Belastingen Zelfstandige Duitsland vs Belgie

Anna Sofia P
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Belastingen Zelfstandige Duitsland vs Belgie

#1 , 22 mar 2019 12:11

Kent iemand hier iets van algemeen europese regelgeving voor zelfstandigen? Meer bepaald ook voor Duitsland?

Ik ben geboren Belg, maar sinds 7 jaar gedomicileerd in Duitsland.
Sinds 1 jaar ben ik aangemeld als zelfstandige architecte in Duitsland en werkte zo als freelancer voor verschillende bureaus in Duitsland en Belgie.
Ik was 'Kleinunternehmer', wat betekent dat ik < 17500 euro per jaar verdien, en daarom geen BTW betaal (Mehrwertsteuer), en dus ook niet doorreken aan de klant op mijn facturen.

Sinds 1 maand ben ik voor langere tijd van plan te werken voor een Belgische klant en zal ik dit jaar waarschijnlijk meer als 17500 euro verdienen. Ik ben wel nog steeds Kleinunternehmer, in Duitsland aangemeld en reken geen BTW op mijn huidige facturen (2019). Gezien mijn locatie vaak wisselt en werksituatie ook weet ik niet goed welke stappen ik moet ondernemen.

Dus heb ik volgende vragen:

Is het beter dat ik mijn statuut in Duitsland behoud ook terwijl ik Belgie werk? Is dit wettelijk mogelijk?
Of moet ik mij in Belgie aanmelden als ik hier werk? Wat is fiscaal het voordeligste?
Is het mogelijk mijn statuut als Kleinunternehmer in Duitsland te behouden totdat ik op de limiet van 17500 euro kom? En dan mocht ik er toch boven gaan, mij omschakel naar Belgie en dan belastingen Duitsland zonder BTW en in Belgie met BTW zijn?
Aangezien ik momenteel geen BTW aanreken op mijn facturen zou dit problematisch zijn mocht ik dit jaar dan toch meer verdienen en BTW nabetalen zonder dat ik ze doorgerekend heb aan de klant.

Hoop dat hier iemand ervaring heeft (misschien andere digitale nomaden :)).

BEDANKT!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding