Migreren naar de VS

Sooooph
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Migreren naar de VS

#1 , 13 mar 2024 20:45

Ik ben een 43 jarige Belgische vrouw en al 22 jaar werkzaam in België. Laatste job is Key Account Manager bij een beursgenoteerd bedrijf.
Ik ben 2 jaar geleden (voor de eerste keer) gehuwd met een Amerikaan. Wegens verschillende redenen en na vele overwegingen, is er besloten dat ik verhuis naar de VS , Louisiana.
Ik heb mijn job opgegeven alsook mijn appartement. Momenteel, in afwachting van het effectieve vertrek in 7 dagen, leef ik tijdelijk bij mijn ouders in. Ik heb een dochter van bijna 18 die tot dusver week om week bij papa/mama verblijft.
In september 2022 is de green card aanvraag gestart. In November 2023 zijn de papieren goedgekeurd, echter nog steeds afwachtend op het interview met de ambassade, nu 4 maanden.
Mijn vraag is de volgende: ik heb zelf ontslag genomen. Ik vraag geen werkloosheidsuitkering. Ik zal in de VS met mijn man verblijven voor 3 maanden, om dan terug te keren naar België om mijn dochter’s middelbare schooluitreiking te kunnen bijwonen en haar 18de verjaardag in juli. Daarna vlieg ik terug voor 3 maanden, althans zolang de green card niet in orde is.
Wat zijn mijn rechten in België wat betreft medische zorg/ mutualiteit in dergelijke situatie als “werkloze” als ik mijn bijdrage blijf betalen?
Dank alvast.
Sophie

CityBird
Berichten: 796

#2 , 14 mar 2024 06:36

Wat zijn mijn rechten in België wat betreft medische zorg/ mutualiteit in dergelijke situatie als “werkloze” als ik mijn bijdrage blijf betalen?
Je krijgt dan het statuut van ingezetene. Medische zorg blijft gewaarborgd, maar de hoogte van de bijdrage wordt berekend via een “vermogensonderzoek”. Maak een afspraak bij je mutualiteit en meldt dit, die gaan je dan de nodige vragen stellen.

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”