriend gebeuren zou ik volgens de wet vruchtgebruik hebben tot ik sterf als ik kan aantonen dat wij langer dan drie jaar samenwonen, zelf zonder contract.
Ik geloof daar niks van. Op internet vind ik dit inderdaad terug, maar alleen als je wettelijk samenwonend bent, dus niet in ons geval...
Ik denk er aan om mijn huis te verkopen en een beter huis te kopen om vervolgens te verhuren, maar dat is niet zo makkelijk omdat ik geen grotere lening kan krijgen bij de bank.
Ik weet echt niet wat ik moet doen en vraag me af of dat wel waar is wat zij zegt of als zij gewoon profiteert van mijn onwetendheid en onmacht.
Geld is macht, zeggen ze, wel dat is weeral eens bewezen...
Ik vind echt dat ze een mes in mijn rug heeft gestoken met dit zo te doen. Maar zij vindt dat ik dan nog eens dank u wel moet zeggen ook!
Ze zegt wel moest er ooit iets gebeuren met mijn vriend zij wel voor me zou zorgen... Maar dan moet ik haar maar op haar woord geloven. Trouwens dat wil ik niet!!!!!!!!!!!! Want dat zou betekenen dat ze mij en mijn zoon voor de rest van haar leven in haar macht heeft en ze weet dat veel te goed uit te buiten!
Ik zit hier echt van in de put...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 dec 2011 09:57

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Dit zou zo'n 1/3 van de waarde van het nieuwe huis zijn.’

Indien uw investering in het nieuwe huis 1/3 bedraagt EIS dan als conditio sine qua non (voorwaarde zonder dewelke niet) dat zulks ook beschreven wordt in een notariële akte.

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...Art.745octies.§ 1. De langstlevende WETTELIJK samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...”(B.W.).

‘Wij zijn niet wettelijk samenwonend maar hebben wel een zoontje samen’

Als FEITELIJK samenwonende erft u NIETS van uw partner.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tine82
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 dec 2011 15:34

dus zoals ik dacht...mijn schoonmoeder maakt mij blaasjes wijs...
pfff, ze doet er alles aan dat ik niks in het nieuwe huis kan inbrengen dus zal ik best toch maar kijken om een nieuw huis te kopen.
Hopelijk krijg ik dan wel een nieuwe lening die hoger is dan de mijne nu.
Iedereen zegt me dat ik me geen zorgen moet maken en dat mijn schoonmoeder nooit bewust een mes in mijn rug zou steken, maar dit bewijst weer maar eens dat mijn gevoel juist was.
Ze doet haar voor of ze doe goedheid zelve is maar ik weet wel beter...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38712

#4 , 17 dec 2011 16:31

Ofwel weet ze het niet goed en is het weer iets dan 'men' tegen haar gezegd heeft.
Als is goed lees ... grootmoeder leeft nog is dus voor 1/2 eigenaar ( of huis zou alleen van de man moeten geweest zijn - en ook afhangend van huwelijkscontract)
Als grootmoeder daar nu nog inwoont ( gezinswoning) heeft zij 1/2 eigendom en de rest in vruchtgebruik.
De kinderen zijn naakte eigenaar. Als de schoonmoeder enig kind is is ze dus naakte eigenaar voor 1/2 van het huis.
zaak kan ingewikkelder worden als schoonvader het kind zou zijn ( dan speelt huwelijkscontract ook weer mee)
Raadpleeg zelf eens een notaris met de juiste gegevens.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 17 dec 2011 18:32

Ik zou je ook aanraden niets te investeren in dat huis ... kans is groot dat je idd in 't zak gezet wordt.

Probeer je huis te verkopen en zet desnoods het geld eerst even aan de kant als je bedenktijd nodig hebt of op je gemakt wilt uitkijken voor iets anders en een nieuwe lening.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

tine82
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 19 dec 2011 21:03

ja maar als ik niet onmiddelijk iets nieuws koop dan kan ik mijn lening niet overzetten.
Dan zal ik nooit meer een lening aan 4% krijgen + dan kan ik het schrijven ook niet laten overzetten...

JANPIETER
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#7 , 21 dec 2011 19:58

Mijn tip...verkoop je huis met veel werk aan, das niets als miserie, never ending story...ten tweede steek geen centiem in een een huis dat niet van U is want dt geld ben je gewoon kwijt...het verdampt gewoon door het feit dat je gedurende een bepaalde tijd in dat huis hebt mogen wonen en dus uw inbreng wordt afgewogen tegen het genot dat je had om daar te wonen...1-1=0...of bijna nul...ten derde beleg je geld zo veilig mogelijk en NOOIT op een gemeenschappelijke rekening!

tine82
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 21 dec 2011 21:49

dat was ik ook niet van plan. en mijn huis verkopen dat doe ik zeker, maar hoe kan ik mijn geld goed beleggen?

Terug naar “Europees / Internationaal recht”