Gezinshereniging : Bijlage 19ter

Iroquois
Topic Starter
Berichten: 23

Gezinshereniging : Bijlage 19ter

#1 , 07 aug 2019 17:11

Hallo
Ik ben vorige week getrouwd in België met een niet-EU burger.
We hebben de ganse procedure achter de rug (oa onderzoek naar schijnhuwelijk door het parket) met een positief gevolg.
Volgende week doen we de aanvraag 'gezinshereniging'.
We voldoen aan alle eisen (huwelijk, woonst, inkomenseis ...) dus we verwachten daar geen problemen.
Onze vragen :
1/ gaat DVZ een nieuw onderzoek instellen of is het vorige onderzoek geleid door het parket voldoende ?
2/ krijgt mijn man onmiddellijk zijn oranje kaart ? Of krijgt hij enkel zijn 19ter bij aanvraag en moet er opnieuw een woonstcontrole gebeuren en dan pas de oranje kaart ?
3/ indien enkel de 19ter (zonder oranje kaart) : mag hij in tussentijd starten met werken ?
Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 07 aug 2019 18:24

1/ gaat DVZ een nieuw onderzoek instellen of is het vorige onderzoek geleid door het parket voldoende ?
2/ krijgt mijn man onmiddellijk zijn oranje kaart ? Of krijgt hij enkel zijn 19ter bij aanvraag en moet er opnieuw een woonstcontrole gebeuren en dan pas de oranje kaart ?
3/ indien enkel de 19ter (zonder oranje kaart) : mag hij in tussentijd starten met werken.
Die doen ook een onderzoek, echter specifiek of die voorwaarden voor gezinshereniging voldaan zijn. Jouw man krijgt een tijdelijke identiteitskaart, soms het totaal verouderde groene papieren model met gelijmde foto dat Belgen ook hadden tot in de jaren 80. Jouw man mag onmiddellijk werken. Woonstcontrole gebeurt op het moment hij zichzelf bij de gemeente inschrijft op dat adres, gewoonlijk hetzelfde moment als je een dossier gezinshereniging indient, alhoewel dat laatste ook later kan. Na 6 maanden krijgt hij een F kaart, qua vorm identiek met de reguliere identiteitskaarten. De DVZ geeft altijd een afkeuring nooit een goedkeuring maw je moet altijd die 6 maanden afwachten. Hoor je niets van de DVZ binnen die 6 maanden dan is alles dus OK en ga je naar de gemeente.
Laatst gewijzigd door CityBird op 07 aug 2019 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2019 18:28

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Iroquois
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 08 aug 2019 12:17

Ik ken de tijdslijn voor de Fkaart.
Maar ik krijg contradictorische info over de bijlage 19ter.
Bij aanvraag van gezinshereniging krijgt hij onmiddellijk de bijlage 19ter, maar nog niet de oranje kaart (immatriculatie). Dit is pas na de woonstcontrole.
Kan hij al werken in de periode tussen de bijlage 19ter en de oranje kaart ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2019 13:53

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Iroquois
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 08 aug 2019 17:08

Dank Marcus Aurelius.

Jouw link brengt duidelijkheid (zie hieronder)

Familieleden van Belgen en Unieburgers kunnen voortaan werken van zodra zij een bijlage 19ter hebben. Zij moeten dus niet langer in het bezit zijn van een attest van immatriculatie om te mogen werken. Dit geldt niet voor de zogenaamde ‘andere familieleden van Unieburgers’ (zie verder)

Terug naar “Europees / Internationaal recht”