Turkse nationaliteit

Student21
Topic Starter
Berichten: 2

Turkse nationaliteit

#1 , 04 dec 2011 00:48

Hallo iedereen

Ik heb hier een vraagje i.v.m mijn nationaliteit. Mijn ouders hebben mij zowel de Nederlandse als Turkse nationaliteit gegeven bij mijn geboorte (moeder is Nederlandse, vader is Turks), nu zou ik heel graag van deze Turkse nationaliteit af willen, zeker omwille van de absurde dienstplicht ze daar hebben.
Ik woon trouwens al meer dan 10 jaar in Belgie dus zou er ook gewoon hier vanaf kunnen moeten geraken.

Iemand die weet hoe ik dit het beste kan aanpakken ?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 dec 2011 07:57

Dit kan helpen:

http://www.belgium.be/nl/familie/identi ... onaliteit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Contactgegevens onderaan de pagina.

WP002
Berichten: 1480

#3 , 05 dec 2011 19:53

Helahola pas op! Uw moeder is geen Belgische maar Nederlandse, dus het kan zijn dat niet het Belgische maar het Nederlandse recht op u van toepassing is.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 06 dec 2011 00:44

http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 06 dec 2011 17:06

Ik zou eerder denken dat men bij een Turks consulaat of zo moet zijn om zijn turkse nationaliteit te verwijderen. Me dunkt kan noch België noch Nederland daar in tussenkomen.

Vandaag nog schreef BDW daar een column over in DS :
http://www.n-va.be/nieuws/opinie/de-band-met-het-land" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 06 dec 2011 17:18

Ik dacht dat Turken - net als Marokkanen - altijd hun nationaliteit behouden, geen afstand kunnen doen van hun dubbele nationaliteit.

Franciscus
Berichten: 38712

#7 , 06 dec 2011 19:51

Idd problemen en bij afzien van nationaliteit zien ze ook af van hun erfenis.
Los van het feit dat ze bij een tussenlanding in Turkije van het vliegtuig gehaald worden.
Een van mijn medewerkers 3de generatie ouders al Belg en hij ook gaat naar Marokko op vakantie. Heeft daar geen familie meer.
Kon wel binnen met Belgische I.K. maar buiten moest hij een Marokkaans document voorleggen. Werd blijkbaar niet aanvaard.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 06 dec 2011 23:37

Ik citeer "De Volkskrant" :

Kun je zomaar je Turkse nationaliteit opzeggen?
Van onze redactie − 10/03/11, 15:58
Petra Kouwenberg na haar installatie als statenlid © anp

AMSTERDAM - Eerder vandaag raakte het Gelderse Statenlid van de PVV Petra Kouwenberg in opspraak, toen bleek dat zij naast de Nederlandse ook de Turkse nationaliteit bezat. PVV-leider Geert Wilders gaat er vanuit dat de dubbele nationaliteit van het Gelders Statenlid Petra Kouwenberg snel is aangepast. Maar kan dat zomaar?
Ja, zegt een woordvoerder van het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT). Iemand kan gemakkelijk afstand doen van zijn of haar Turkse nationaliteit. Die persoon moet zich dan melden bij het consulaat - niet bij de ambassade.

Verklaring
De persoon in kwestie moet dan een verklaring afleggen bij het consulaat dat hij of zij de Turkse nationaliteit wil opgeven. Ook moet iemand nog een tweede nationaliteit hebben, omdat hij of zij anders geen enkele nationaliteit meer heeft.

Dat gaat overigens niet bij elke nationaliteit zo gemakkelijk. Er zijn landen - waaronder Marokko - die het opgeven van de nationaliteit niet toestaan.

Maar dat geldt dus niet voor Turkije. Morgen zal Kouwenberg dan ook de Turkse ambassade bezoeken om haar nationaliteit op te zeggen, zei Wilders eerder vandaag.

Als ze in plaats van naar de ambassade naar het consulaat gaat, is er inderdaad geen probleem.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Europees / Internationaal recht”